Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 71 till 80 av 80

Ämne: Får bild men – men enbart med kortet på plats …

  1. #71
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Nackdelen kan vara när boxen inte har kontakt med nätet och då får den inte något ipnummer. Men 127.0.0.1 finns alltid. Det är inskrivet I en konf fil som standard i Linux. Även i windows.
    OK, det köper jag som anledning. Men den gången när ungarna hade hittat strömbrytaren till routern så var det närmast en fördel då jag direkt märkte att TVn blev svart även på serverboxen.

  2. #72
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jo, i 99% av fallen fungerar det lika bra. Jag har råkat ut för enstaka utrustningar där det inte fungerar men på en Dreambox eller liknande så kan man nog räkna med att det fungerar lika bra att använda nätverksinterfacet:s IP-adress.

    Men för en tekniker ser det mer riktigt/snyggare ut att använda 127.0.0.1 som är den etablerade loopback adressen som är tänkt att användas när man anropar tjänster på den egna maskinen.

    Edit:
    Även Bogdan:s synpunkt är riktig!
    Bra, då var jag inte helt ute och cyklade!
    Anledning att jag föreslog den uppsättningen för TS var i första hand för att minska alternativen som kunde förväxlas...

  3. #73
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Matkoh:s lösning borde fungera. Fast i.o.m. att du kör servern på DM500_105 kanske det vore mer logiskt att använda kontona så här:


    På serverboxen:
    CWS = 127.0.0.1 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    På klientbox 1 (DM500_109)
    CWS = 192.168.0.3 34000 DM500_109 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    På klientbox 2 (DM800_108)
    CWS = 192.168.0.3 34000 DM800_108 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    På klientbox 3 (DM7020_107)
    CWS = 192.168.0.3 34000 DM7020_107 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    Om du nu har lämnat rätt uppgift om IP-adress på serverboxen så SKA detta fungera!
    Stort tack, nu funkar allt! :-)

    Ja, utan DM7020_107. Det var den boxen jag tidigare haft som serverbox under ett flertal år, men som ballade ur i samband med en av alla dessa uppdateringar av Canal Digital kortet. Sånt som jag under alla år måst göra med Combo-boxen, eftersom min Dreambox 7020 inte klarade det. Sannolikt något fel i något protokoll eller så ... La in en tråd här om det haveriet för nån vecka sedan. Det som gjorde att jag nu använder en av mina DM500 som serverbox i stället ...

    Den boxen visar SoftCams=Inga och Kortserver=Inga. Detta trots att där finns förbockat under Downoads>Softcams/Cardservers att de är inlagda och det hjälper heller inte att ladda upp dem igen. Lösningen är nog att installera om PLi där ...
    Senast redigerad av Hexantrop den 2014-03-19 klockan 12:08.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #74
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Roligt att höra att du fick igång det!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #75
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Roligt att höra att du fick igång det!
    Ja, det var riktigt häftigt
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #76
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mattheo Visa inlägg
    OK, det köper jag som anledning. Men den gången när ungarna hade hittat strömbrytaren till routern så var det närmast en fördel då jag direkt märkte att TVn blev svart även på serverboxen.
    På tal om det. Bör routern vara på kontinuerligt?
    Kan just det att jag varje kväll stänger ner routern i samband med att jag lämnar datorn, vara en orsak till att min serverbox inte klarar CanalDigtals kortuppdateringar. Därför måste jag sätta i CD-kortet i Combo-boxen vissa tisdagar, eftersom jag får svart skärm efter CD:s uppdateringar?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2014-03-19 klockan 12:26.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #77
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Stänga av routern !!!!! ALDRIG.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #78
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Stänga av routern !!!!! ALDRIG.
    Stort tack! Mycket bra info ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #79
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Stänger du av routern så får du som du redan noterat inga uppdateringar, varken till dator eller boxar, dessutom slutar boxarna funka då de inte får någon IP-adress från din router, så det känns korkat att stänga av. Du sparar marginellt med ström, kanske rent av 1:- / vecka eller så.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #80
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Stänger du av routern så får du som du redan noterat inga uppdateringar, varken till dator eller boxar, dessutom slutar boxarna funka då de inte får någon IP-adress från din router, så det känns korkat att stänga av. Du sparar marginellt med ström, kanske rent av 1:- / vecka eller så.
    Jag skrev att jag stängde ner routern varje kväll, men kom på att den har annat uttag för strömförsörjning, så den står nog på för det mesta. Men detta till trots var det viktigt att få vetskap om att aldrig stänga av den ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. sim kort plats
    Av lasseman36 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 15:57
  2. enbart cd & via Kanaler
    Av linder i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 08:07
  3. Enbart CDs egen box för IP tv?
    Av lano i forum IP-TV
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 20:58
  4. Enbart Canal+?
    Av pemani i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 14:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss