-
Kommer inte åt oscam!
Har precis köpt mig en vu+ ultimo med pli. Kör cd nu och det var inge större problem att få igång! Men ska skaffa viasat med och vad jag förstår så ska det räcka med Oscam och lägga in boxid/key i oscam.server?
Då jag aldrig hållits med telnet så tänkte jag testa lite nu innan viasat kortet kommer så man kan det när det är dags men jag får bara "Permission denied" när jag skriver /etc/tuxbox/config/oscam-stabel/oscam.server detsamma gäller oscam.conf!
-
-
Du skriver nog fel.
Filen heter t.ex. /etc/tuxbox/config/oscam-stable/oscam.server (OBS! stavningen.)
Om du vill göra något med filen får du skriva ett kommando innan. T.ex. om du vill editera den med editorn vi får du skriva:
vi /etc/tuxbox/config/oscam-stable/oscam.server
-
Jag hade skrivit rätt i telnet! Men nu kommer jag in och kan redigera! Men jag hittar inte boxid i oscam.server ska man lägga till den själv eller kommer den upp när man sätter i viasat kortet så man kan redigera den då?
Sen har jag lyckats redigera men hur sparar jag det jag redigerat?
Tack för hjälpen hitils!
-
Har inte kört med telnet så vet inte hur du sparar där.
Lättast är ändå att köra med ett ftp progg, tanka hem dom 3 config filer som ska ändras i o ladda upp dom när du är färdig.
Ang box-id, läs detta.. Ingen vetenskap alls o gjort på 1min:
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1051
Ska du köra \/ia rekomenderas extern läsare pga strömstyrkan. Finns risk att du bränner kortet annars.
-
Btw. Extern läsare gäller DM boxar. VU kanske har lägre strömstyrka.
-
Om inte raden med boxid finns i oscam.server så lägger du bara till den.
För att spara i vi tryck Escape och skriv :wq! och tryck Enter.
-
Nu har jag fått kortet och lagt till boxid men får det inte att funka endå! När jag går inte på softcam/CI i menyn och väljer "Common Interface" Så står det slot 1 och viasat kortet sitter i nedre kortläsaren kan det ha nått med det att göra eller har jag glömt nått annat?
-
Det måste vara nått att bara ena läsaren är ingång! Cd sitter i den övre och Via i den nedre men även när jag jag ändrar i oscam.server för plats sci0 som ska va den nedre om jag fattar rätt så slutar cd kanalerna funka! Även när jag byter kanal så står det "lower" i informations rutan både på cd kanaler och via kanaler!
# uncomment and enable this lines below only if devices are present
Står det mellan nedre och över läsarna i oscam.server, jag testade att ta bort alla # teken och ändra enabel = 0 till 1 istället men ingen skillnad!
-
Hur ser server.conf filen ut ?