Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 80

Ämne: Säkert & smidigt sätt att nå DM800 från jobbet.

  1. #1

    Säkert & smidigt sätt att nå DM800 från jobbet.

    Min DM800 sitter bakom två routers (varvid den sista har DHCP off och är kopplad från LAN-port till LAN-port i nästa).

    Om jag förstått det rätt så måste jag öppna en webport i routern, som vanligtvis är 80, alternativt annan port men då måste den också öppnas i boxen.

    Ur säkerhetsaspekt, vad är att föredra? Jag är inte sugen att likt annan trådskapare få skiten sabbad och behöva göra om en massa saker. Samtidigt som jag skulle vilja nå webgränssnittet för att kolla på TV därigenom.

    Routern är en DLink 524 UP och jag antar att det är Virtual Server som är det aktuella kommandot för detta. Tacksam för tips.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Gör en enkel portforward så att ex port 1234 utifrån går till port 80 på din DB.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ...fast det är ju inte så säkert att port 1234 är öppen på hans arbetsplats (för du ville väl koppla upp dig från företagets dator och nät)...
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Finns väl ingen anledning att spärra utgående trafik.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Men om jag vill nå webgränssnittet i DM800 så använder jag ju Firefox på samma sätt som vid vanlig surfing så det kan väl knappast företagets brandvägg strypa.

    Jag är inte helt hundra på definitionerna men DLink kör ju ingen Port Forwarding i gränssnittet. Så min fråga är om jag ska köra i "Virtual Server" med Private IP=192.168.0.103 som är Dreamboxens IP, 80 som Private IP och sen en annan port som är Public IP som jag ansluter till genom xx.xxx.xx.xxxublicIP

    Kan detta funka? Blir ett rejält projekt med Trial and Error genom att trixa hemma och testa på jobbet.

  6. #6
    asso. finns ju ett sätt du kan köra på. använd fjärrskrivbord. windows inbyggda. eller kör en VNC server/viewer. då kan du sitta på jobbet å styra dina grejjer hemma. eller sitta hemma å styra jobb datan om du kan köra en portforward på din jobb data. förstår du vad jag menar ? du kan alltså göra trial and error på jobbet. eftersom du virtuellt kommer åt din dator och dreambox router m.m från jobbet.

    edit:
    internt kan du ju sätta upp flera vnc..

    d.v.s att du från jobbet connectar till din dator du kommer åt utifrån. sen hoppar via den till andra datorer i hemmet ett extra tips bara. anvädbart som faen. om man råkat lägga grejjer på en dator som igentligen inte går att komma åt utifrån.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  7. #7
    Jag fick ordning på brandväggen och sitter nu på jobbet och stirrar på webgränssnittet på DM800. Däremot, kan jag inte till skillnad från hemma, se något. Ingen video streamas. Idéer på detta?

  8. #8
    port 80 är BARA webif.. vill du se på stream måste du öppna streamporten/arna, har du minat 10/10Mbit kommer de funka på allt utom HD-kanaler..

    port 8001 kanske de är.. har aldrig streamat utåt med enigma2.
    edit:
    sen när du öppnar en stream så vill den gärna skriva interna ip nr, då får man helt enkelt skriva om detta till det externa ipt.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #9
    I see.
    Hoppas någon kan ge mig porten för utåtgående stream om någon inte håller med.
    Vad krävs för att kunna streama HD-kanaler egentligen?

  10. #10
    Öppnade även port 8001, men skillnaden är noll.

    Så alla kloka... vilka portar behöver jag öppna för att se och höra mina kanaler?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nån som handlat från http://dm800.eu/
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 17:16
  2. Köpa DM800 från satronics
    Av sn4k3r i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 16:38
  3. Titta på tv från jobbet
    Av andreas79 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 10:25
  4. Mail på jobbet-Tji!
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 16:06
  5. Smidigt byte till ny Sagem box!
    Av phq i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-17, 15:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss