Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Datorn hittar inte båda usbportarna m.m.

  1. #1
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger

    Question Datorn hittar inte båda usbportarna m.m.

    Hejsan, jag har suttit och provat ett tag med att länka ttyS0/1 till ttyUSB0/1 enligt dom guider som finns här på forumet och det verkar gå bra till en början. Tills jag ska ställa mina nya USB Phoenix (35a) läsare i phoenixläge. Då får jag ett felmeddelande att ttyS0/1 finns inte.....
    När jag kollar i /dev/ mappen så finns ttyS0/1 där, men det står i tillägget på sidan om att det är en krachad länk. Sämtidigt så ser jag att ttyUSB0 finns i /dev/ mappen,
    men ttyUSB1 finns inte där...
    När jag provar kommandot: tail -f /var/log/messages, och sedan ansluter usb-läsarna så hänvisar båda till ttyUSB0. Men ttyUSB0 finns inte längre kvar i /dev/mappen. Om jag kollar i "Enhetshanteraren" i ubuntu 7.10 så finns båda
    läsarna med där. Nu så har jag provat att installera Debian 4.0. och allt ser ut att bete sig ika dant (kan dock inte se enhetshanteraren här).
    Finns det någon som vet vad problemet kan vara?????

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du ansluter dem en i taget så brukar båda bli /dev/ttyUSB0.
    Om du har båda anslutna samtidigt så brukar den ena bli /dev/ttyUSB0 och den andra /dev/ttyUSB1. Kan vara lite svårt att veta vilken som blir vilken...
    Länka om ska du inte behöva göra, i alla fall inte om du kör en nyare version av NewCS. Sätta brännaren i Phoenix-mode behöver du heller inte göra, den startar direkt i phoenix-mode när du sätter i USB-sladden.

  3. #3
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Frågan ställs i fel forum, men det är dock en fortsättning på mitt problem.
    Ska jag då rikta varje kortlösare mot /dev/ttyUSB0 och /dev/ttyUSB1 i newcs.xml?
    Jag kör med newcs 1.3, stöder det att ställa läsarna i phoenixläge enligt ovan.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    I newcs.xml gör du en <device> sektion för den ena kortläsaren och anger <node>/dev/ttyUSB0</node> för den.
    Sedan gör du en <device> sektion för den andra kortläsaren och anger <node>/dev/ttyUSB1</node> för den.

    Problemet är som sagt att veta vilken kortläsare som blir /dev/ttyUSB0 resp. /dev/ttyUSB1 när båda är anslutna. (Det skall väl gå på något vis med hjälp av ID-chipen, men jag har ingen kortläsare med ID-chip att testa med). Men om du bootar med båda anslutna och lyckas lista ut vilken som är vilken, t.ex. med att bara sätta i kort i den ena. Så borde det ju bli samma vid varje ombbot om du inte flyttar USB-sladdarna.

    NewCS 1.3 skall funka.

  5. #5
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger

    Thumbs up

    Nu så har jag fått till det (tror jag), jag följde punkt 6 i tråden nedan.
    Jag hade tillfälligt gett upp, och sökte på "mpset" då jag även har 3.5 läsare
    som jag jäklades med.
    http://www.comhit.net/showthread.php...t=mpset&page=3
    Tack får hjälpen atomized :lol:

Liknande ämnen

  1. Hittar inte min Dm 500 i dcc!
    Av nicko1 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 20:17
  2. Hittar inte
    Av Dado2002 i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 14:28
  3. Varför fungerar inte båda lnbhuvudena samtidigt?
    Av m_johan84 i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 21:20
  4. Hittar inte TV4+ !
    Av Dedu i forum Övriga mottagare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-03-26, 14:32
  5. Hittar inte
    Av aris i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-15, 08:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss