Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken Comhem box har bästa bilden? Låt oss avgöra detta!

  1. #1

    Vilken Comhem box har bästa bilden? Låt oss avgöra detta!

    Hej alla,

    Jag har precis köpt en Plasma och är rätt besviken på bilden från min gamla Sagem box (typ 5 år gammal). Jag får inte ut någon bild på analoga kanaler från s-video eller RGB (via scart), utan endast från dålig kompositvideo.

    Dessutom är bildkvaliten genrellt dålig tycker jag. Nu letar jag efter en box med bättre bildkvalite. Någon som har ett tips, vilken box har bästa bilden? Och vilken har bästa ljudet, är det någon av de med digitalutgång som klarar sourround? Jag har hört att varken Humax eller nya Sagem boxen klarar anloga kanaler, stämmer det? Nån som vet när grundutbudet blir digital? Jag har ingen tunder till min plasma så jag måste ha en box som klarar analoga kanaler så länge.

    MVH Sampras

  2. #2

    Rgb

    Tjena! Har du aktiverat RGB i installationsmenyn under TV/Videobandspelare? ( Stäng av RGB=NEJ)Den scartkabeln som följde med boxen bör du kasta eftersom den saknar en pinne just för RGB signal.

    MVH

  3. #3
    Fidde
    Gäst

    Re: Rgb

    Citat Ursprungligen postat av Sugem
    Tjena! Har du aktiverat RGB i installationsmenyn under TV/Videobandspelare? ( Stäng av RGB=NEJ)Den scartkabeln som följde med boxen bör du kasta eftersom den saknar en pinne just för RGB signal.

    MVH
    Instämmer helt och hållet, hade samma problem, men nu är bilden helt ok.

  4. #4
    Problemet som jag har är att bilden blir bättre med "stäng av RGB=AV" men då kan jag ej byta till 4:3 format när detta formatet sänds. TVen ställer sig bara i 16:9 läge hela tiden även om jag valt 4:3 (Zoom går).
    Om jag väljer "Stäng av RGB=PÅ" så får jag sämre bild kvalitet men kan då välja 4:3 formatet.
    Någon annan som känner igen problemet?
    Boxen är den nya hyr Sagemen med "full" scart.
    Skicka gärna meddelande till mig. Både PM och till min e-post så svarar jag så fort jag kan.
    Är oftast upptagen dagtid!

  5. #5
    det kan vara din scartkabel som är dålig, men det kan även vara så att bilden blir skarpare med scart, och eftersom tv:n har så dålig upplösning så upplevs bilden som grynigare och mer "gräll"... så tycker jag att min macab 101:a blir. min tv har en inställning för att mjuka upp bilden, och ställer man den till lite mjukare tycker jag att bilden blir shysst.

  6. #6
    Tack för snabbt svar.

    Problemet är att jag har tre enheter kopplade till TVen. DVD, Video och boxen. Alla är kopplade via scart och har provat alla tre sladdarna med alla möjliga konfigurationer på dessa enheter (ensam, tillsammans etc.).

    Min TV har också den funktionen sk brusredusering och den funkar bra med "stäng av RGB=PÅ". Bild kvaliteten är likvärdig den med "stäng av RGB=AV" men den når ändå inte enda fram.

    Nu ser jag inte detta som ett jätte problem men det är ju ändå irriterande att det inte funkar. Min kompis har också en widescreen med boxer förvisso och hos honom fungerar det med auto byte mellan 4:3 och 16:9. Så det kan ju vara min TV som ligger bakom problemet.
    Skicka gärna meddelande till mig. Både PM och till min e-post så svarar jag så fort jag kan.
    Är oftast upptagen dagtid!

  7. #7
    Svar ja, jag använder RGB utgången i scart, har faktiskt en specialkabel som tar ut RGB till SCA kontakter från min SCART (Plasman har SCA kontakter för RGB/Komponent), det blir en märkbarförbättring jämfört med Komposit.

    Men problemet är att de analoga kanalerna inte skickas ut i RGB eller s-video, endast i komposit.

    By the way, har kikat lite på Humax som har digital ljudutgång, "Dolby Digital". Dolby digital stödjer egentligen 6+1 ljud enl Dolbys hemsida, men det går ju onekligen att bara köra stereo om man vill. Vet någon andra begränsningar som kunde sätta stopp för flerkanalsljud via digital kabel hos Comhem?

    Fler input på vilken box som är bäst uppskattas!!!

  8. #8
    Medlem Bozzes avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    93
    Tackad
    4 gånger

    Humax VA-5200c

    Hej!
    Jag har en Humax VA-5200c som jag är grymt nöjd med, både bild & ljud är mycket bättre än Sagem ;-)
    + att den är mycket snabbare med kanal byten och uppstart ,det ända minuset med Humaxen är att den är helt digital så man får inte in några analoga kanaler, men dom ska ju ändå bli digitala, det går bra att knappa koder och den funkar med alla typer av kort ;-)
    mvh
    Bozze

  9. #9
    ComD
    Gäst
    Har också en Humax som skickar vidare de analoga signalerna till TV:n så att man kan få in dem med tv-fjärren. Har riktigt tunga och bra guldpläterade SCART-kablar och en vanlig 28" Philips-TV... Kör med brusreducering tillslagen på TV:n och RGB från dekodern - och bilden är alltid likvärdig eller bättre än de DVD-filmer jag har, så jag är helnöjd.

Liknande ämnen

  1. Vilken är den bästa lnb ?
    Av PrOsOn i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 09:57
  2. Vilken är bästa av Nokia 9802 eller 9902 för NDS & CD?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 07:00
  3. Vilken är den bästa emu. för windows (conax)
    Av P-son i forum Canal Digital
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 09:05
  4. Vilken är bästa boxermottagaren
    Av uffe88 i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-11-10, 23:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss