Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: "Raspande/skrapande" ljud

  1. #1

    "Raspande/skrapande" ljud

    Det tycks inte ta slut, ja alltså eländet.
    Så här ligger det till, när jag har låg volym på TV:n "skrapar" det vid prat, alltså inte om det bara är bild (ni förstår hur jag menar) skrapandet/störningen försvinner ungefär vid "normal" samtalsvolym, detta irriterande fenomen finns på alla kanaler med samma styrka.
    Vad tror ni??
    Visst kan jag höja volymen, men ibland vill jag inte störa lilla frugan:P:thumbup::clap:, och då vill jag kunna ha låg volym

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    233
    Tackad
    1 gånger
    Prova med att att byta ut scartsladden till en riktigt bra sladd. Efter jag gjorde detta försvann mitt skapljud.

  3. #3
    Jag har köpt en HAMA-scartkabel för 600:- och ingen skillnad:angry::angry:

    Jag har kollat signalstyrka och signalkvalitet, och så här står det i instruktionsboken,

    Signalstyrkan bör vara minst 50%
    Och signalkvalitet 100%

    På min mottagare ser det ut så här
    Signalstyrka 100%
    Och signalkvalitet på 60%

    På vissa kanaler kan signalkvaliteteten vara 71%, och på TV4 är den 94%.
    Jag har lite svårt att bedömma om skrapljudet/störningen är mindre på TV4, kanske det låter mindre, men jag vet inte. Signalstyrkan är densamma på alla kanaler(100%)

  4. #4
    Har du alltid haft detta problemet? Eller är det efter att du ändrat nåt?
    Finns ingen meny för just ljudet då? Tex att du har råkat ändra ljudet från stereo till mono? Bara en gissning...
    Skriv gärna vad du har för typ av box osv så kanske fler kan hjälpa till.

  5. #5
    Det första du kan göra om du inte gjort det redan är att "nollställa" boxen ifall du gjort någon inställning om du inte har koll på. Detta för att utesluta just att man kladdat med inställningar utan koll. (lätt gjort). Är du säker på att problemet ligger i boxen och inte i TV:n? På de nyare så kan det vara en del "lull lull" vad gäller inställningar.

    Risken är dock att det handlar om någon kabel eller stift som inte är som det ska.

    Lycka till

  6. #6
    Tack för alla tips, de mottas med största glädje
    Jag har inte gjort några förändringar vare sig på TV:n eller boxen (PACE DS 230). Jag har även burit över TV:n till grannen, och kopplat upp mot hans parabol, och där minsann var det inga problem.
    Har provat att nollställa mottagaren, ingen skillnad. Ja, problemet har alltid funnits där.
    Intressant ide det här med mono kontra stereo, ska kolla när jag kommer hem(är på jobbet nu).

    Hör av mig så fort jag har något att berätta
    Tack alla

  7. #7
    Jaha, nu har en annan s.k antenngubbe varit hemma och justerat antennen, han skulle enligt de jag pratat med vara duktig. Han "skevade" på lnb:n och justerade även tallriken. Han hjälpte mig även med att ladda ner senaste "drivrutinerna" (heter det så??)
    Nu har jag 94% på signalkvalitet mot 60% innan, bilden blev skarpare, men det raspande ljudet försvann inte. "Antenngubben" påstod att jag nog fick stå ut med det raspande ljudet på svag ljudstyrka, det är TV:n det beror på och inte mottagaren sa han. Ja inte vet jag vad jag ska tro och göra nu, kanske som han säger, det är bara att acceptera
    Men tack alla ni som bidragit med svar, det är det som gör den här sidan så bra:clap::rockon::thumbup:

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan ju sänka ljudet både via boxens fjärrkontroll och via TV:ns fjärrkontroll. Prova båda varianterna och se vilket som ger bäst resultat.

  9. #9
    du bör ha 100%kvalitet,60-70% i styrka. har du inte det så be någon kompis hjälpa dig så du har det lycka till
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 20:34
  2. Till "comhit crew" eller nån annan "kunnig&qu
    Av simpsons_2002 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 16:37
  3. Comhem boxar!!Malmö""""
    Av musse64 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 10:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss