Hallå jag har tänkt att skaffa mig ett windows vista men vilket skall man välja det finns ju så många 32bit,64bit,premium,basic,home,oem,ultimate är det nån som kan reda ut begreppen
Utskriftsvy
Hallå jag har tänkt att skaffa mig ett windows vista men vilket skall man välja det finns ju så många 32bit,64bit,premium,basic,home,oem,ultimate är det nån som kan reda ut begreppen
premium,basic,home,ultimate
Olika varianter av Vista, med olika innehåll. Ultimate innehåller väl allt har jag för mig.
Basic och Home tror jag saknar Windows Media Center. Annars vette sjutton vad som mer skiljer.
OEM = original equipment manufacturer - programvara som bara medföljer ny maskinvara (oftast förinstallerad på datorer då) Supporteras t.ex inte av MS utan av säljföretaget, om man inte pröjsar extra.
64- eller 32-bitar handlar främst om hur stora applikationer du vill kunna köra. "gamla" 32 bitars har vissa begränsningar, framför allt med minneshantering. MEN du måste ha en dator som klarar 64 bitars för att kunna installera det som OS. Det finns fler skillnader, men lite förenklat så är detta den största skillnaden.