Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Cron jobb ?

  1. #1

    Cron jobb ?

    Vill någon vänlig själ hjälpa mig att starta om min Ubuntu dator automatiskt kl 04:00 varje natt ?

    Har förstått att jag kan fixa det med cron...men hur rent praktisk ska jag lägga in kommandona och var ?

    Är tacksam för svar....ny på linux men jag jag lär mig

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Får man fråga varför du vill starta om den varje natt?

    Omstart av en linuxkärra och för den delen numera betydligt stabilare windowskärror brukar betyda systemuppgradering av något slag..
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Som wildone säger man startar aldrig om en linux-burk, om det inte är pga systemuppdatering. Starta om tjänsten som behövs istället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Hej Wildone

    Det har att göra med min kortserver som slutar att ge mina 2 boxar bild, även om newcs visar på att allt är ok.
    Mina 2 dm800 boxar går via routern (som inte slutar att fungera har kontakt hela tiden) till servern och när jag följer loggen på newcs står det att alla ecm:s är ok och den vidarbefordrar till boxarna. Bytte till Omnikey läsare för ett tag sen och jag tror det är där problemet ligger.
    Jag kan själv gå in och starta om newcs för att få det att fungera igen är bara frustrerad över att jag måste göra det och inte hittar felet.
    Min fru och resten av familjen fixar det däremot inte och därför vill jag ha en snabbfix tills jag löst det egentliga problemet.

    P.s Datorn behöver inte startas om, bara newcs. Jag kör autostart vid reboot via etc/init.d och en reboot startar om newcs, som sagt bara en snabbfix.

    Nu fick du en hel utläggning och ett större problem att lösa. Är tacksam att du svarar men du behöver inte lösa hela problemet till mig det kan jag försöka läsa och köra trial and error med.

    Tack för visat intresse

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du har ett script i /etc/init.d som startar newcs så prova om du kan starta om newcs med kommandot:
    /etc/init.d/newcs restart (modifiera om scriptet heter något annat än newcs)

    Om du kan det så gör bara ett cronjobb enl. följande:
    1. Logga in som root
    2. Kör kommandot crontab -e
    3. Lägg in en rad typ:
    0 4 * * * /etc/init.d/newcs restart

    Så skall newcs starta om varje natt kl. 04.00.

    P.S. När du är inne med "crontab -e" så editerar du filen med vi. Du får alltså spara och gå ur vi på vanligt sätt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag har då nano kopplat mot crontab så jag slipper vi
    Rust Never Sleeps

  7. #7
    Tack atomized.

    Mindes fel dock, hade lagt min autostart i etc/rc.local med raden /usr/local/bin/newcs vid uppstart.
    Har lagt in i crontab enl dina uppgifter så länge, kollar i morgon bitti om det fungerar.

    Någon som haft liknande problem med Omnikey 3021 som slutar fungera utan felkod i newcs ?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Qujo Visa inlägg
    Tack atomized.

    Mindes fel dock, hade lagt min autostart i etc/rc.local med raden /usr/local/bin/newcs vid uppstart.
    Har lagt in i crontab enl dina uppgifter så länge, kollar i morgon bitti om det fungerar.

    Någon som haft liknande problem med Omnikey 3021 som slutar fungera utan felkod i newcs ?

    Nja, det funkar nog inte. Gör ett nytt script och lägg det i t.ex. /usr/local/bin, döp det till t.ex. newcs_restart.sh

    Kod:
    #!/bin/sh
    killall newcs
    sleep 60
    /usr/local/bin/newcs
    Sedan gör du en rad i crontab som ser ut så här:
    0 4 * * * /usr/local/bin/newcs_restart.sh


    Edit:

    Du måste sätta rättigheter på scriptet också:
    chmod 755 /usr/local/newcs_restart.sh
    Senast redigerad av atomized den 2011-09-19 klockan 20:35.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss