Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Sat signal via bredband

  1. #11
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Beror ju på hur många tuners du stoppar in, precis som på en dreambox. Ju fler tuners, ju fler kanaler kan man kolla på samtidigt.

    Finns fullt med guider när du väl bestämt dig för vilken servermjukvara du ska ha. För M$ är det väl mediaportal och dvbviewer som är vanligast antar jag. Till linux finns bla mythtv, vdr och tvheadend. Som frontend är väl xbmc lättast att använda...
    Rust Never Sleeps

  2. #12
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Med MythTV bygger på att man har en eller flera TV-servers, som klienterna strömmar TV-bilden från.

    En form av IP-TV.
    Även Mediaportal körs med likande teknik, dock med RTPS-protokollet som inte lämpar sig för internet.
    Vidare VDR, med som har flera ström-tjänster.

    Samtliga bygger givetvis på att TV-servern är bestyckad med TV-kort, samt CAM/softcam.
    Med 10 transponders/muxar krävs det 10st TV-kort.
    Den faktiska begränsningen är själva avkodningen, d.v.s. hårdvara, samt bandbredd.

    Min lösning bygger på Mediaportal, där jag har 2 tv-kort.
    Med denna uppsättning kan jag strömma från 2 till 10 kanaler samtidigt, beroende på kanalernas placering i muxarna (boxer).
    Smidigt att kunna spela in 3 kanaler, samt titta på den fjärde, samtidigt som andra-tv:n visar en annan kanal.
    Eftersom just boxer endast sänder över 5 muxar skulle en tv-server med 5 tv-kort täcka in alla kanaler samtidigt, förutsatt att kortservern orkar..
    Senast redigerad av rolrn den 2011-10-06 klockan 08:51.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #13
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Att spara ner och koda av mpeg-strömmen tar inte mycket cpukraft. Det klarar en modern pc lätt. Det som kan ta kraft är uppspelning när man anväder bildförbättringsfilter mm.
    Rust Never Sleeps

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    köp en dream box till och låt dina föreldrar använda web interfacet så kan dom streama vilken kanal som helst måste vara enklast ...stoppa den i något skåp och glöm bort den .....

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss