Behöver editera en fil som ligger i mappen /share/tuxbox/ på min 500C. När jag öppnar filen i "vi" så står det read only. Hur gör jag för att enkelt editera filer som inte ligger i /var?
Utskriftsvy
Behöver editera en fil som ligger i mappen /share/tuxbox/ på min 500C. När jag öppnar filen i "vi" så står det read only. Hur gör jag för att enkelt editera filer som inte ligger i /var?
Vad använder du för att editera filer i \var ?
Då använder jag "vi"
Använder det till alla filer, om de inte är read only dvs. Problemet är att filerna i /share/tuxbox är read only.
Hmmm.
Han skrev ju det. Den enda editorn du någonsin behöver: "vi"
Och för att editera den filen så kolla vad "orginalet" ligger, då det är en Dreambox-special länk.
Det är ingen länk, filen heter cables.xml och den ligger i /share/tuxbox/
Behöver uppdatera den.
UltraEdit funkar kanon........ men "vi" kanske e bättre :lol:
Hmmmm.
UltraEdit är vad för något. Ingenting som finns i linux då. Och varför installera något program när det redan finns innbyggt i ALLA linux /Unix-varianter.
Tur att det finns nått som funkar bättre än iLinux :wink:
inga os krig i tråden nu tack. (det är dock inte riktat till matkoh som håller sig on topic denna gången... :D )
tro det eller ej men det finns folk som inte gillar vi. jag föredrar nano/pico...
Även om filen är read-only kan du editera den med vi om du är root på systemet.
gå ur vi med
:wq!
så ska det funka. !-tecknet gör att du kan skriva över read-only filer om du är root och det funkar som det gör i andra UNIX-dialekter.