Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: ups och annat åskskydd

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    A och O när det gäller åskskydd är att ev. åskskyddsanordningar är ordentligt jordade. Blixten söker sig bästa vägen till jord. Det gäller alltså att erbjuda en så bra jordförbindning som möjligt så att blixten väljer den vägen istället för någon annan.

    Ett sådant åskskydd som du länkade till är säkert ganska bra om det kopplas till en ordentlig jord.

    Sedan ska man ha klart för sig att det finns olika grader av överspänningar orsakade av åska. Slår åskan ner så nära som du beskriver så är det inte säkert att de bästa överspänningsskydd hjälper...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    A och O när det gäller åskskydd är att ev. åskskyddsanordningar är ordentligt jordade. Blixten söker sig bästa vägen till jord. Det gäller alltså att erbjuda en så bra jordförbindning som möjligt så att blixten väljer den vägen istället för någon annan.

    Ett sådant åskskydd som du länkade till är säkert ganska bra om det kopplas till en ordentlig jord.

    Sedan ska man ha klart för sig att det finns olika grader av överspänningar orsakade av åska. Slår åskan ner så nära som du beskriver så är det inte säkert att de bästa överspänningsskydd hjälper...
    Jag inser det och har föstått att kostnaden för att skydda sig så mycket det går inte är försvarbar. Jag räknar på en till två veckor offline, ny telefon och nya delar till datorn. Det blir inte så många tusenlappar i reda pengar mest förtretet att vara offline. Det är ett högt värderat handikapp.

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jovisst är det retligt när grejer går sönder. Och jag tycker absolut man skall göra vad man kan för att skydda sig så gott det går med rimliga pengar.

    Jag hade tidigare en sommarstuga i åskrika trakter och klarade mig ganska bra med ett liknande skydd på teleledningen som det du länkar till. Plus att jag hade enklare överspänningsskydd typ:
    http://www.kjell.com/content/templat...spx?item=50221
    på alla TV-apparater, datorer m.m.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Nu har jag samlat information och skridit till verket med min budgetlösning för att om möjligt rädda lite telefon/nätverksutrustning vid nästa nedslag.
    Direkt på den luftburna luftledningen satt jag ett hemmabyggt överspänningsskydd:

    http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html
    Sen innan modemet en apc grej:
    http://www.apc.com/products/resource...base_sku=PTEL2

    Och innan första närverksanslutna switch en liknande:
    http://www.apc.com/products/resource...se_sku=PNET1GB

    Allt bra jordat och tro det eller ej (jag hade mina tvivel) bredbandet fungerar som innan, inga paketförluster eller sämre hastighet! Allt för strax under tusenlappen. Sen tidigare har jag en mänga enkla överspänningsskydd och 2 upser för strömmen som förrut. Och Blixten har hittils alltid tagit vägen genom den luftburna tele ledningen så kanske det fungerar.

    Ska bli intressant att se vad som händer nästa gång, hoppas jag är hemma om det slår fel :P

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Skulle tro att du klarar dig rätt bra med de grejorna. Comgap som ingår i överspänningsskyddet är mycket bra. Sedan jag satte upp comgap:ar på teleledningen på mitt förra lantställe hade jag aldrig några problem. Gäller bara att komma ihåg att byta dem ibland, eller direkt efteråt om man vet att de varit med om smällar.

    Comgap är också det som Telia sätter upp i telestationerna på landsbygden för att skydda mot åska. Det finns speciella kassetter med 20 comgap som passar direkt utanpå en 10-pars Krone-plint. Det var en sådan jag satte upp på mitt förra lantställe.

    Som alltid gäller det att jorda åskskyddet bra. En kort kabel direkt till inkommande jord på elmätaren är det bästa.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Jag kan meddela att skyddet fungerade. Ett hyfsat nära nerslag denna sommar och det enda som hände va att det hemmagjorda överspänningsskyddet för telelinan sluta släppa igenom telesignaler så jag antar att den gjorde sitt jobb. Blir till att ersätta skadade komponenter till nästa säsong. Första sommarn sen jag flyttade till detta hus som jag inte behövt köpa nya telefoner/datorer/routers/modem/switchar

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    40hz, det är sant. Men man tål ganska mycket skit från nätet om man kör med en 230v till 230v transformator, dom är inte så billiga dock.

    mr-richard, den här köpte jag förut från direktronik (vart man får tag på den numera vet jag inte). Jag har bara 100Mbit lan så det funkar. Sedan har jag också åskskydd (ungefär den du länkar till) framför adsl modemet och efter den kör jag med LAN skyddet.

    http://www.patton.com/products/produ...ail.asp?id=131

    Den du länkar till bör kunna skydda dig ganska bra, och är du nojig när det gäller datorutrustningen och annat så kan du skaffa en isolationstransformator. Den orkar dock inte driva allt för mycket på sekundärsidan.

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...2-03&toc=18896

    En sådan installerade jag på en anläggning med TV-utrustning då det ofta kommer åska som ger skit på elnätet höst och vår, tack vare den har dyr utrustning klarat sig, och tidigare utan denna så gick det sönder skit. Så har redan sparat in pengarna många gånger om. Man måste försöka göra något om bor i område med mycket åska som kan ge störningar på telenätet, samt skräp på elnätet.

  8. #18

    Här finns lite information om åskskydd mm.

    Ångströmslaboratoriet
    http://www.hvi.uu.se/
    CS är största hotet mot dreambox.
    "FreeTV" finns inte, det är alltid någon som betalar.
    Kryptering = NDS, Conax...
    Kodning = MPEG2, MPEG4...
    OS: Ubuntu 12.04

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Bor på landet så åskan slår ner ofta. Har skyddat strömmen så där kommer inget.
    Däremot kommer det rätt ofta igenom teleledning. Kan vara svårt att dra ut då man inte alltid är hemma och ibland kan åskan vara så långt bort att man inte märker den.

    Jag kör med åskskydds grejor från UPC. Dessa har livstid garanti som gäller även för åska.
    Har 2 st. så när en går sönder så kopplar jag in den andra. Den trasiga felanmäls och så får jag en ny.
    Kostar ju en del i investering men driftskostnad är ju noll.

    Har en gammal ISDN telefon som har en burk på väggen.
    Denna får jag inte åskydda eftersom den ägs av Telia.
    De har nog bytt den 15ggr under c:a 10 år.
    Senast redigerad av Prelatur den 2011-09-25 klockan 12:08.

Liknande ämnen

  1. Telia box - se annat??
    Av Keeefan i forum IP-TV
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 22:58
  2. saxat fr annat forum....andg CD
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 13:44
  3. Annat med guld
    Av viper23 i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-09-09, 13:44
  4. Har VIASAT och vill se annat
    Av wessa i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 21:38
  5. Från annat forum!
    Av nicnic999 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 11:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss