Open sasc-ng kan inte koppla två kort vid boot.
Hej,
finns det någon som kan tänka ut något bra sätt att fortsätta felsökningen? Jag har inga fler idéer just nu...
Jag har byggt en Atom330-baserad maskin med MythDora och två stycken PCI DVB-C kort i, båda dessa är igång och fungerar.
Kod:
[mythtv@localhost ~]$ uname -a
Linux localhost.localdomain 2.6.27.41-170.2.117.fc10.i686 #1 SMP Thu Dec 10 11:00:29 EST 2009 i686 i686 i386 GNU/Linux
[mythtv@localhost ~]$ lspci -vv
04:00.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7146 (rev 01)
Subsystem: Technotrend Systemtechnik GmbH Technotrend/Hauppauge DVB card rev2.1
Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
Latency: 32 (3750ns min, 9500ns max)
Interrupt: pin A routed to IRQ 21
Region 0: Memory at 88200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]
Kernel driver in use: dvb
Kernel modules: dvb-ttpci
04:08.0 Multimedia controller: Twinhan Technology Co. Ltd Mantis DTV PCI Bridge Controller [Ver 1.0] (rev 01)
Subsystem: Twinhan Technology Co. Ltd Device 0008
Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
Latency: 32 (2000ns min, 63750ns max)
Interrupt: pin A routed to IRQ 20
Region 0: Memory at 88100000 (32-bit, prefetchable) [size=4K]
Kernel driver in use: Mantis
Jag har sedan installerat open-sasc-ng och fått det att lira efter ordning:
Kod:
[mythtv@localhost ~]$ ls /dev/dvb/
adapter0 adapter1 adapter2 adapter3
[mythtv@localhost ~]$ /usr/sbin/sasc-ng --identify
0: VLSI VES1820 DVB-C
3: Philips TDA10021 DVB-C
Det är nu som problemen börjar! Om jag startar sasc-ng och kopplar sammabn Adapter0 med virtuell Adapter1 så fungerar det fint. Dvs konfigurationen ser ut såhär:
Kod:
[mythtv@localhost ~]$ cat /etc/sysconfig/sasc-ng | grep OPTIONS=
OPTIONS="--cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -j 0:1"
Lägger jag däremot dessutom till att den ska koppla Adapter3 till virtuell Adapter2 så går den bet:
Kod:
[mythtv@localhost ~]$ cat /etc/sysconfig/sasc-ng | grep OPTIONS=
OPTIONS="--cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -j 0:1 -j 3:2"
[mythtv@localhost ~]$ tail -n 2 /var/log/sasc-ng.log
Dec 31 14:53:08.552 : Could not find adapter for 3:2 [FAILED]
Ovanstående gäller ÄVEN om jag bara har 3:2-kopplingen i konfigurationen. Nu kommer dock det märkligaste av alltihop: om jag för hand drar igång 3:2 så fungerar det...
Kod:
[mythtv@localhost ~]$ /usr/sbin/sasc-ng --join 3:2
Dec 31 14:59:26.134 : Version: 0.0.2-exported/exported
Dec 31 14:59:26.139 CAM: initializing plugin: SoftCam (0.9.0-Unknown): A software emulated CAM
Dec 31 14:59:26.140 CAM(general.info): SC version 0.9.0-Unknown initializing
Dec 31 14:59:26.140 CAM: starting plugin:
Dec 31 14:59:26.140 CAM(general.info): SC version 0.9.0-Unknown starting
.
.
.
[mythtv@localhost ~]$ /usr/sbin/sasc-ng --identify
0: VLSI VES1820 DVB-C
2: Philips TDA10021 DVB-C
3: Philips TDA10021 DVB-C
Varför... varför... varför...? :|