Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Nybörjare på Miraclebox, behöver hjälp

  1. #1

    Nybörjare på Miraclebox, behöver hjälp

    Hej, ny medlem här

    Har precis införskaffat en Miraclebox 8 till mina föräldrar som behövde byta ut en gammal defekt box. Dom har idag ett Canal Digital abb (Parabol) med en originalbox från CD och Miracleboxen kommer alltså att användas till en extra TV med hjälp av SmartWi.
    Efter inkoppling stötte jag dock på lite problem, dels hittar den inte alla kanaler på kortet, t.ex går det inte att få in TV12 och sen saknas också många HD kanaler som TV3, Kanal 5 osv.
    Efter lite eftersökning på google verkar det som att detta beror på pairing, alltså att Miracleboxen inte är pairad med CD kortet och det är detta jag behöver lite hjälp med,

    Som jag förstår det måste Miracleboxen pairas ihop med CD kortet för att kunna se alla HD kanalerna, stämmer detta?

    Om jag pairar Miracleboxen med kortet, kommer då originalboxen från CD att tappa HD kanalerna?

    Kan CD på nåt vis se att båda boxarna är "aktiva" samtidigt ifall båda är pairade med kortet?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Du behöver inte paira din Miraclebox för att kunna se på HD kanaler i CDs parabolutbud om du redan idag har de kanalerna på din andra box.
    Den enda HD kanal som är pairad i CDs utbud är Cmore Fotboll HD, men alla andra ska fungera fint.

    Låter mer som du har något felkonfiguration eller att du har för långt mellan box och smartwii enheten.

    Jag hade dubbelkollat så du ser alla kanaler om du sätter i originalkortet i Miracleboxen i första hand.

  3. #3
    Jo, jag har testat att sätta originalkortet i Miracleboxen men tyvärr med samma resultat som med SmartWi klientkorten.
    Dey konstiga är att den hittar vissa HD kanaler men inte andra. Exempel på HD kanaler den hittar är t.ex TV4 Sport & Eurosport men den hittar inte SVT1&2, Tv3, Kanal9 osv.

    Det var likadant på den förra boxen som vi nu bytt ut, den hittade heller inte alla HD kanalerna vilket fick mig att tro att CD på nåt vis pairat alla HD kanalerna till originalboxen.

    Hmm..

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Om problemet är att du inte hittar alla kanalerna när du söker så har det inget att göra med själva pairing eller kodningen av kanalerna.
    Känns som det är kablaget eller LNB huvudena som skulle behöva ses över så du har bra signal mellan box och parabol.

  5. #5
    Ok, tack för tipsen spannande, ska kolla hur signalen till parabolen ser ut och även kablaget.
    Farsan ringde också butiken som sålde boxen och dom sa att man måste ladda ner en mjukvara till boxen för att kunna se utbudet, han sa dock aldrig vilken. Innan jag startade en kanalsökning gjorde jag en fabriksåterställning på boxen så det är möjligt att jag behöver installera nåt för att få det och funka. Vet du ifall det behövs nån speciell mjukvara för att kunna se CDs utbud och var kan man hitta detta isåfall?

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Du hittar nyare mjukvaror till miracleboxen på www.miraclefiles.net. Enkelt att installera då man bara behöver ladda ner innehållet på en usb sticka och trycka in den i boxen så hittar den själv att där finns filer att installera.

  7. #7
    En liten uppdatering,

    Gjorde en ny fabriksåterställning och laddade sen ner senste MultiCAS till boxen, gjorde därefter en ny kanalsökning och nu hittade den i princip alla HD kanaler som saknades tidigare.
    Den enda HD kanalen som inte gick att se var TV3 HD och sen gick inte heller TV12 att se. Står bara krypterad kanal när jag försöker titta på dessa. Hade dock problem med TV12 även på den förra boxen så det verkara vara nåt speciellt med just TV12 som gör att den inte funkar.

    Tack för hjälpen spannande

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    105
    Tackad
    10 gånger
    Skönt att det löste sig.
    Vad det gäller TV12 så är den kanalen bortplockad och ersatt med TV12 HD så det är den kanalen du ska leta efter.
    TV3 HD är lite konstigare att du inte får bild men dubbelkolla så det är den svenska TV3 HD du lagt till.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    TV12 HD sänder på samma TP som SVT1 o 2 HD
    Tv3HD hittar du på 12.293H SR25000

  10. #10
    Ja, mycket riktigt så funkade det att se TV12 HD och även TV3 HD funkade efter att jag sökte på TV3, fick då 3 st kanaler i sökresultaten med samma namn (TV3 HD) och en av dessa funkade som sagt medans dom andra två inte gjorde det.

    En riktigt fin box i övrigt, har inte satt mig in i alla inställningar ännu men den är klart bättre än CD egna box.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare behöver hjälp...
    Av Henkepenk i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 08:06
  2. Nybörjare behöver hjälp
    Av mrgica i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 09:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss