Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: vilken box

  1. #1

    vilken box

    hejsan alla
    Jag har 2 frågor bara:

    1. Vilken box skall man välja mellan miraclebox 6+ hd eller dreambox 500hd?

    2. Skall man ha en 70-80 cm tallrik eller en 100x100 tallrik?

    mvh

  2. #2
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Hej Annika!

    1, Dreamboxen har nog bättre support så satsa på den

    2, det vore lättare att svara på den frågan om du berättar vilken satellit du vill ta in och vart i sverige du bor.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. Smaken är olika och ekonomin spelar en viss roll. Jag hade dock valt att satsa den extra tudenlappen och köpa en Dreambox 500HD. Anledningen är att mjukvaran är så mycket bättre på Dreambox OCH man kan vara säker på att den kommer att fortsätta utvecklas och buggar kommer att fixas. Erfarenheten har visat att konkurrerande/billigare fabrikat nästan alltid stagnerar i utvecklingen av mjukvaran efter något år...
    Vill du ha ett billigare alternativ till Dreambox skulle jag istället rekommendera någon Vu+ modell som i princip kör samma mjukvara som Dreambox.

    2. Det beror på din geografiska position och hur säker du vill vara att få bild även vid täta åskmoln eller tunga snöfall som dämpar signalen. Bor man i Södra Sverige så räcker en 70-80 cm tallrik ganska bra. Vill man ha lite extra signalstyrka eller bor längre norrut så är 100cm ett bättre val.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    1. Jag har haft en gammal dm500 med comhem under många år och jag har alldeles nyss gett mig in i parabolvärlden. Jag valde en VU+ Ultima box som jag kör OpenPli 3.0 på vilken jag än så länge är supernöjd med. Denna box har möjlighet till 3st tuners och jag förstår att det inte är något som alla har behov för men jag förutsätter att VU+ enklare boxar är precis lika kompetenta. Jag var också inne på en miraclebox men jag valde tillslut VU+ pga dom precis som atomized skrev är rätt lika Dreambox i mjukvaran fast enligt mig mer prisvärda.

    2. När det gäller parabol så köpte jag clas ohlsons paket med en 65cm. Det skall sägas att jag bor i sundsvallsområdet... Jag höll på att bli tokig med inställningen av denna, det var helt omöjligt att få in bra signalstyrka på både Astra(viasat) & Thor(Canal Digital). Det slutade med att jag lämnade tillbaka allt och köpte en 80cm och efter 30min var allt injusterat/inställt och klart. Jag har nu klockren mottagning på alla kanaler (även HD) även vid snöfall (jo det snöade faktiskt ordentligt igår). Mao så välj inte för liten parabol det ställer bara till med problem... satsa även på bra kvalitet rakt igenom: tallrik, fäste, LNB, diseq, kablar...

    Lycka till!
    Senast redigerad av surmac den 2012-10-27 klockan 09:43.

  5. #5
    tackar alla för dessa svar.
    Jag har valt dreambox 500 HD och i det paketet följde det med en tallrik (med en massa hål i för vinden som går rakt igenom på båda håll) på 100x100. Jag bor i Kristianstad, Skåne, och skall ha 4 st microhuvud ( Thor, Astra, Hotbird och Sirius) och ingen motor.
    Jag hoppas (och tror) att detta räcker mer än väl till mig, eller vad säger Ni som kan detta och har haft detta ett (bra) tag?

    PS. Kan tillägga att ALLT gick på 3.700:-
    Box: 2200:-
    Tallrik; 450:-
    Switch (HD): 150:.
    Huvud 4 st (HD): 600:-
    Kabel+kontakter: 300:-

    Bra pris, eller?

    mvh
    Senast redigerad av annika den 2012-10-27 klockan 19:39. Anledning: glömde saker

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Låter som ett bra pris.
    Fast jag misstänker att du inte fick en äkta Dreambox för det priset? Det lägsta priset jag sett på en äkta DM500HD är runt 3000:-

    Annars verkar paketet OK och skall nog räcka till dina syften.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    tror jag med, Äkta vara kopstar ju mer än så, men garantin är viktig. Strular den - lämna tillbaks

    mvh

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det enda att tänka på är att om du ska flasha om Dreamboxen och det är en klon (=ej äkta) så måste man kolla noga vilken image man kör in som passar till den versionen av box man har.
    Jag är tyvärr inte expert på det där själv eftersom jag inte kör Dreambox, men det finns många andra i forumet som kan det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    ja, det är ju viktigt. Men han som jag köpt sakerna av arbetar i en parabol affär så man kan ju hoppas att det funkar, och det gör det säkert.

    mvh

  10. #10
    razorx
    Gäst
    Funkar gör det säkert, men han borde ha upplyst dig att det är en klon.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 16:55
  2. Norden parabol vilken lnb är vilken
    Av Nymann i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 18:42
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 13:04
  4. Vilken Box??
    Av texas79 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-26, 20:23
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 07:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss