Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Byta root lösen till en Relook200

  1. #1

    Question Byta root lösen till en Relook200

    Hej!
    Någon som vet hur man bytar root lösen till Relook200?

    passwd root fungerar inte alls (passwd finns inte alls i Relook som normal ligger under /bin i linux)

    Någon tips på hur man gör?

  2. #2
    Lösenordet är beroende av image.Har du en dgs baserad image så försök med relook relook,eller root relook.
    Raspberrypi Oscam
    Vu+solo2 oscam
    Vu+duo mgcamd

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av samot4 Visa inlägg
    Lösenordet är beroende av image.Har du en dgs baserad image så försök med relook relook,eller root relook.
    Jag kommer alltås in via relook relook - men önskar byta password för säkerhetskull.. du vet som på dreambox går att köra "passwd root" - men inte på min gamla Relook200

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har legat lågt med att svara i denna tråden förut då jag inte har någon 200. Men jag har en Relook 400S och det borde väl inte vara så stor skillnad?
    I 400 kan du byta passord med både:
    passwd root
    eller bara
    passwd

    Det är riktigt att det inte finns någon binär för passwd kommandot. Men i de flesta små Linux:ar så är alla vanliga kommandon ersatta av ett program som heter "busybox".
    I min 400 så finns det en symbolisk länk under /usr/bin som heter "passwd". Den länken pekar på busybox-programmet. Då kan man alltså köra passwd kommandot som vanligt men det sköts av busybox.

    Jag kör Fantacy 2.13.6 image. Vilken image kör du?
    Vad händer när du försöker köra passwd kommandot?

  5. #5
    Den säger *command not found*
    Och när jag tittar in i /usr/bin så finns det ingen "passwd" där..
    Det var länge sen jag installareda image i den - men jag tror att det är Fantacy på min med..

    Funderar på om inte det går att kopiera över passwd från dreambox under /usr/bin i Relook och se om det funkar.

    annars ser det så här:
    6412_ioctl
    [ -> ../../bin/busybox
    awk -> ../../bin/busybox
    basename -> ../../bin/busybox
    bmpviewer
    burn
    choice
    clear -> ../../bin/busybox
    cmp -> ../../bin/busybox
    db_upgrade_from_1.10
    db_upgrade_from_1.12
    denc_ioctl
    dirname -> ../../bin/busybox
    extio_ioctl
    fb2bmp
    fb_ioctl
    find -> ../../bin/busybox
    free -> ../../bin/busybox
    front_ioctl
    front_pwr_manager
    ftpget -> ../../bin/busybox
    ftpput -> ../../bin/busybox
    killall -> ../../bin/busybox
    lrz
    lsz
    md5sum -> ../../bin/busybox
    mkfifo -> ../../bin/busybox
    mkubootimage
    od -> ../../bin/busybox
    relook
    reset -> ../../bin/busybox
    run_daemon
    rz -> lrz
    setterm
    sort -> ../../bin/busybox
    sqlite3
    sz -> lsz
    tail -> ../../bin/busybox
    tee -> ../../bin/busybox
    telnet -> ../../bin/busybox
    test -> ../../bin/busybox
    tftp -> ../../bin/busybox
    time -> ../../bin/busybox
    top -> ../../bin/busybox
    update.sh
    uptime -> ../../bin/busybox
    waitkey
    wc -> ../../bin/busybox
    wget -> ../../bin/busybox
    which -> ../../bin/busybox
    xargs -> ../../bin/busybox

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Glöm nedanstående tills vidare.
    Jag kom på en mycket bättre idé.

    Testa att anropa busybox och tala om att du vill använda passwd-funktionen. Logga in i burken och skriv följande kommando:

    busybox passwd

    Om det funkar så är det bra. Annars kan du läsa min längre utläggning här nedanför...

    -------------------------------------------

    Skumt...
    Du har mycket färre kommandon i /usr/bin än vad jag har.
    Din idé om att kopiera passwd från en annan Linux-kärra kommer tyvärr inte att fungera. Dels så kanske den kräver andra lib:ar än vad det finns i Relook. Men framför allt så kan du inte lägga något under /usr/bin eftersom den partitionen är read-only... Annars hade det räckt att göra en sym-länk där, typ:
    ln -s ../../bin/busybox passwd
    Men det lär nog inte gå som sagt. Men du kan ju testa på din kärra ifall det är annorlunda på Mutant 200. Gör:
    cd /usr/bin
    först i så fall.
    Jag vet inte om Linuxen är mer strippad på 200 än 400 p.g.a. mindre minne eller nånting. Annars förstår jag inte varför du saknar flera av de kommandon jag har?

    En sista utväg kan ju vara att editera passwd-filen direkt. Om du kollar så är nog /etc/passwd en symlänk till /var/etc/passwd? Så är det på min kärra och det har de gjort för att man skall kunna skriva till passwd-filen. /var är nämligen inte read-only, det är den enda partition som är skrivbar.
    Om du håller tungan rätt i mun och försiktigt editerar /var/etc/passwd. Tag bort det som finns mellan de två första kolonen på raden som börjar med root. Ersätt det sedan med en sträng för det nya passordet. Den strängen får du enklast fram genom att skapa en användare på din Linux-burk och ge honom det passord du vill ha. Kolla sedan i /etc/passwd på Linux-burken vad det krypterade passordet blev och kopiera den strängen till /var/etc/passwd på Relook:en.
    Men Varning, Varning. Ett enda tecken fel så kan du inte logga in på Relook:en mer... Ska man göra en sån här grej så kopiera den gamla /var/etc/passwd först. Behåll ett terminalfönster öppet där du är inloggad som root tills du vet att allt fungerar. Editera i ett annat terminalfönster och prova att logga in med det nya passordet i ett tredje terminalfönster. Går något snett så kopiera tillbaka den gamla kopian av /var/etc/passwd så har du det gamla lösenordet igen.
    Men återigen: Varning! Är man inte en erfaren Linux-användare och är väldigt försiktig så kan man riskera att det aldrig går att logga in på burken igen... Detta är bara att se som ett sista alternativ om inget annat fungerar.

  7. #7
    Jag har nu testat med det första

    /var/etc # busybox passwd
    passwd: applet not found
    /var/etc # busybox passwd root
    passwd: applet not found

    Och

    Så här ser det ut i min passwd.

    Är det det som är rödmarkerat som man ska ändra på??

    root:$1$$4yQbwp5qW2WtTJARPES.D0:0:0:root:/home/root:/bin/sh

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det måste vara nån strippad variant av busybox de skickat med. Det är väl därför de inte lägger upp länkar för de kommandon som saknas.

    Om du ger dig på att editera /var/etc/passwd så kom ihåg att det kan gå snett vid minsta misstag...

    Det som ska bytas ut är allt mellan de två första kolon-tecknen ":" allt även ev. dollartecken, punkter m.m. Allt som står mellan de två första :: är den krypterade passordssträngen. I ditt fall alltså:

    root:$1$$4yQbwp5qW2WtTJARPES.D0:0:0:root:/home/root:/bin/sh

    Gör backup på den befintliga filen först:

    cd /var/etc
    cp -p passwd passwd.old

    Nästa problem är väl om de har skickat med någon editor typ "vi"? Och om du kan använda den? vi är inte enkel för nybörjare tyvärr. Men du hade ju en annan Linux-kärra så du kanske är lite van?

    Om det inte finns nån editor i 200:an så kan man ju tänka sig att ftp:a över filen till Linux-burken och editera den där. För att sedan ftp:a tillbaka den.

    Tänk bara på: Varning, Varning! Om något går snett kommer du aldrig att kunna logga in på burken igen... Och jag vet inget sätt att komma ur den knipan, annat än att blåsa på en ny image...

  9. #9
    På relook 400 är det bara att logga in med telnet och skriva passwd trycka enter och ange det nya lösenordet.
    Raspberrypi Oscam
    Vu+solo2 oscam
    Vu+duo mgcamd

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av samot4 Visa inlägg
    På relook 400 är det bara att logga in med telnet och skriva passwd trycka enter och ange det nya lösenordet.
    Jo, det vet vi. Frågan var hur man gör på Mutant 200...

Liknande ämnen

  1. default lösen till ftp
    Av mr_richard i forum DGStation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 09:10
  2. Lösen Ord till Zipfil
    Av Kalle_P i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 10:37
  3. lösen till den här sidan?
    Av steffe67 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 15:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss