-
Får inte igång Thor
Har nyss sparkat i gång en parabol med två huven med DISEqC-switch, kopplad till en DM 500S. Boxen visar bra signal från både Sirius och Thor, men vid transpondersökning hittas endast Siriuskanalerna, och dessa kanaler funkar utmärkt. Vid sökning på Thor, så tar det inte lika lång tid för sökningen, och den hittar noll transpondrar. Har Thor som A, och Sirius som B. Har en ny switch, och en annan från Canal-digital. Står 1.0 på den ena, och 1.1 i den andra. Har provat att ställa in för både toneburst,22 Khz och A/B men boxen snackar inte med satelliten. Har jag missat nån inställning i boxen, eller är det switchen så djävlas? Tips mottages tacksamt
-
Har du en uppdaterad xml lista?
http://satellites-xml.eu/?gen här kan du tillverka en som är färsk.
Har du precis satt upp parabolen? Om ja= är LNB inriktad mot rätt sat?
Lycka till!
SS
-
Boxen är nyinstallerad, så xml:en ska va okej.
Inblillar mig att jag hittat rätt sat, för Viasat funkar perfekt.
Om skålen är riktad fel, borde jag väl inte få in sirius heller?
-
jo om du råkat växla lnb. så kan thor huvudet ligga på 5 grader öst (viasat) och de som ska vara sirius lnb ligger då på ca 9-11 öst orkar inte räkna bättre än så. m.a.o du kan ha hamnat någonstans här med ena huvudet om du har signal på båda testa sök på dessa sateliter så märker du nog snart.
10.0°E Eutelsat W1 090221
9.5°E Eutelsat W2M
9.0°E Eurobird 9A
hopppas jag tänkte rätt nu :P
tips: ta fram en kompass och se vart parabolen ligger eller jämför med grannar. alla orienterare har en sådann och därmed inte sagt att jag är det :)
-
Om du håller handen för sirius lnb, det vänstra om du står framför, ska ju viasat kanalerna försvinna, då vet du att det är rätt.
-
finns en satfinder i boxen. kör den och kör en lämplig frekvens från lyngsat.com du ska få "lock" om ditt huvud har hittat rätt satelit om du knappat in frekvens fec h/v m.m rätt.. klockrent tips budhit :)
-
Jag hade samma problem igår, men idag funkade det kanon när jag gjorde samma sak.
Jag skulle också installera för första gången.
Testa idag igen.
///Mattias