Kan dessa 2 fungera. Att plocka Thor & Sirius med?
Bifogad fil 2248Bifogad fil 2249
Utskriftsvy
Kan dessa 2 fungera. Att plocka Thor & Sirius med?
Bifogad fil 2248Bifogad fil 2249
Det enklaste svaret är nog:
I praktiken JA
I teorin NEJ
Men eftersom vi lever i verkligheten kommer det att fungera så länge du inte bor långt upp i landet.
(Teori: Det är sex graders skillnad för en viss paraboldiameter, vid övriga diametrar på parabol hamnar fokus inte HELT rätt, men då både ASTRA 4 och THOR är starka satelliter spelar det ingen roll)
Med ett monoblock kan du inte ställa in LNBerna var för sig, vilket gör att ingen av satelliterna kommer in med den absolut starkaste signalen de skulle kunnat.
Innan du sätter upp parabolen med LNBt, läs noga på och kolla flera gånger att du har satt rätt LNB i hållaren. Om du har ASTRA 4 eller THOR i centrum spelar ingen roll, bara du vet vilken satellit du skall ta emot i mitten. (Alltså skall monoblocket sticka ut och väster eller höger). Sök på nätet!
Har kört monoblock på canaldigital 60cm parabol i umeå så det funkar då en bra bit norrut.
Det är svårt att få in båda Thor & Sirius med en liten 60cm parabol !!!!
Jag provade exakt samma lnb och parabol det gick inte men när vi bytte parabolen till 80cm då funkade direkt.
Jag hade så port A Thor och port B Sirius.
Thor i hållaren. man måste köra ett par grader skew. Runt 6 grader funkar bäst för mig
skit i mono block kör detta så kan du optimera bägge
https://www.dustinhome.se/product/50...rsal-for-3-lnb
Det enda jag kan lägga till är att just "Canal Digital" är den satellit som man ska ta emot i mitten av parabolen, eller i alla fall ska ha bästa mottagningen, Viasat har mycket starkare signal så den är lämpligare att sidmata eller där man får lite förluster.
60cm är lite väl lite, då är det bättre att köra två 60cm paraboler och plocka in CD på en och Viasat på den andra. Då kan man dessutom kör med en 40cm för viasat, eftersom den är starkare. Plus det blir mycket lättare att ställa in parabolen om man ska göra det själv.
det funkar om han sidmatar sirius men kan
bli pixlar i bilden med dålig signal och vid taskigt väder snö regn osv
har testat själv nere i östergötland
Tackar Tackar för all info = )
Får bli till att prova med en 80cm skål framöver. Har en extra gammal nokia hos morsan. Har även en stor j**vla gammal baracom-skål liggandes. Fast det blir nog lite overkill hehe. Så 80cm skål får det bli.. ( =