När jag startar om min dm500c så måste jag starta cardserver + mgcam1.24 manuellt varjegång genom ssh.. finns det ngn fil man kan editera så dom kommer med sist i uppstarten så att säga?
Utskriftsvy
När jag startar om min dm500c så måste jag starta cardserver + mgcam1.24 manuellt varjegång genom ssh.. finns det ngn fil man kan editera så dom kommer med sist i uppstarten så att säga?
Hmmm.
Om du kör Gemini, så blå knapp -> välj mgcamd -> grön knapp & starta om boxen. Klart
tror inte du förstår vad jag menar riktigt.. cammen startar som den ska i tvn. fast med svart bild. så jag behöver gå in med ssh, starta cardserver så bilden sparkar igång i sovrummet, sen starta mgcamd1.24 då kommer bilden tillbaks i vrum. Kortet sitter i boxen i vrummet..
Jag kör gemeni 3.6..
mgcamd+newCS..
Hmmm.
Men vem startar om en server ? Och dessutom en Linux-dator. Finns inte med på listan.
kan ju bli strömavbrott?Citat:
Ursprungligen postat av matkoh
Svara på frågan istället.
touch /etc/init.d/<valfritt>
chmod +x /etc/init.d/<filnamn>
pico/nano /etc/init.d/<filnamn>
I den filen lägger du kommandot som du startar newcs/newcamd med.
Kan vara t.ex:
/var/newcs -c /var/tuxbox/config/newcs.xml
Beror alldeles på hur du installerat. Är det newcamd är det annorlunda.
Sedan kör du följande kommando:
update-rc.d <filnamn> defaults
Sedan ska det fungera. Testa restarta servern (shutdown -r now) och se om det funkar.
Det kan fungera på en 500 oxå. Vet inte säkert. Gör det på en debian-server iaf.
Det är ett sätt att göra det. Finns säkert fler.
Hmmm.
På normalt sätt i Linux så lägger man in "autostart" i ex, /etc/rc.local eller /etc/rc3.d. Då funkar det direkt.
jag kanske inte var helt tydlig, va inte meningen.. jag kör min dm500c som server mot sovrummet.. den har en förmåga att en gång per dygn stänga ned cardserver_6.10 + min mgcamd1.24 så bilden blir svart. så då måste jag gå in med ssh o starta manuellt.. vet inte varför den gör så.. det bästa vore ju om det fanns ngn fil i gemini som man kunde editera till dom 2 filerna med ngn sorts övervakning.. annars tycker jag det funkar klockrent..
ska prova tipsen jag fått.. annars fåtr jag flytta över serverbiten till linux servern ist.. där är det ju lättare att få till autostarten..
Eftersom dreamboxen är en linux dator så kan nog göra på samma sätt som du hade tänkt göra med servern. Men som sagt testa det jag skrev. Ska nog fungera.