Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Artikel: USB AD-Teknikläsare alltid med samma device id

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av esteen Visa inlägg
    Testade att byta plats på korten och då får jag samma fel på cd kortet.
    Finns det inställningar i läsaren som kan vara fel?
    Det är två Phoenix läsare med id chip jag har.
    Låter som att du fuckat upp något med de här nya device-id:na du har skapat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Men oscam hittar ju kortet men kan inte läsa det.Kan det då vara fel på device id?

  3. #13
    Nu har jag testat att köra utan nya device id och det fungerar inte heller.
    (Alltså med /dev/ttyUSB0 i detta fallet.)
    Får följande fel med den ena läsaren oavset om jag använder den till CD eller Via

    2012/07/18 20:19:12 B6BACB70 r CD card detected
    2012/07/18 20:19:22 B6BACB70 r Error activating card.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Min server strulade så nu har jag installerat allting på en rejäl server som kör VMware. (Fick tag på en HP DL380 G5 med dubbla processorer, 16 GB ram och SAS-diskar). Då den fysiska hårdvaran alltid är igång då den har en windows server med exchange och en virtuell brandvägg, så kändes det mycket strömsnålare att köra OSCam på den.

    Nu till problemet. Efter att ha installerat allting på en ubuntu på VMware så strular USB hela tiden. Exempelvis så disablar den USB0 och flyttar den till USB2, flyttar USB1 till USB3 osv.

    Jag kör mina Phoenix-läsare i mouse-läge på 600 MHZ som tidigare har fungerat klockrent, men jag undrar om det är hastigheten som numera blivit ett problem. Vet någon om det är någonting speciellt om man kör USB via VMware i passthrough läge? Typ att man då måste ställa ned hastighet på läsarna eller att det generellt fungerar sämre? Alternativet är givetvis att sätta upp en ny hårdvara, men det bär emot då det innebär mer ström helt i onödan.

    root@dm-proxy:/usr/local/etc# dmesg | grep tty
    [ 0.000000] console [tty0] enabled
    [ 0.943207] serial8250: ttyS0 at I/O 0x3f8 (irq = 4) is a 16550A
    [ 0.991070] serial8250: ttyS1 at I/O 0x2f8 (irq = 3) is a 16550A
    [ 1.044239] 00:0a: ttyS0 at I/O 0x3f8 (irq = 4) is a 16550A
    [ 1.095067] 00:0b: ttyS1 at I/O 0x2f8 (irq = 3) is a 16550A
    [ 8.869860] usb 2-2.1: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
    [ 8.878026] usb 2-2.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1
    [ 196.059453] ftdi_sio ttyUSB1: FTDI USB Serial Device converter now disconnected from ttyUSB1
    [ 197.027476] usb 2-2.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB2
    [ 471.699537] ftdi_sio ttyUSB2: FTDI USB Serial Device converter now disconnected from ttyUSB2
    [ 472.664047] usb 2-2.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Hastigheten på läsaren kan inte göra att du tappar läsaren, möjligvis att du tappar kortet men det skulle du inte kunna se med dmesg.
    Har du provat med strömförsörjd usb-hubb?

  6. #16
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Körde en vmware maskin också som kortserver ett tag men då den allt för oftast tappade läsarna, precis som det händer för dig, så övergick jag till fysisk maskin istället. Körde även med strömförsörjd hubb men med samma resultat.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Tack för förslagen.

    Provade enligt ett annat forum att sätta rättigheterna 777 för läsarna (chmod 777 /dev/ttyUSBX) och nu tappar jag inte dem. Dock så kan den inte ansluta till CanalDigital:
    2012/08/06 16:05:47 D95350 r canaldigital [mouse] Error activating card.
    2012/08/06 16:05:58 D95350 r canaldigital [mouse] Error activating card.
    2012/08/06 16:05:58 D95350 r canaldigital [mouse] card initializing error

    Jag ska prova strömsatt USB-hub, samt att minska hastigheten på läsarna.

    Edit: Jag har alltså haft allting fungerande under två års tid, men då med egen fysisk hårdvara och då med NewCS istället för OSCam. Jag hann bara testa under två veckor med OSCam på den hårdvaran innan den gick sönder.
    Senast redigerad av talisker den 2012-08-06 klockan 15:37.

  8. #18
    Hej
    Får detta inte att fungera under Ubuntu server den skappar inga /dev/adh0 i dev katalogen

    SUBSYSTEMS=="usb-serial", KERNEL=="ttyUSB*", ATTRS{serial}=="FTVQ0FS1", SYMLINK+="adph0"
    SUBSYSTEMS=="usb-serial", KERNEL=="ttyUSB*", ATTRS{serial}=="FTVQ0FRS", SYMLINK+="adph1"

    Mvh

  9. #19
    Skall vara den skapar inga /dev/adph0 eller /dev/adph1

    SUBSYSTEMS=="usb-serial"
    ATTRS{serial}=="FTVQ0FRS"
    ATTRS{serial}=="0000:00:07.2"




  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    33
    Har under några kvällar försökt att göra enligt denna guide men inte fått det att funka förrän nu. Dock så löste det inte mitt problem. Men jag tänkte dela med mig av hur jag gjort då det inte fungerar att göra exakt efter denna guide.

    För att få ut vilket id kortläsaren har använde jag denna rad:
    Kod:
    udevadm info --name=/dev/ttyUSB0 --attribute-walk | grep serial
    Sedan så kom nästa problem. hittade ingen fil med texten KERNEL=="ttyUSB*" i katalogen /etc/udev/rules.d. Så jag skapade en fil vid namn 50-cardreaders.rules med denna rad
    Kod:
    sudo nano /etc/udev/rules.d/50-cardreaders.rules
    Sedan stoppade jag in denna rad i den filen
    Kod:
    KERNEL=="ttyUSB*", SYSFS{serial}=="FTPNTQ64",SYMLINK+="adph0"
    Sedan var det dax att ändra i oscam.server filen så den såg ut så här
    Kod:
    # USB readers
    [reader]
    label        = Canaldigital
    enable       = 1
    protocol     = mouse
    detect       = CD
    device       = /dev/adph0
    mhz          = 357
    cardmhz      = 357
    group        = 1
    emmcache     = 1,3,2
    caid         = 0B00
    Efter en restart av datorn så skapas det nu en fil i katalogen /dev/ vid namn adph0 och oscam hittar läsaren.

    [hr][/hr]Jag använder Debian som Linux utgåva och kör sedan OSCam med en AD Teknik läsare med id chip.

    Hoppas det kan hjälpa någon.

    Edit:
    Använde tidigare en Debian version. Nu kör jag Ubuntu Server och då fick jag använda mig av denna rad istället för ovan nämda i filen 50-cardreaders.rules
    Kod:
    SUBSYSTEMS=="usb", KERNEL=="ttyUSB*",ATTRS{serial}=="FTRXAABB",SYMLINK+="adteknik/adph0"
    Senast redigerad av jockelw den 2012-10-10 klockan 01:31.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss