Hur fasen kan de släcka analoga nätet?
Digitaltekniken har säkert funnits i 10 år ändå är den fortfarande buggig och instabil. Hur kan det komma sig kan man fråga. Ibland måste man göra en "norsk reset" dvs dra ur kontakten för att nollställa burken som hängt sig, ibland får man inte in en kanal fast andra fungerar. Och nu ska de släcka analoga nätet! TV-reparatörer kommer att få fullt upp det betyder tyvärr inte nödvändigtvis mer pengar i kassan utan de får nog på något pedagogiskt sätt förklara varför det inte var fel på kundens mottagare/tv med inbyggd digital mottagare.
Fick idag mina 0.3dB LNB från Almsat. Satte in dem och drog iväg parabolen till 8gr väst för att se om jag kunde få in allsvenska fotbollen. Signalen var kanon, mätaren var en decimeter in på grönt (förr var den för svag) kunde jag se matcherna för det? Nej! Mottagren (Nokia 9802) säger "No (or bad) signal" vilket på svenska betyder ingen bild. Så jag provar på min gammla Nokia 9600 och där går alla tre matcherna in klockrent! (innan bytet kunde jag bara se en av matcherna).
Jag kunde nöjt mig med detta men problemet är jag ska byta LNB hos en bekant och även han har en 9802, får klura ut någon bra orsak till att han dessutom måste byta mottagare för att se matcherna...
Som sagt, digitaltekniken är bra instabil och politikerna skjuter sig i foten när de har så bråttom att släcka analoga nätet innan tekniken förbättrats.