Hej!
låt säga att man inte betalar tv-licens, sen får man en snilleblixt och skaffar ett boxerpaket, blir man inte direkt stämplad som en tvinnehavare och blir tvungen att betala en tv-licens?
MVH
Utskriftsvy
Hej!
låt säga att man inte betalar tv-licens, sen får man en snilleblixt och skaffar ett boxerpaket, blir man inte direkt stämplad som en tvinnehavare och blir tvungen att betala en tv-licens?
MVH
jo så är det
Nope så är det inte.
Du kan ha hur många abbonemang och boxar som helst, på sin höjd får du ett brev där dom vill att du ska anmäla tv-innehav men då du kanske inte har en tv så kan du ju slänga brevet.
Hörde att comhem skvallrar till Radiotjänst, om tv-innehav.
Det räcker med att du har en box (ingen TV) och du blir ändå tvungen att pröjsa. Varje licens täcker upp till tio mottagare och jepp, boxer, com hem och alla de andra skvallrar till radiotjänst.
Dom kan skvallra hur mycket som helst, du blir ändå inte automatiskt tvungen att betala. Du får som jag skrev ett brev eller kanske ett telefonsamtal, hur du då reagerar är upp till dig själv.
Jag skulle vilja påstå att du inte blir stämplad. Detta då jag shjälv har haft combort i snart 1år och har inte betalat licensen på ett år.
ComHem har inga skyldigheter alls på att lämna ut information om vilka som är deras kunder till radiotjänst.
"Den som säljer eller hyr ut tv-mottagare ska enligt 8§ Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrning/försäljning ägde rum."
Så om man tex får mottagaren på köpet när man tecknar abbonemang så är de nog faktist skyldiga att anmäla dig.