-
Tuner på min DM600 död?
Hej!
Har en DM600 som funkat bra sen jag köpte den för ca 1 år sen..gick åska idag och nu funkar inte tv-kanalerna, inte dom okodade heller...men då jag kopplar in dom direkt från antennen till TV:n så får jag bild på dom okodade(jäkligt suddig bild dock)..kan man slå fast att det är tunern som är trasig..den hittar inga kanaler när jag gör en sökning heller..
däremot funkar det gå in i menyer kolla från hårddisken i dreamboxen..bara kanalerna som inte hittas..när jag kör kommandot dmesg efter att jag telnetat fär jag upprepade rader..waiting for lock...sen timeout..vad är felet?
-
Mycket möjligt att åskan har tagit den...
Dra alltid ut från både eluttag och antennuttag då det går åska..
-
Hej!
Har lite uppdateringar...boxen funkar när jag provade den hos en kompis..även med mitt nätagg...har provat 3 olika antennkablar nu hemma...inte ens EPG och analoga kanalerna kommer upp..så måste vara antennuttaget som fått sig en kyss för analoga bilden är riktigt risig även när jag har antennkabel direkt från uttag till TV. Kan väl inte vara något annat än kabel-tv uttaget nu??
-
Hmmm.
Kanske det finns någon aktiv utrustning på vägen som gett upp.
-
Det kommer nog lösa sig nu..ser att com hem fått in ett avbrott på kabel-tv på min adress 8:53 idag..så då är det väl case closed, tack för hjälpen iaf :)
-
I vilket fall som helst ska man ändå dra ut all elektronisk utrustning då det går åska inkl nätverkskablar och antennkablar...
Även mobiltelefoner eftersom dom har kontakt med sändare hela tiden så slår blixten ner i närheten kan det gå illa... nåt som många inte tänker på....
-
Japp, kommer göra det i fortsättningen...har varit några svettiga timmar alltså, sen igår..trodde man skulle få ställa in utlandsresan hehe
-
Finns även överspänningsskydd att köpa hos t.ex classes. Billig försäkring så att säga :)
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=110960949
-
Dom hjälper bara man har jordade uttag i lägenheten... i gamla hus är det oftast bara jordat i köket...
Dessutom rekomenderar jag ändå att dra ut då de går åska för det är inte säkert att spänningsskydden hjälper...