Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Artikel: Ny serverhost sökes

  1. #1
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger

    Artikel: Ny serverhost sökes

    Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/20...rverhost-sokes
    *********
    Då var det tyvärr dags igen, vår nuvarande host måste flytta och kan tyvärr inte ta med sig servern till sin nya bostad. Därför söker vi nu efter en ny host till vår server.

    Jag kan inleda med att säga att hostingen kommer ske helt idellt då vi inte tjänar något på forumet så kommer vi inte heller kunna betala något för server platsen. Servern är dock väldigt liten och mycket energisnål så den märks knappt av.

    Vi är inte intresserade av någon delad hosting. Alltså att ha forumet på någon delad server, utan vi vill köra det på vår egen. Detta p.g.a. problem med tidigare hostar och för alla våra medlemmars säkerhet och integritet.

    Det vi söker är någon som har en stabil 10/10mbit uppkoppling (gärna mer) som inte används rent för hårt. Vi ser även gärna att det är någon person i Skåne så vi lätt kan ta oss till servern fysiskt om det skulle vara något allvarligt problem. Detta är dock inget krav.

    Är du intresserade av att hjälpa till kan du kontanta Deas via pm här.

    Mvh
    ComHit Crew
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Vad skulle en reguljär host kosta?
    Typ PRQ eller liknande? Ragga donatorer kanske, jag kan nog ge en hundring

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    sleddog, jag håller delvis med.

    Frågan är om servern (alltså forumet osv. INTE filerna) kan hostas billigt. Jag vet dock inte vad det kostar med en egen server. Det är inte direkt billigt.

    Frågan är då om forumet kan få tillräckligt med donationer eller införa lite reklam för att få pengar den vägen. T.ex. PRQ är ju inte direkt billiga

    http://www.prq.se/?p=dedicated

    Dedikerad server är mycket dyrare än t.ex. en VPS men då återstår frågan om sajten kan anpassas till att fungera på någon plats där det är billigt.

    http://www.citynetwork.se/webbhotell

    Annars finns det ju webbhotell utanför sverige med lägre priser osv. Men jag vet ju inte hur det ser ut för Comhit i dagsläget. Grundproblemet är att det kan bli ganska dyrt och jag tror inte staff vill lägga ut egna pengar. Billigast är just som dom kör nu, men svårigheter med att datorerna kan behöva flyttas osv.

  4. #4
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Hade jag haft fiber hade jag satt den i källaren.
    Rust Never Sleeps

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kanske Comhit kan betala en summa varje månad till den som kör servern något i stil med kanske 150kr mån eller något, det blir bra mycket billigare än att köra servern hos något hostingbolag.

  6. #6
    Medlem e_gons avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    113
    Tackad
    3 gånger
    Jag sitter på en 100/10 lina.
    Skulle det absolute INTE lösa sig, så kan jag kolla om jag kan ha den. Kan inte lova något.
    Men det beror helt enkelt på hur mycket trafik det är och hur stor datorn är.

    Det här forumet har hjälp mig från starten med dreambox lådan och det är det minsta jag kan göra är att iaf kolla om jag kan ha den.

  7. #7
    Jeg har servere i rack i kjelleren og 60/60 lina. men det var litt langt til norge synes crewet..

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm, jag förstår inte varför crew måste ha fysisk tillgång till servern, det finns ju hårdvaru lösningar för remote control, där man kan se bios startup osv, precis som att sitta vid datorn själv och köra. Det kostar lite pengar. Men så länge personen som har servern hos sig (om det nu är stockholm osv) kan lite om datorer så kan dom ju installera en ny hårddisk om den skulle gå sönder osv. Det är ju den hjälpen man behöver om man inte har fysisk tillgång till servern.

    T.ex. en sådan här lösning eller liknande

    http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=27
    Dominion kx2-101, IP-baserad kvm-förlängare

    Det enda som krävs därutöver är ju lite hjälp från någon som inte är helt borta på PC, som kan poppa in en boot-cd med operativet och att datorn bootar upp, sedan kan resten fixas via KVM och när man kommit längre gå över till andra mjukvarubaserade lösningar. Om Comhit tycker det är en bra ide, börja fråga efter bidrag, så ni får pengar. Jag bidrar gärna med en slant.

  9. #9
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Det finns många anledningar till att vi vill ha fysisk tillgång till server, och det är inte bara om det skulle strula. Utan även för våra användares säkerhet.

    Vi har kollat på co-hosting lösningar men vi vet inte om det fungerar för oss. Visst det hade gett oss bra med kraft och en stabil lösning, men fortfarande problemet att någon klåfingrig administratör tar sig in i servern och snor databasen eller liknande. Och vi vill inte bedriva sidan med donationer varje månad. Vi har fått in donationer ett fåtal gånger p.g.a. uppgradering av servern och det är vi mycket tacksamma för. Vi vill som sagt inte "kräva" pengar av våra medlemmar varje månad för att hålla sidan levande. Att hålla sidan levande vill vi kunna lösa ändå.

    Vi har ett par intressanta hostar som vi jobbar med, vi får se hur det går. Så fort vi vet mer kommer ni alla att bli informerade.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Deas, ok jag förstår.

    Då anser jag att det enda alternativ som återstår är att t.ex betala någon form av ersättning per månad till den person som faktiskt hostar server på t.ex. en BBB liknande uppkoppling t.ex 10/10 eller liknande, det borde räcka. Då kan man begära in donationer för att täcka den årliga kostnaden och lite annat.

    Det borde ju gå bra, såklart pratar jag inte om några fantasi ersättningar men rimligt med tanke på att det är lite jobb att se till att datorn snurrar, och uppkopplingen fungerar, där servern då hostas. Det blir i alla fall bra mycket billigare än att ha datorn i någon form av serverhall hos något företag vad jag förstår.

    Har ni redan hittat någon eller letar ni fortfarande, comhit borde markera denna information tydligare för alla som besöker forumet, känns dom det inte står ut tillräckligt eller ?

    Tack för bra forum.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss