Om jag kollar på kanaler via mitt IP på datorn, visas då samma kanaler på dreamboxen? Eller kan man se olika kanaler samtidigt?
Utskriftsvy
Om jag kollar på kanaler via mitt IP på datorn, visas då samma kanaler på dreamboxen? Eller kan man se olika kanaler samtidigt?
Det är samma kanal på bägge ställen.
Svaret på din fråga är inte helt enkelt, men så här är det:
Har du en Dreambox med bara en tuner (vilket de flesta Dreambox har) så kan den tunern bara vara inställd på en frekvens i taget. I princip innebär detta att du bara kan se en kanal i taget, antingen direkt på boxen eller via streaming från boxen.
Men det finns dock ett undantag. I den digitala TV-världen sänds kanalerna i grupper av 4-5 st. på samma frekvens. Det kallas för en mux eller transponder. På varje frekvens sänds alltså 4-5 kanaler samtidigt. Så har du tunern inställd på en viss frekvens (transponder) så kan det vara möjligt att se en kanal direkt på boxen och samtidigt streama en annan kanal OM det är en kanal från samma transponder. Det finns nog också lite skillnader i hur olika mjukvaror (images) hanterar detta. Men i princip är det möjligt.
Stort tack för era snabba svar!