Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Inloggning Linux

  1. #1

    Inloggning Linux

    Hej

    Har en Mandrake dist och är konfiguerad att tillåta inloggning via Winscp. Datorn är igång och har ett root konto men när jag försöker logga in så säger den fel lösenord hela tiden. Jag kan logga in med hjälp av användarkontot men inte med root. Vad skall man göra?

    Tack för svar


    //snake

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Enkelt !!! Logga in med ditt användarkonto & bli root i ett fönster mha kommandot su.
    Root inloggning från fjärr är normalt avstängt pga säkerhet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Tack Matkoh

    Använder jag kommandofönstret från WinSCP? Hur skriver jag kommandot?

    Tack

    //snake

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    mha kommandot su.
    Skriv alltså bara "su"

  5. #5
    Jag får tacka


    //snake

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Hej
    Jag lånar tråden litet grand.
    Saken är den jag har köpt en dator på auktion ( Chalmers ETA ) som har till min överraskning Linux Red Hat installerad, fast det står XP Home på utsidan.
    Min fråga är måsta jag spola hela installationen för att jag inte har konto och lösenord eller går det att läsa ut på något sätt. Jag vill helst behålla Linux på den burken.
    Nästa problem är BiosPassWord. Det är ett Award Medallion Bios v6.0 , finns det ett Masterpassword till det där bioset? Jag vill helst inte sudda CMOS minnet.

    Mvh Kalle

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Enklaste är att köra clear cmos och sen blåsa in en ny linux dist... Så får du ett system som är som du vill ha det...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Deaaaaaas Visa inlägg
    Enklaste är att köra clear cmos och sen blåsa in en ny linux dist... Så får du ett system som är som du vill ha det...
    Jo.. det är den lätta vägen, men nu är jag alldeles för nyfiken hur andra har gjord.

    Mvh Kalle

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Läsa ut lösenordet kan du inte. Däremot borde det gå att boota upp burken på någon Linux live-cd och montera hårddisken på t.ex /mnt. Sedan letar man upp /etc och editerar filen shadow. På raden som börjar med root: så tar du bort allt mellan de två första ':' -tecknen så att raden börjar root::
    Det som står mellan de två första : är det krypterade lösenordet. Tar du bort det kan du sedan logga in med root utan lösenord och sätta ett nytt lösenord.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Tack det var en anvisning som heter duga.:thumbup:
    Nu måste jag bara se till att jag kommer in i bioset för att få igång CD-boot.

    Mvh Kalle

Liknande ämnen

  1. Inloggning
    Av zam1000 i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-10, 22:25
  2. [LÖST] inloggning
    Av böbbe i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-19, 13:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss