Har mountat en hårddisk i datorn och vid inspelning blir det lite mosaik vid upspelning och ännuvärre om jag spelar upp det inspelade i dreamboxen.
Enligt datorn har jag 100mbit mellan dator och db.
Någon ide vad som kan få det bättre!?
Utskriftsvy
Har mountat en hårddisk i datorn och vid inspelning blir det lite mosaik vid upspelning och ännuvärre om jag spelar upp det inspelade i dreamboxen.
Enligt datorn har jag 100mbit mellan dator och db.
Någon ide vad som kan få det bättre!?
vad har du för dreambox?
500? 7020?
500s med gemeni 2.40
Har haft liknande problem... Dock glömmt hur det fixa sig...
Hej
Kör du med DVR eller NGRAB?
Min erfarenhet är att NGRAB inte blir lika tungt för 500:an som DVR blir.
(DVR har jag fått liknande problem som du har med)
MVH
Dennis
Ska testa ngrab då
funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det
Helt rätt, men det är inget specifikt för DM500. Oftast skiter man i å kolla hur bra nätet fungerar, å skyller på/misstänker allt annat istället. Bra kablar/kontaktering, rätt placerade trådlösa enheter m.m, är en förutsättning för att det ska fungera bra. Å det är i den ändan som man ska börja med att söka felet... Ett tips: Använder Ni trådlöst, se till att huvudenheten för ev trådlös telefon inte finns i närheten, framförallt gäller det D-Link, som verkar otroligt känslig för störningar från den.Citat:
Ursprungligen postat av Leatherface
mvh humlan.
Visst kan det vara så att man har ett dåligt fungerande nätverk och om man kör trådlöst någonstans mellan DM500:an och datorn med den monterade hårddisken så kanske man får titta på den biten.
I mitt fall så var det dock så att det var inga problem med mitt nätverk. De flesta plugins, mm som man lägger in lastar ned dreamboxen på olika sätt. Det är därför inte så konstigt att minstingen inte hinner med ibland och bilden pixelerar. Många som har DM500 har det problemet medans de som kör lite kraftigare boxar inte upplever samma problem. I dessa fall är det nästan alltid ett prestandaproblem.
Det är ganska lätt att sätta upp och testa NGRAB. Jag skulle vilja säga att det är lättare än att analysera ett eventuellt nätverksproblem. Därför hade jag nog hellre rekommenderat att prova med NGRAB först i de fall man sitter med en DM500 och inte har trådlöst nätverk mellan maskinerna och har problem med att bilden pixelerar ibland. Löser sig problemet med NGRAB så kan man nästan utesluta att man har allvarliga problem i sitt interna nätverk.
Inspelning via NGRAB kräver inte att man fjärrmonterar någon hårddisk. Däremot krävs att man installerar en tjänst på sin PC som tar emot NGRAB-strömmen som skickas från Dreamboxen. NGRAB tar hand om strömmen och lagrar den som en mpg-fil (e.g. m2p)
Inspelningarna kan man se på med hjälp av VLC media Player till exempel. Vill man se inspelningarna på sin TV via dreamboxen så går det också bra. DÅ krävs dock att man fjärrmonterat hårdisken som CIFS om det är en PC och delar ut den i nätverket som en resurs. Ett tips är att ställa in NGRAB på datorn så att den lagrar sina filer i en katalog i roten på den utdelade resursen som heter "movie". Då blir den lätt att hitta. För att dreamboxen ska känna igen m2p filer så måste man också kopiera en fil som heter /etc/mime.types till /var/etc/mime.types samt redigera kopian och boota om burken. Glöm inte gå in i dreamboxens setup och konfigurera NGRAB.
OK, lycka till!!!
Dennis
ok Denniso men var kan man hitta detta program för pcn och mime.types filen?