Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Bilden är förstor

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    Kapar denna riktigt gamla tråd.
    Har en gammal JVC LCD TV som skickar fel pixelstorlek vilker generar att bilden blir för stor för vissa enheter som ex DM800se. Jag har varit i kontakt med JVC och jag kan inte ändra några inställningar på tvn för att få rätt på problemet. För ett grafikkort brukar man kunna justera det med att dra i en "bar" för att justera bilden så att den passar. Kör idag Openpli 4 och letar efter ngt liknande. Hittat ett plugin som heter OSD Position setup, men kan efter installation inte hitta det i menyerna. Antingen stöds ej DM800SE lr så är jag blind. Enligt utsago ska det återfinnas här efter installation: Menu > Setup > System > User Interface > Position Setup
    Ngn som har tips på hur jag kan lösa mitt problem?
    Senast redigerad av murre87 den 2014-10-07 klockan 09:59.

  2. #12
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Är det inte så att din TV är 'HD-ready' och att boxen skickar en 'full HD'-signal då?

    En 'HD-ready' klipper bilden och visar bara en delmängd. Ingen omskalning som man hade velat se.
    Tur att dessa TV-apparater närmar sig återvinningscentralerna, en skam för branchen..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    Japp, den är HD-ready. Man jag kör boxen på 720P.

  4. #14
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Nu vet jag inte om pluginen är feldöpt, men OSD bör inte ha något att göra med ditt problem. OSD står för On-screen display och påverkar menyer "ovanpå" bilden.

    Ska du söka mer efter ditt problem så heter det overscan. Det ligger i TV:n och var ett vanligt problem för tidiga LCD:s med oftast DVI/HDMI. Men som du säger erbjuder vissa enheter möjligheten att fuska med s.k. underscan. Tyvärr känner jag inte till något sådant för DB, men värt att söka efter. Ge oss iaf den exakta TV-modellen så kanske det finns lite trix.

    Sen är HD ready enbart ett minstakrav, och inte en upplösningsstandard. En 4k-TV kan också vara HD ready, och är troligen det också. Men pga stor förvirring bland konsumenter har många av dessa gamla beteckningar delvis försvunnit. Att påstå att alla HD ready-certifierade enheter klipper bilden är också felaktigt.
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2014-10-07 klockan 14:38.

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Men åhhh, fel. Edit. Borttaget.

  6. #16
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Att påstå att alla HD ready-certifierade enheter klipper bilden är också felaktigt.
    Det gjorde jag inte heller (även om man kan tolka mitt inlägg så)..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #17
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Det gjorde jag inte heller (även om man kan tolka mitt inlägg så)..
    Då blir jag nyfiken vad du menade med:
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    En 'HD-ready' klipper bilden och visar bara en delmängd. Ingen omskalning som man hade velat se.

Liknande ämnen

  1. Bilden försvann!
    Av fetegrete i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 09:16
  2. Bilden fryser!!
    Av sasojov i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 23:04
  3. Bilden fryser
    Av masten i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 10:19
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-21, 19:27
  5. [LÖST] bilden försvinner!
    Av farbror_joakim i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 07:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss