Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: HD-tv hos Telia

  1. #11
    Förstår inte varför Telia inte kan leverera HD kanalen via adsl när andra gör de. Kommer dom inte att göra de så är de ju en anledning till att byta leverantör.
    Bor man i lägenhet så är inte möjligheterna många för att få digital tv eller för den delen HD kanaler

  2. #12
    Hey man, long time no see

    En av anledningar som dom säger är att det är fullt i deras nät, ombyggnad sker för utökning.
    Det ryktas även om att dom skall gå över till mpeg4 komprimering, alla gamla 1510 boxar måste då¨bytas ut först.
    Det finns en jättetråd om Telias digitaltv på MHB, här är ett svar från Teliakundservice som igentligen handlar om inspelning med nya 1963
    Eftersom att jag fått flera PM och kan se att åtminstone en har ADSL, så verkar det som att det är ett fel på funktionen på mina sidor som medför att ni kan spela in på SVT HD fast ni inte ska ha kanalen ännu om man har ADSL. Går det bra för er att spela in kanalen och se inspelade materialet utan bildstörningar kan ni nog anta att det kommer att gå bra att ha kanalen för er i framtiden.
    Dock har jag personligen svårt att tro att det skulle kunna komma till alla med ADSL, man måste nog bo relativt nära stationen och ha bra ledningar
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Stimo, jag är säker på att dom visst kommer ATT leverera HDTV till ADSL kunderna, anledningen till att det tagit tid är just att dom testat systemet och att dom förmodligen ville hitta en gemensam lösning, men att det inte gick.

    Därav det säkert blir så att FiberLAN kunderna får en HDTV feed (eller hur det nu blir med den tekniska lösningen) där man har runt 22Mbit stream per kanal, precis som satellit. Och att ADSL kunderna får en komprimerad variant som ger sämre kvalite.

    Återstår att se hur det blir.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Stimo, jag är säker på att dom visst kommer ATT leverera HDTV till ADSL kunderna, anledningen till att det tagit tid är just att dom testat systemet och att dom förmodligen ville hitta en gemensam lösning, men att det inte gick.

    Därav det säkert blir så att FiberLAN kunderna får en HDTV feed (eller hur det nu blir med den tekniska lösningen) där man har runt 22Mbit stream per kanal, precis som satellit. Och att ADSL kunderna får en komprimerad variant som ger sämre kvalite.

    Återstår att se hur det blir.
    Nu ligger ju inte det på 22 Mbit på satellit

    Viasat Sport HD 9.1 Mbit/s
    NGC HD 9.2 Mbit/s
    TV2 Sport HD 8,5 Mbit/s
    MTVNHD 10,6 Mbit/s
    DR HD 9,9 Mbit/s
    TV1000 HD 9.2 Mbit/s
    SVT HD 12,3 Mbit/s

    Canal Digital sänder lite högre bithastighet mellan 12-18 mbit/s

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    OA, va, inte mer än så ?

    Jag hade för mig att det låg runt 20Mbit, undra om dom dragit upp komprimeringen för att få in fler kanaler. När man läser lite runt om på nätet så bör kanalen ligga runt 20Mbit sägs det för att det ger bästa bild i relation till komprimeringen av själva program-streamen.

    Men det kanske är fel eller ?

    En vanlig Mpeg2 upptar runt 5Mbit från DVD eller ?

    Vad kör dom ut från satellit då ?

    Boxer komprimerar ännu mer på sina kanaler eller ?

  6. #16
    T-bird, long long time. Allt bra?

    Men har jag fel eller har inte Bredbandsbolaget HD kanaler vi ADSL? :errf:
    Som sagt de va ett bra tag sedan jag va påläst om sådan här men en sak vet jag och de är att jag är sugen på HD kanaler men bor inte i ComHem hus och tror inte de är så populärt att smälla upp en parabol på balkongen.
    Jag är annars väldigt nöjd med Telia och ska verkligen inte klaga på dom, hade varit kul med lite HD bara.

    Anledningen att jag snurrade in på de här är att svågern frågade om jag kunde Se SVT HD som han hade hittat i sin Telia box via adsl en dag. Jag har den inte och hittar inte mycket info om de heller...

  7. #17
    SVT HD kom i början av den här månaden och uteslutande till deras fiberkunder, precis som jag sa i citatet så verkar det slunkit med några ADSL konton, där svågerns tydligen var ett av dom.
    Har han blivit av med det igen och hann han testa hur det fungerade?

    I övrigt tror jag inte det finns HD till någon som har iptv via ADSL, man kan få det från CD (dock färre än från sat) men dom har endast fiberkunder.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #18
    Han fick nog inte de att fungera för han behövde en HD box sa han. De är väll bara att luta sig tillbaka vänta antar jag, eller så får man flytta, och så viktigt är nog inte HD kanaler (åtminstone inte för frugan)
    Någon gång kommer de en lösning, hoppas jag! :thumbup:

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    OA, va, inte mer än så ?

    Jag hade för mig att det låg runt 20Mbit, undra om dom dragit upp komprimeringen för att få in fler kanaler. När man läser lite runt om på nätet så bör kanalen ligga runt 20Mbit sägs det för att det ger bästa bild i relation till komprimeringen av själva program-streamen.

    Men det kanske är fel eller ?

    En vanlig Mpeg2 upptar runt 5Mbit från DVD eller ?

    Vad kör dom ut från satellit då ?

    Boxer komprimerar ännu mer på sina kanaler eller ?
    De trycker in fler och fler HD kanaler/TP Viasat har 5 HD kanaler på den ena TPn
    Det har väl också kommit nyare effiktivare kodare.....

    Vanlig SD ligger mellan 3-5 mbit/s på satellit deflesta ligger på 3,5 mbit/s

    Boxer ligger mellan 2,5-4 mbit/s
    MUX 6 i mpeg 4 ligger på 0,9-2,5 mbit/s

Liknande ämnen

  1. Telia box - se annat??
    Av Keeefan i forum IP-TV
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 22:58
  2. Pinga telia abb
    Av nierw i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 05:19
  3. Telia Ip-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:43
  4. Telia IP-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 14:39
  5. Kenta1@telia.com
    Av kenta1 i forum Com Hem
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-10-13, 12:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss