har problem med texten på 7020hd
den ligger strax under mitten på vänster sida
har provat olika images men samma på alla
kör just nu med newigma oe2,0
tips någon vore tacksam
/
Tony
Utskriftsvy
har problem med texten på 7020hd
den ligger strax under mitten på vänster sida
har provat olika images men samma på alla
kör just nu med newigma oe2,0
tips någon vore tacksam
/
Tony
Open pli skulle jag köra. Man har även fått fart på 3.0 som funkar bra.
http://openpli.org/download/dm7020hd/
På LT9 funkar texten som den ska men ska inte spela nån roll vilken image det är.
Låter mer som ett skin problem det där då man bestämmer var texten ska placeras i skinnet.
LT9 har också LTSubtitles plugin där man kan ställa in en del grejer likt 2SUB.
openPLi har sin egen variant som dom vidareutvecklat men sen DMM fixade till linebreaks så är jag nöjd med den inbyggda textningen i standard Enigma2.
hmm bara en skugga på texten funkar dåligt på ljus bakgrund, för brett mellan raderna, för högt upp i bilen
Pli har svart outline (ställbar tjocklek), läge på texten (ställbart), centrering av dvb subs, just outstanding textning på Pli
Det går justera i skinnet lite så det kanske funkar bättre för dig.
Jag tycker den funkar bra som den är nu men visst lite fler inställningar skulle inte skada.
Pli's inställningar och modifieringar för textning tycker jag inte är värt allt annat jag förlorar på köra Pli.
Med LTSubtitles inställningarna så kan du göra en del av dom inställningarna utan att peta i skinnet.
jadu Leatherface när du petar i skinnet ändrar du även för dvb subs så alltså inte möjligt, skulle va kul och veta vad är outstanding med LT hittar nada
Nej du ändrrar inte nåt för DVB subs om du ändrar fonter och liknande för texttv textning.
Det enda som du ändrar är positionerna och du vill ju antagligen flytta både och.
Och som sagt så behöver du inte längre pilla i skinnet om man kör med LT9 utan man gör det genom menyn.
Men om vi går till LT specifika saker.
LTLinks som gör att man kan uppdatera images utan att behöva ta backup och man har inställningar, plugins, softcams osv kvar efter omflash. Förutsatt att man lagt ner tid att konfigurera allt man vill ha kvar då såklart.
LTEPGGrabber är helt klart bästa EPG grabbern som finns till Dreamboxar.
Numera finns också en sync funktion som gör att man bara behöver grabba EPG på 1 box och kan använda den grabbade EPG'n på sina andra boxar.
LTMediacentret kan iofs bli bättre men iaf stor förbättring mot standard mediacentret.
Sen massa andra inställningar t.ex konfigurera knapparna på fjärrkontrollen precis som man vill ha det och såna saker.
Finns mycket mer saker som går att nämna också.
Sen om vi nu går till OE2.0 specifika saker så har ju OE2.0 images HBBTV, Nyare texttv plugin, webbrowser, massor med fixar som inte finns i openpli då dom inte kan använda DMM's Enigma2 sen nåt år tillbaka då Enigma2 koden stängdes.
Det är väl enda fördelen jag ser med openpli att deras kod fortfarande är öppen men det är en egen vidareutvecklad Enigma2 baserad på 1 år gammal Enigma2.
trust me, har garanterat mer erfarenhet av skins än vad du har, om man ändrar denna (läge på texten) påverkar det även DVB subs
<screen name="SubtitleDisplay" position="0,0" size="1280,720" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent">
</screen>
När man får klockrent på vanlig texttv subs hamnar DVB subs utanför bilden men men Open pli får man välja plugins själv, webbrowser och annan skit funkar mycket bättre med UG 802 :p Pli forever :)
Konstigt jag har kunnat flytta text osv utan dom problemet du beskriver och behöver itne ens ändra i skinnet heller då jag kan göra det med det inbyggda i LT.
Du kan ju också ändra storlek på DVB subs då standardstorleken är lotie för stor om man har projektor.
Visst PLi har gjort en hel del bra saker med textningen men tycker i övrigt ser jag inga fördelar med den användarmässigt iaf.
var in och kikade på sidan, senaste oe1.6 har jag faktiskt aldrig provat, ska göra det nu :)
The new LTSubtitle was the reason for not waiting for OE 2.0 but instead we decided to release it now
"You can now get automatic subtitle as you had with 2SUB before and also change font style, font size on the fly"
hmm testad nu, tur man har multiboot, tillbaka till Pli, bara en massa påplock, och subtitling settings är ju bara UI för det man ändrar i skin, i övrigt ingen skillnad, kan inte leva utan min gula knapp i pvr läge som Pli¨är ensam om att ha :)
LT9 är baserad på oe2.0 och inte oe1.6. Det du körde in var LT8.
Fast förutom mestadels uppdateringar av Enigma2 och plugins så är det väl mest under skalet det är nyheter iofs i LT9. Nyare kernel, drivers, utls, libs osv. Nackdelen med OE2.0 är ju att dom är så stora att med dom mindre boxarna är man nästan tvungen att ha extern lagring i form av USB, HDD eller utdelad mapp. Man kan väl jämföra det med openpli's 3.0 typ jämfört med openpli 2.1.
LTSubtitles är GUI för inbyggda textningen precis som PLi's och det är ju en klar förbättring men med den skillnaden att PLi' har gjort om en massa med textningen och lagt till mer funktioner och det är väl det enda jag ser som bra förutom att koden fortfarande är öppen. Tyvärr saknar jag för mycket att PLi och alla övriga images för den delen att inget annat än LT går att köra.
Nu med stängd kod så går det inte heller för nåt annat team att ändra textningen om man inte kommer med ett eget plugin likt 2SUB igen förstås.
I en första blick kanske man inte ser så mycket intressant men börjar man rota runt i menyerna och testa olika saker och hittar mer "gömda" grejer som ltlinks t.ex. så vill man inte gå tillbaka till nåt annat sen.
Men vill man ha en mer "ren" image eller vad jag ska kalla det så är väl inte LT nåt kanske.
Skulle kanske gå att bygga LT på openpli image men det har ju gjorts en hel del ändringar i pli imagen och bla skin måste ju anpassas och allt skulle nog inte fungera som det ska så har inte ens lagt ner nån energi på testa.
:D jag vet att det var senaste LT8, skrev ju senaste oe1.6, Pli har fixat textningen i Enigma ingen fånig gui plugin, LT känns som samsungs mobil späckad med bloatware, kan va bra för amatörer, trodde du va man att lägga dit det du behöver själv :p flera andra image makers har börjat använda Pli i botten, jag har portat en hel drös med skin även 2.0 skin till 1.6, så skin är inte problemet
Ja men inställningarna är liknande det LTSubtitltes är. PLi använder inbyggd textning med men har gjort om den inbyggda totalt det är skillnaden. Hela Enigma2 är uppbyggt av GUI plugins skrivna i python.
Den delen är fortfarande opensource men C/C++ delen är stängd.
Ingen annan image har det jag vill ha men samtidigt tråkigt med den stängda koden men DMM's var tvungen till det pga boxar som Vu+ etc som bara tog mjukvaran utan att ge nåt tillbaka. DMM svarade då med att ändra licensen och stänga koden.
Jag håller med om att inbyggda textningen är bättre i PLi så du behöver inte övertyga mig om det. Men tycker ändå det funkar tillräckligt bra nu att det behövs mer för att få mig att ändra image.
Jag vet att det finns plugins som CrossEPG och annat för PLi men LT's EPG grabber är mycket bättre och sköter det själv i princip utan konfiguration man kan möjligen vara tvungen mappa om nån kanal möjligen men i övrigt helt automatiskt.
LTLinks som jag nämnde tidigare gör att jag kan flasha in en ny image och sen fortsätta använda boxen som vanligt utan att behöva lägga in inställningar,kanallistor,plugins osv dom finns redan där direkt efter omflash. Det enda som behövs är en liten stunds fixande med ltlinks så att den sparar allt man vill ha kvar. Samtidigt så löser det problemet med för lite plats i flash med då man då har grejerna på USB/CF eller liknande.
Mediacentret är klart bättre än standard.
Jag kan konfigurera fjärrkontrollen precis som jag vill utan att editera keymap filen.
LT9 har ett av dom snyggaste skins som finns som jag gillar.
BAra några av alla sakerna jag gillar då vi pratar om LT specifika grejer.
Det du kallar bloated är saker som jag vill ha i imagen och den dan PLi erbjuder dom sakerna kanske jag överväger att byta.
men snälla du backupp på settings kan du få på alla image inget nytt för LT, sen går det inte jämföra subsen, i pli kan du justera läget on the fly (realtid) storlek, färg, outline-storlek allt utan reboot, LT skriver outline dom har inte ens outline, enbart en svart text förskjuten, sen nästa outstanding med pli är att det behövs inga omstarter när man lägger till plugins, Pli har den mäktigaste addon servern av alla, vilket skin pratar du om är säker på att det finns till Pli, du får gärna hålla på LT för mig men erkänn att pli subs är outstanding så är jag nöjd (missade såg du redan höll med) men Pli har egenutvecklad epg, grymt bra, behövs ingen hdd eller usb stick för den, och ca: 7 dagar framåt
kuriosa när jag installerade LT använde den Plis backupp av typ kanallista och settings, det ligger i wizard
remotestreamconvert är viktigaste pluginen för mig, då får jag dubbla tuners :)
Ja men poängen med LTlinks är att du INTE BEHÖVER GÖRA BACKUP. Det finns där direkt efter omflash du behöv er varken göra backup eller lägga in sakerna igen utan dom finns bara där.
Det är nåt som bara finns i LT image men det är klart kör man inte LT och är insatt i hur det funkar så är det väl svårt att förstå.
Ang subs så har jag redan sagt vad jag tycker om PLi's textning hela tiden det är inte den det hela handlar om.
PLi använder CrossEPG och det är inte egetutvecklat utan går att köra på alla OE1.6/OpenPLi 2.1 images.
Den kanske funkar då man väl fått till allt men med LTExternalEPG behöver du bara välja källor, antal dagar du vill ha dvs upp till 2 veckor och aktivera. Sen går du bara till dom andra boxarna och väljer synkning på dom du behöver inte grabba nåt på dom boxarna utan du får epgn direkt från den andra boxen.
Dessutom upplever jag PLi som buggigare med även om buggar finns i alla images och även LT.
Streams från andra boxar funkar i alla nya Enigma2 images bara lägga till det i buketterna direkt så kan du zappa mellan kanalerna precis som om dom var i samma box.
Funkar även med IPTV streams.
Några exempel:
#NAME IPTV (TV)
#SERVICE 1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:http%3a//89.208.33.168%3a8100:HDTV
#SERVICE 1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:http%3a//89.208.33.168%3a8200:3DTV
#SERVICE 1:0:1:1:1:0:820000:0:0:0:http%3a//brodilo.tv%3a8100:BRODILO TV
#SERVICE 1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:http%3a//176.53.210.18%3a1234/udp/239.195.1.35%3a1234:SyFy
jag vet, men pluginen är betydligt bättre, ibland stämmer inte ip och använder man DBedit så kan inte den handskas med det, pli använder inte crossepg, den finns som addon ja, men det är inte den jag pratar om, pli har en egen, jag tror du har lite erfarenhet av Pli därav vet du inte vad den kan, allt du nämner finns att ladda ner som plugins om man behöver det
Det jag pratar om finns bara i LT och ingen annan image.
Det finns liknande grejer till viss del men inte lika bra om man frågar mig.
Nog har jag erfarenhet av PLi men kan inte varenda grej som finns i den mer än att jag inte ser så mycket intressant i den ur användmässig synvinkel om man bortser från textningen då. LT är bättre PUNKT.
Sen om det inte funkar med DBedit osv så är det ju DBedit som är felet och inte LT eller nån annan image.
Ser inget behov av DBedit heller då man t.ex kan konfigurera kanallistor i webinterfacet direkt och funkar då på vilket OS som helst då.
Sen om du nu påstår att PLi's EPG är så bra förklara då för mig hur jag får 2 veckors EPG med Tele2 utan att pilla i en enda konfigurationsfil och för alla kanaler dvs från dagenstv vill jag ha då eftersom det är det enda stället jag kan få EPG till alla kanaler.
Sen vill jag kunna ha en eller flera alternativa källor för vissa kanaler/buketter.
Allt det kan jag göra med fjärrkontrollen med LT behöver inte in i boxen och pilla det minsta.
Enda undantaget är om operatörerna hitta på sina egna namn på kanalerna så man måste mappa det namnet till en viss kanal men det är bara ett fåtal och det är inte grabberns fel.
Så här kan textningen se ut i LT9 :) Bifogad fil 1367 Bifogad fil 1368 Bifogad fil 1366
Varför du har blå text på texttv textning vet jag inte hos mig är den vit på alla kanaler iaf.
Men det som störde mig tidigare med inbyggda var att inte linebreaks var som det skulle men det är rättat till nu så nu är det ganska ok.
Men som sagt jag har inte sagt att det inte kan bli bättre. Men det behövs mer än så för att få mig att byta.
En till sak till jag kom på som kanske kan vara av intresse är ju Bluray stöd som bara funkar med OE2.0 images med nyare Enigma2.
Aha ok är väl lika mycket smaksak som imageval :D
@Crille44 kör du openpli 2.1 eller ???
:) har varit och tagit en bira på puben, näe kan inte köra oe.2.0 en special plugin jag använder funkar inte då, så pli 2.1 använder jag
Tänkte att det var 2.1 då det ATM är lite probs m gstreamer
Då är den inte lika bra och den EPG du pratar om är antaliggen Via och CD's egen EPG som funkar upp till 7 dagar utan att grabba från internet. För det första så har jag EPG 14 dagar framåt och den funkar oavsett operatör då den läser av kanallistorna och grabbar efter det från upp till 3 källor och man kan ställa in prioriteter och välja enskilda buketter osv och sen synca med andra boxarna.
Har lekt lite med PLi och har inte sett nåt som som klarar av allt det och utan att pilla i några configfiler.
Det går att få det någorlunda centrerat med lite pillande men självklart inte lika optimalt som med PLi's lösning.
Men som sagt det finns viktigare saker än textningen och funkar textningen bra så kan jag stå ut med att DVB Subs inte är centrerat.
Har ändå knappt några HD kanaler heller så har enbart texttv textning på mina kanaler dessutom.
Vill ni ha ändring så kan ni ju hjälpa oss få som pushar på om bättre textning på DMM's eget forum.
Jag och några andra fick dom att fixa till linebreaks till sist iaf.
då är den bättre utan tvekan, jag får max 7 dagar från 2 källor, den största anledningen till att jag började med Pli var just typ 3 raders text på dom flesta image + med ljus bakgrund är texten fortfarande svårläst, sen är jag mediaplayer hatare, pvr player betydligt roligare, vet var man slutade se filmen och visar icon för det, det var det jag menade med gulknap i pvr läge, gul knapp klick välj PC och den listar mina movies på PC, men kan ju va bra och diskutera andra får reda på finesser :)
3 raders text? Hur har du lyckats få det? Har aldrig sett det vad jag kan minnas iaf.
Mediaplayer funktion är viktig för mig jag använder boxen som full mediacenter.
Men visst finns mycket kvar att önska från mediaplayer spelaren självklart för att mäta sig med t.ex XBMC.
Sen det med ljus bakgrund visst ibland kan det väl vara svårt men det går att fixa till bättre om man vill.
Jag föredrar iaf att ha enbart text och inget svart skit bakom då jag hatar sånt.
I äldre images har jag kört 2SUB och första jag gjort är valt bort det där svarta bakom och haft enbart text precis som det är nu i Enigma2.
Men till sovrum och liknande är det XBMC Frodo som gäller nu då det funkar utmärkt att titta på TV med EPG osv precis som i en vanlig box. Men där är det väl lite tvärtom PVR delen ligger efter precis som Mediaspelar delen ligger efter på Enigma2. Men PVR delen utvecklas en hel del just nu.
Finns 2 varianter man kan köra då antingen Vu+/Enigma2 PVR klienten eller så kör man vtuner med tvheadend körandes som backend och sen använda HTS PVR addon i XBMC.
Om textningen är viktig så är det de senare som gäller just nu.
men du skrev ju själv att radbrytningen var skit förut, när man snyggade till texten som den borde se ut (större typsnitt bl.a), och det blev mycket text så radbröt den så att det blev tre rader, men som sagt det var innan fixen, subs ska inte va beroende av imageskin, bör ha ett eget skin som i Pli, kanske LT har å
Du menar enbart outline på texten som är klart det snyggaste man kan ha, som Pli fixat :)
Aha det första jag också gör är minska ner texten då standard storleken på texten är gjord för en 90 åring.
Men tror aldrig jag sett 3 rader ändå bara att linebreaksen varit åt helvete förut.
Man kan ha i egen custom skin fil om man vill med som fungerar med alla skins om man vill.
Guess what även den kan man ha i ltlinks så även sina ändringar finns kvar där även efter omflash utan att behöva in i boxen och joxa igen. Bara flasha in ny image och sen köra direkt som vanligt då.
Sparar mycket tid om man bara väl lagt ner tiden en gång att fixa till ltlinks med allt man vill ha kvar.
skin_user.xml döper man xml filen till med sina custom grejer.
här centrerad text med borttagen svart bakgrund(0-100%) enbart outline animal planet HD, gör om det :)Bifogad fil 1370
Någorlunda centrering har jag lyckats med på den enstaka kanal jag har med DVB textning men med det svarta bakom måste man in i koden och pilla som är stängd. Dom har lyckats med det tack vare och ändra om färgtabellerna eftersom DVB textning är bilder likt det som finns på DVD bla.
<!-- Subtitle area -->
<screen name="SubtitleDisplay" position="0,0" size="1280,720" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" />
Om du vill ha svart bakom på teletext textning kan du inte ändra transparent till nån färg istället där?
skin_user.xml är jävligt bra men tyvärr inga använder det, borde finnas i enigma default typ spara custom, inte lätt för nybörjare
kan välja mellan gula eller vita subs, läge, centrering men bakgrunden blir alltid svart 0-100%
Jo men tänkte mest om du ville ha svart bakgrund.
Själv vill jag ha kvar det transparenta där precis som det är nu.
Värst är ändå den inbrända texten som vanliga kanalerna kör med och Viasat är nog värst i den ligan fast har ändå slutat se på dom kanalerna ändå så.
svart bakgrund 0-100% tranparency ja, men enbart svart, men det går nog inte lägga till om det default är utan svart bakgrund
är skinfreak vilket var det du syftade på förut, som bara LT hade ?
LTSubtitles är ju ett nytt plugin som ersätter 2SUB men inte lika välutvecklad då det använder Enigma2's textning istället för sin egen.
LTExternalEPG för att grabba upp till 14 dagar framåt från 3 olika källor där man kan välja prioritet och vilka buketter osv.
LTLinks som skapar symlinks automatiskt till annan plats t.ex USB/CF och samtidigt så läser den av det vid varje omstart så har man flashat en ny image så kommer den läsa den filen och skapa symlinks igen och på så sätt har man kvar allting som innan utan behov backups eller liknande.
LTMediaCenter är bättre än den inbyggda men inte perfekt så där kan det behövas mer arbete på.
Massa inställningar för fjärrkontroll och annat smått och gott.
Några av sakerna som får mig att stanna med LT iaf.
Nu då den är baserad på OE2.0 är den ännu bättre då man har nyare kernel, bluray stöd, stöd för större hdds än 2TB, ny texttv plugin omskriven i python istället för gamla antika tuxtxt, hbbtv, webbrowser, bluray brännare mm. men det är saker som inte är unikt för LT utan alla OE2.0 images man kan väl jämföra det med openpli 3.0 men en del av sakerna funkar bara med nyare Enigma2 så det måste portas till att fungera med äldre Enigma2 som openpli bygger på. En del finns det redan varianter på men skillnaderna kommer bara bli större mellan orginal Enigma2 och openpli's Enigma2 som jag egentligen kan tycka kunde döpas om till nåt annat för att minska förvirring.
Man kan väl säga att skillnaden mellan LT och PLi är att PLi har sin egen repository där dom modifierar själva mjukvaran medans LT fokuserar på att skapa sina egna addons men baserat på orginalmjukvara.
Det är också det som är fördelen med Enigma2 i jämförelse med gamla Enigma1 att man enkelt kan bygga ut det. Men prestandamässigt är det en nackdel däremot.