Min hårddisk har gått sönder och jag funderar om den här passar https://www.komplett.se/crucial-mx10...-25-7mm/817432
i min gamla Compaq HP Presario CQ 61 Notebook PC CQ61-310SO?
Serial ata-150.
Utskriftsvy
Min hårddisk har gått sönder och jag funderar om den här passar https://www.komplett.se/crucial-mx10...-25-7mm/817432
i min gamla Compaq HP Presario CQ 61 Notebook PC CQ61-310SO?
Serial ata-150.
Ser bara kontakterna lika ut då ska det inte vara några större problem
Det kommer säkert att fungera, men du kommer inte att se någon hastighetsökning.
M v h Kalle
Hmmmmm.
Om du ska använda enbart en SSD-disk så se till att ta bort swapfilen på disken, annars kommer du inte att få någon livslängd att att tala om (3-6 månader max).
Eller så använder man Windows 7 eller senare microsoft operativsystem då dessa har trim som default när man kör med SSD.
Kom ihåg att aktivera AHCI (i bios) innan du installerar operativsystemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29
MVH
Hmmmm.
Det funkar inte. Vi köpte in 400 Dell bärbara med SSD-diskar. Efter 3 månader hade c:a 100 trasiga diskar & efter 6 månader gick resten.
matkoh, hehe, grejen är att man inte behöver "swap" fil i windows om man kör på SSD, för dom är så pass snabba att det är ointressant. Däremot kan det vara besvärligt om man har för lite minne såklart, men eftersom 32bitas kan ha upp till 4gb även om man bara kan nyttja runt 3gb så räcker det till alla program utan problem.
I win7 (och även win8) bör man också stänga av windows automatiska indexering eller vad det var för något, söker man på nätet så hittar man hur man gör.
Laptopen i fråga tycks också kunna ta 4Gb, så man borde maximera minnet också om man ska byta till en SSD, man kan köra windows på 2Gb minne, men med Win7 är det lite lika, det dög utmärkt för WinXP iofs, men den krävde inte lika mycket. Det enda negativa är att äldre minnen och sådant kostar mer att köpa, men det är billigare än att köpa en ny bärbar, speciellt om man bara använder en bärbar dator ibland. Då behöver man inte en ny, då kan man ju också välja köpa begagnat om nytt är för dyrt, beror på vad det är för något iofs.
Hmmmm.
Fråga inte mig hur burkarna var uppsatta, men det jag vet är att pcteknikerna satte upp dem enligt Dells rekomendationer, och det var win7 / 64 bitars. Dock bara 4gb RAM i burkarna.
Nu kommer det mycket "shitsnack" det är inga problem att köra swap på en ssd disk...
Däremot så har några ssd diskar haft problem med drivers och komponenter som påverkat kvaliteten av disken...
Har som sagt inget med swap att göra...
Detta var ett tag sedan nu så det är inget man behöver bekymra sig om mera.
Flesta diskar idag håller bra kvalitet.
Dock så kan jag rekommendera Intels ssd diskar och Samsungs ssd diskar.
Speceiellt prisvärd disk är Samsungs Evo diskar.
Bra diskar för lite pengar....
Minime, jo det går ju, men om man kan undvika swapfil (går ju utan problem på en vanlig standarddator) där man inte kör speciella program osv, då är ju det att föredra och att man istället utökar minnet något. Nu klarar man sig gott och väl på 4Gb minne på Win7. Mer behövs inte, iofs skadar det ju inte med 8Gb minne och köra på 64bitars men inte nödvändigt för en standardanvändare.