Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 51

Ämne: TV licens

  1. #1

    TV licens

    Hej alla.

    En liten fundering kring tv licens och comhem boxen.

    Lagen säger följande.

    4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).
    (Hämtat från radiotjänsts hemsida.)

    Detta tolkar jag som att man inte behöver betala tv-licens för en
    comhem box, eftersom denna inte kan ta emot markbundna sändningar.
    Om man då plockar ut mottagaren ur sin TV och endast tittar genom
    comhem boxen via scart så borde man inte behöva betala någon licens.

    Fördel är dock om man har en gammal box som även visar de analoga kanalerna.

    Är det någon annan här som funderat i liknade banor/inte betalar något.

    /James

  2. #2
    Fast har du en gammal comhembox så är den en tv-mottagare som kan användas för att ta emot markbundna sändingar och är således grund för betalningskyldighet.
    För den kan väl ta in markbundna sändningar? (Iaf fram till 2008 eller när det nu var det analoga nätet skulle släckas)

    Har du däremot en ren digital - tjaa, varför inte - prova duger.

    Fast jag betalar inte i alla fall......

  3. #3

    Re: TV licens

    Citat Ursprungligen postat av jamhan053
    Hej alla.

    En liten fundering kring tv licens och comhem boxen.

    Lagen säger följande.

    4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).
    (Hämtat från radiotjänsts hemsida.)

    Detta tolkar jag som att man inte behöver betala tv-licens för en
    comhem box, eftersom denna inte kan ta emot markbundna sändningar.
    Om man då plockar ut mottagaren ur sin TV och endast tittar genom
    comhem boxen via scart så borde man inte behöva betala någon licens.

    Fördel är dock om man har en gammal box som även visar de analoga kanalerna.

    Är det någon annan här som funderat i liknade banor/inte betalar något.

    /James
    cabel tv är väl mark bundet det är ju till å med under marken
    len trut fina ord å en stor påk bakom ryggen.

  4. #4
    Fungerar det att koppla in en vanlig tv-antenn till en comhem box och se
    de analoga kanalerna ? Om så är fallet så går jag med på att det är en mottagare. Annars inte. Jag hade fått för mig att boxen inte tog emot
    de analoga signalerna på samma sätt som en tv, men jag kan ha fel.
    Om så är fallet så borde man i alla fall slippa med de nya boxarna eller ?
    Dock så missar man kanal 3,4,5 och ztv. 1 och 2 finns ju digitalt.

    /James

  5. #5
    Med en tvmottagare menar man "tunerdelen" om man nu kan kalla den det, och det är inte nödvändigtvis bundet till tvn utan om du har en video eller ett tvkort i datorn som kan visa det analoga kanalutbudet så måste man betala. Så har det iallafall varit, sen om det har tillkommit någon kompletterande lag vet jag inte, men det bör ju i så fall finnas på radiotjänsts hemsida.

  6. #6
    Alltså man behöver inte betal tv licens om man inte "vill".
    Du kan inte bötfällas för det iaf.

  7. #7
    Visst heter det Radio & TV Licens.

    Licensen gäller även för radion.

    Så om man dumpar bilstereon, och kastar ut TV:n från vardagsrummet. och köper en plasma eller annan TV utan mottagare så ska det inte vara några problem att avsluta licenskostnaden.

    Men så länge man har en TV eller Radio med tunerdel så får man nog glatt betala.

    8)

    fast kostnaden på licensen är ju inte så hög, 3 beer ute på krogen/mån. Man får helt enkelt dricka -3 beers ute. Vilket många kanske skulle behöva. 8)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pandora
    Visst heter det Radio & TV Licens.

    Licensen gäller även för radion.

    Så om man dumpar bilstereon, och kastar ut TV:n från vardagsrummet. och köper en plasma eller annan TV utan mottagare så ska det inte vara några problem att avsluta licenskostnaden.

    Men så länge man har en TV eller Radio med tunerdel så får man nog glatt betala.

    8)

    fast kostnaden på licensen är ju inte så hög, 3 beer ute på krogen/mån. Man får helt enkelt dricka -3 beers ute. Vilket många kanske skulle behöva. 8)
    men med tanke på all skit SVT visar så borde ingen behöva betala tv licens :evil:

  9. #9
    smack
    Gäst
    Tv-licensen innefattar bara ej reklamfinansierade kanaler. alltså betalar man licens bara för svt1 och 2, och radiokanalerna p1,p2,p3 och p4. alla andra kanaler är reklamfinansierade och innefattas således inte av tv-licensen! Man betalar nu 1872 kronor per år efter ny höjning 010104 med 60 kronor för dessa skräp "kanaler". undrar hur mycket bättre program vi kommer få för dessa pengar?

  10. #10
    Man bethöver inte betala licens för radio, det kravet är endast om man kan ta emot de markbundna tv-utsändningarna.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

Liknande ämnen

  1. TV-licens?
    Av fod9 i forum TV
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 23:02
  2. Boxer och TV licens
    Av scorpio66 i forum Boxer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 01:09
  3. TV-licens ... fråga ?
    Av csan i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 17:01
  4. Tv licens??
    Av Dannyboy i forum Com Hem
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 18:20
  5. TV Licens
    Av Tuvalu i forum TV
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-11, 20:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss