Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jorå, jag har laddat ned livetv-inspelning och kollat i VLC på Windows 7 och där uppstår fenomenet också.
    Stuttering sker samtidigt som jag får fel i mythbackend log:

    mythlogserver: mythbackend[2612]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/var/lib/mythtv/livetv/5204_20121202173145.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available

    Tack för tipset gällande uppspelningsinformation. Men den indikerar inte något fel.

    Jag tycker detta luktar som ett fel i backend någonstans. Särskilt när man läser att andra har problem med MythTv 0.26 om man söker på "mythbuntu stuttering livetv" i google. Det som är oroande är att inläggen är lite gamla.

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Efter ett påpekande är detta nog ett problem som snarare är relaterat till inspelning än till uppspelning. Det kan stämma eftersom felmeddelandet säger att ringbuffern väntar på data.

    Skall därför fokusera felsökningen på att kolla om insignalen till MythTV är störd. Det kan jag göra med mplayer. Även om det tar emot (kallt och snö på taket) så måste jag även kontrollera om parabolen är rätt inställd mot Thor, dvs maximera insignalen från LNB.
    Skall även kolla om det finns nya drivrutiner till DVB-S-kortet. Det kan också bero på att DVB-S-kortet sitter i fel slot i datorn vilket påverkar interrupts då datorn är fullsmetad med ett antal nätverkskort och ett raidkort. Slutligen kan det bero på sasc-ng.

    Uppslag finns det, det gäller bara att beta av dem....

    En sak som jag funderar på är att efter jag ändrade att default storage-group skulle lagras på SSD:n istället för på Raid-arrayen minskade fenomenet. Det pekar på att det kanske är problem med interrrupts, dvs jag måste disponera om placeringen av korten så DVB-S-kortet får ett annat interrupt?

    Som sagt, jag har en del att göra...
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-04 klockan 12:17.

  3. #23
    cat /proc/interrupts
    Ja då det är bara i HD kanalerna som felet uppkommer i så låter det som signal fel, du kan ju prova o ladda hem nåt hd klipp o använda Video pluginet för o kolla om det funkar med den. det finns även möjlighet idag att koppla ett tv kort till ett videoklipp bara för o prova oxå.

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Igårkväll flyttade jag runt korten så att DVB-kortet får eget interrrupt. Men tyvärr är "stutteringen" kvar. Har också sett att det är "stuttering" på SD-kanaler, dock lite.

    Jag vill nog tro att detta är ett inspelningsproblem. Jag har genom diverse åtgärder minskat "stutteringen", men den är inte borta helt, det är tillräckligt mycket kvar för att vara irriterande.

    Det som är kvar är att kontrollera signalkvalitén från LNB, men just nu är det snöoväder ute så det får vänta tills vädret bättrar sig.

  5. #25
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Om du spelar upp utan att använda mythtv då? Dvs med szap och t.ex mplayer. Då kan du iaf utesluta att det är mythbackend om det rycker då med
    Rust Never Sleeps

  6. #26
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag provade mplayer och szap ikväll och kunde inte se någon stuttering. Men jag tyckte inte bilden uppdaterades tillräckligt ofta (och så hade jag inget ljud), så jag kan dessvärre inte utesluta något ännu.

    The hunt is still on...

  7. #27
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Testa tvheadend med. Utan sasc...
    Rust Never Sleeps

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Har testat tvheadend men får tyvärr inte in några HD-kanaler. Har även bytt moderkort och även CPU, och därmed också ominstallerat backend.

    Har nästan betat av min lista. Det som är kvar är att justera själva parabolen för att maximera insignalen från LNB. Har nu en insignal på cirka 74% vilket är dåligt och jag hoppas att problemet beror därav. Det har varit för kallt i helgen (-18 som kallast) för att stå på det snöiga taket och fippla med sköra koaxkablar. Har skaffat ett mätinstrument på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Satelli...re/Pr384554000 för att justera in parabolen.

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Igårkväll stod jag på taket och försökte maximera insignalen från LNB. Kunde inte maximera mer än vad den var.
    Detta får mig att fundera lite då det inte var några problem med boxarna från CD. Visst, DVB-kortet har kanske en sämre mottagardel, men det får ändå mig att bli lite misstänksam. Är det DVB-drivern eller sasc-ng?

    Min startsträng till sasc-ng ser ut så här: "-j 0:4 -j 1:5 -j 2:6 -j 3:7 --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -d 0xf0a -b 16M --cam-dir /etc/camfiles/"

    Plow startar sin sasc som deamon, det gör inte jag. Kan det påverka? Måste prova lägga till --deamon.

    Är det någon som vet var parametern -d gör? Har Googlat med inte funnit något svar.

  10. #30
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag ligger också kring 72-74 med mitt rutta USB-kort

    Tv-korten har mycket svagare förstärkning än vanliga mottagare.
    Spelar ingen roll om du kör sasc i terminalen eller som deamon...
    Rust Never Sleeps

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss