tjena
Har ett excel formulär fyllt av ean koder och jag vill ta bort första 0:an i alla på ett enkelt vis nån som har ett förslag ?
exempel
0795711121365
skall bli
795711121365
Utskriftsvy
tjena
Har ett excel formulär fyllt av ean koder och jag vill ta bort första 0:an i alla på ett enkelt vis nån som har ett förslag ?
exempel
0795711121365
skall bli
795711121365
Beroende på hur det ser ut, men jag hade nog testat med search and replace. Typ:
search: Arial]0
replace: Arial]
Borde väl funka om inte strängen Arial]0 förekommer på några andra ställen.
Om det har en inledande nolla så måste väl cellen vara formaterad som text?
Ändra isåfall formatet till tal så plockas nollan bort med automatik
Tror personligen att vår vän storfors har försökt använda sig av [FONT]-taggar här i vårt forum, så ditt förslag atomized är säkert rätt, om fallet hade varit så att det stod så i excel-dokumentet, tror dock inte det.
Sen har T-bird rätt i det han säger, så ändra formatet till tal så tas 0:an bort (högerklicka på cellerna, alternativt på hela kolumnen, och välj "Formatera celler"). :)
Om man vill göra det den roligare (?) vägen kan man ju alltid göra en formel:
=HÖGER(A1;LÄNGD(A1)-1)
Som gör samma sak :P
Ur ett generellt perspektiv där man vill hämta ett antal tecken ur ett fält kan "MID"-formeln användas i Excel. Kolla excelhjälpen för utförlig info.
Hmm jag vet inte om någon MID-funktion, finns ingen i excel 2007 iaf, vad jag vet.
Finns en som heter EXTEXT, men den fungerar i princip på samma sätt som HÖGER... så vet inte varför man inte skulle kunna använda den funktionen som jag skrev.
Har MID bytt namn kanske? vad heter den nu isåfall?
Ojdå, jag kanske borde uppgradera mitt officepaket. Nuförtiden heter funktionen extext. Om jag söker i Excel 2007 på MID hittar jag extext.