Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Boxer-Hauppauge-Win7/Mediaportal

  1. #1

    Boxer-Hauppauge-Win7/Mediaportal

    Första posten så.. ursäkta om det blir fel ..

    Jag håller på och sätter upp en ny fin HTPC för att byta ut _ALL_ utrustning hemma. Har fått igång allt - i princip .. men..

    ja.. alltid ett men verkar det som. Har varit ett ganska stort huvudbry innan jag fått allt att nästan lira .. ett par frågetecken kvarstår.

    Min utrustning består av en
    bra hårdvara med cpu/minne/mb osv
    Hauppauge Nova T-500-HD(eller vad det nu heter) och deras WinTV-CI.
    mjukvaran består i win7 och mediaportal.

    Problemet då.. vad jag läst mig fram till är att WinTVs CI grunka inte klarar av att koda av mer än en kanal/ström i taget.. detta hoppas jag lösa med en ny inköppt USB Phoenix grej.. och om jag förstår allt rätt så måste man då "cardsharea" för att båda mottagarna i T500 kortet skall kunna avkoda dom krypterade kanalerna.
    Om jag inte har helt fel så är då NewCS rätt väg med tillhörande NSClient(?) och nått annat jag inte minns namnet på nu.
    NewCS tog ju bort windows stöd i dom sista två versionerna så jag blir vackert tvungen att köra en gammal release förmodar jag ?

    Jag har Mediaportal uppe och fungerar med nuvarande setup ink. avkodningen med WinTV-CI på en av mottagarna så det som kvartstår är att få tillgång till flera samtidigt eftersom jag vill kunna spela in t.ex. två kanaler samtidigt på kodade kanaler.. och då gärna samtidigt som jag kikar på ett tredje.

    Finns det någon som har en lämplig "guide" på hur jag ska få allt detta att lira ?
    Gärna med MPEG4 och HD(inte samma sak - jag vet - men vill ha båda) förståss..

    Försökte mig på mythbuntu först men den var allmänt bråkig så skrotade den installationen för en win7 istället.

  2. #2
    Jag kan inte hjälpa till så mycket med detaljerna eftersom jag inte använder Windows. Men tänkte bara skriva att det inte går att ta emot svenska HD-kanaler med din mottagare. Dels så sänds det inga HD-kanaler i marknätet. Och när de lanserar HD-TV så planeras de sändas i DVB-T2, som ditt kort inte stödjer.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av karlm Visa inlägg
    Jag kan inte hjälpa till så mycket med detaljerna eftersom jag inte använder Windows. Men tänkte bara skriva att det inte går att ta emot svenska HD-kanaler med din mottagare. Dels så sänds det inga HD-kanaler i marknätet. Och när de lanserar HD-TV så planeras de sändas i DVB-T2, som ditt kort inte stödjer.
    Ah där ser man. Nå när det blir aktuellt får man alltså pluppa i ett nytt kort då.. eller nån usb variant kanske kan funka -- nåja.. den tiden den sorgen.

  4. #4
    Hm.. hittade denna(http://www.comhit.net/showthread.php?t=24991) efter lite letande. Är detta fortfarande ett gångbart förfarande för att åtminstone komma åt MPEG2 kanalerna ?

  5. #5
    Nu ska vi se.. har gjort en del framsteg men det funkar fortfarande inte.

    Har gått över till Acamd men fortfarande NewCS. Kommunikationen verkar nu fungera då den faktiskt kan dekoda vissa kanaler - och här i ligger problemet.
    Det verkar gå bra att dekoda Discovery och TV4 Fakta men inte t.ex. Animal Planet eller TV4 Plus.
    Det enda som händer är att man får upp "not able to decode" i Acamd Monitor.. och jag begriper verkligen ingenting av detta

    Nu har jag kört fast ordentligt och vet inte hur jag ska komma vidare

    Har någon en fungerande konf för Boxer med Acamd och NewCS .. plz ?

    --

    Mitt paket består nu av Mediaporta (1.1.0RC2), MDAPI, Acamd 0618 och NewCS 1.65 samt Boxer standard abonnemang.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Du har rätt saker för att kunna se kanalerna som sänds i MPEG2, förutsatt att du har dessa kanaler i ditt abbonemang.

    Acamd är ett bra val tillsammand med Mediaportal.
    Ditt problem med Animal Planet och TV4 plus kan bero på att du har dålig mottagning på den mux som innehåller dessa kanaler, eller att du har blockerat dessa SIDs i newcs.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Nå jag har nu kommit ytterligare en bit på vägen.. tror jag.

    Det verkar som att allt fungerar men när man byter kanaler så är det något som falerar. Lite latent så funkar inte avkodningen av kanaler. Tex. om jag kör preview på Discovery så funkar det första gången och kanske andra men sen så får man bara upp grå ruta och gången där på funkar det igen.
    Kanske lite konstig fel beskrivning men kan nog inte förklara det bättre.

    Kan det vara MDAPI som falerar på något vis ? tycker inte fel meddelanderna i acamd är så givande då dom säger samma sak oberoende på om det funkar eller ej..

    Vidare så har jag också upptäckt, nu när man faktiskt kan kika på en kanal i mediaportal klienten, att det verkar sluta fungera undertiden som man tittar på en kanal med resultatet att bilden stannar. Ibland verkar bilden hoppa igång igen och ibland stannar den tills man byter kanal fram och tillbaka.

  8. #8
    Ja efter ytterligare en dags pillande så verkar allt utom Animal Planet fungera som tänkt. Av någon anledning så stannar uppspelningen av kanalen efter några sekunder och det ända som hjälper är att stoppa och starta uppspelningen eller byta kanal fram och tillbaka. Osäker på varför det blir så för ögonblicket.

    Iaf.. nuvarande uppsättning är ändrad till följande
    Mjukvara:
    Media Portal 1.1.0RC2
    MDAPI 2008 (provade 2009 men det funkade överhuvudtaget inte)
    Acamd 0.6.0.3
    NewCS kvarstår på 1.65

    Hårdvara:
    WinTV-NOVA-T500-HD
    Phoenix/Smartmouse läsare från AD-Teknik
    Smartwi - (provad med och utan vid tidigare problem)
    Windows 7, Media Portal 1.3.0, MDAPI 2009, Acamd 0.6.0.3, WinTV-NOVA-T500-HD
    NewCS 0.67RC1. Phoenix/Smartmouse läsare från AD-Teknik

    Tried: MythBuntu 11.04, Sasc-ng, WinTV-NOVA-T500-HD

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Hade oxå problem med Animal Planet, iofs så kör jag med canal digital satellit, men det jag gjorde för att fixa till det var att ändra codec för tv, sen funkade det, jag använder nvidias codec.

  10. #10
    Liten fråga ang. MP osv. Hur funkar det att zappa runt? Byggde en burk på PC för ett par år sedan, men den blev SEG. Visst, det funkade, men kanalbytena tog ju 30 sekunder!!!
    ( Körde BOXER)
    Så jag övergick till en DB 800. Hur är det idag? Minimi-krav på minne osv??
    Funkar de nya MPEG-4 kanalerna bra mot en NEW-CS att koda av?? Funkar ju inte i DB...

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:02
  2. Mediaportal och boxer
    Av Jare i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 11:18
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 18:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss