Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hemma projekt - IPTV, VOD

  1. #1

    Hemma projekt - IPTV, VOD

    EDIT: SKIPPAT PROJEKT NU JUST (Kör med LinuxMCE idag, men kanske blir en kombination i framtiden?)

    Skall skriva lite här om mitt IPTV/VOD projekt som jag skall fixa till bara jag har tid och lust!

    Funktion:
    - Ta emot kanaler från Satelit/Kabel/Marknät till en dator
    - Plocka bort kodningen och skicka ut dem Multicast
    - Ta in dem igen i en dator för att "skicka ut dem" som VOD (Unicast)
    - Ändra upplösning/kodning för att minska bandbredden för att kunna skicka till klienter med mindre bandbredd.

    För detta behöver jag följande:
    - Bra dator (med linux)
    - DVB-kort
    - VLC (använder VLM funktionen)
    - Sasc-ng
    - Newcs
    - Orginal kort

    Vad jag har att fungera nu:
    - Skicka kanalerna Multicast till klienter utan kodning*
    - VOD direkt mot dvb korten**

    * Tar emot kanalerna med vlc (via sasc-ng som plockar bort kodningen) för att sedan skicka ut som IPTV (Multicast) i eget nät. Positivt är att många klienter kan titta på samma kanal på samma gång.

    ** Tar emot kanalerna med vlc (via sasc-ng om jag vill ha bort kodningen) som sedan väntar på att en klient skall ansluta och välja vilken kanal som skall sändas. Negativt är att bara en klient i gången/dvb kort kan ansluta, eftersom klienten styr dvb kortet.

    Steg 1: Försöka sätta ihop de två ovanstående.
    Steg 2: Ändra codec när vlc skickar ut kanalen för att minska bandbredd. Om den klara det i realtid!!!!

    Kommer senare att sätta in configurations filer m.m. vart eftersom det framskrider!
    Men vänta inget snabbt, för som jag skrev i början: Vart eftersom jag har tid och lust.

    Om någon annan prövar samma sak, så skriv gärna hur det går.
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  2. #2

    Thumbs up IPTV/VOD projektet

    Hej!

    Jag tycker att ditt IPTV/VOD-projekt verkar riktigt coolt.

    Jag och några kompisar har länge tänkt göra ett likadant, men dessutom med en HD-baserad ringbuffert på 1-2 dygn på några populära kanaler. Det är ju inte sällan man kommer på att man missat ett program medan det sänds eller några timmar/dagar senare.

    Vår plan är att kunna ladda ner ett program som sändes igår med t.ex.
    "wget http://warehouse.iptv.se/tv4/2007-10-30/15:00+30m.ts". Eller varför inte mplayer istället för wget...

    Hur långt har du kommit med ditt projekt?

    Jag är inte så bevandrad i SASC-ng, men går den att använda utan VLC eller MythTV? Jag vill helst multicasta en okodad TS för varje kanal för att inte tappa någon information i början.

    SASC-ng i dvbstream hade nog varit en bra lösning.


    Bask



  3. #3
    Ja du, jag har ju inte haft tid att pilla på me detta projektet på ett tag. Man vänder liksom med vinden om man säger så....

    Angående SASC-ng så är inte det beroende av något annat än en cardserver. Det emulerar ett tv kort med CI plats (CS). Skall försöka gå lite mera djupgående på sasc-ng.
    Du har ett vanligt dvb kort installerat utan CI. När du sedan installerar sasc-ng så tar det automatiskt det första riktiga dvb kortet (om du inte ändra i start parametrarna) och gör ett nytt dvb kort av det riktiga. Så då har du 2st dvb kort i datorn. Du kan dock bara använda ett av dem!
    Så nu har du:
    - Ett riktiga
    - Ett emulerat

    Det emulerade funkar precis som ett riktigt dvb kort bara att du kan sätta CS via sasc-ng så får du "CI-plats" på ditt kort.
    Du använder vilket TV program du vill för att titta på kanalerna, bara du hänvisar det till rätt dvb kort.
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  4. #4
    hej,,,

    lite nyfiken hur det går för dig å projektet ??
    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
    Cheers
    Mr.Pir@ten
    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

  5. #5
    Hej.
    Tyvärr är nog detta något som inte kommer bli gjort. Kör med LinuxMCE nu och det har allt jag behöver idag...

    /Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

Liknande ämnen

  1. Nätverk hemma!
    Av Pelle Läpp i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 00:06
  2. proxy hemma
    Av frejac i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 21:34
  3. Finns det något projekt
    Av Jerker i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-31, 17:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss