Din länk från http://www.comhit.net/showthread.php...amla-versionen
Omnikey läsare 3121 som fungerar €13.60 - kanon.
Tack
Din länk från http://www.comhit.net/showthread.php...amla-versionen
Omnikey läsare 3121 som fungerar €13.60 - kanon.
Tack
Är det någon som provat att köra på en Rasberry Pi Modell B+ (http://www.kjell.com/sortiment/dator...odel-b--p87273)? Den har ju 4 USB och ska vara bättre på det mesta!
Är lite sugen på att testa att köra direkt på dom lokala USB portarna (tänkte testa 3 kortläsare).
Kör på modell B+ efter denna eminenta guide ( Tack atomized )
inga problem direkt på USB med två läsare
Jag har en testserver igång på en Raspberry Pi model B+. Dock med bara en kortläsare eftersom jag bara har ett kort. Men jag har ingen anledning att tro annat än att model B+ klarar minst lika många och antagligen fler kortläsare än model B.
Just strömförsörjningen till USB-portarna är kraftigt förbättrad i model B+ (samt att det är fyra USB-portar i stället för två).
Generellt så är jag mycket förtjust i den nya model B+ som jag anser är en klart förbättrad Variant av Raspberry Pi. Det finns egentligen inget som är bättre med den gamla modellen. Undantag om man har vissa add-on boards som inte passar fysiskt på den nya.
Men den nya model B+ är bättre, drar ganska mycket mindre ström, har fler USB-portar och väsentligt förbättrad strömmatning till USB-portarna. Den gamla bootade nästan alltid om ifall man anslöt eller tog bort något USB-tillbehör under drift. Det problemet ska vara åtgärdat i den nya model B+.
Tacksam för lite tips.
Har kört igång servern enligt guiden och den har funkat kanon , men så skulle lägga till en ny användare så kom min lilla dotter å slog till på tangent bordet och nu hamnade alla användare på failban (List of banned IP Addresses) försöker å ta bort alla där men dessa kommer tillbaka hela tiden.
Så även när jag försöker lägga in user.conf så sparas dessa inte!
Nån som har en ide som har hänt??
Tacksam för lite tips.
Har kört igång servern enligt guiden och den har funkat kanon , men så skulle lägga till en ny användare så kom min lilla dotter å slog till på tangent bordet och nu hamnade alla användare på failban (List of banned IP Addresses) försöker å ta bort alla där men dessa kommer tillbaka hela tiden.
Så även när jag försöker lägga in användare på nytt i oscam.user så sparas dessa inte!
Nån som har en ide som har hänt??
Jag har aldrig råkat ut för detta och heller aldrig använt failban så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Men prova att stänga ner oscam och editera sedan oscam.user för hand och ta bort alla ev. rader med failban. Editera sedan oscam.conf och ta bort alla ev. rader med failbancount eller failbantime.
Efter detta prova att starta upp oscam igen och se om felet kvarstår.
Tjenixen, jag har använt mig av atomizeds eminenta guide och skulle nu vilja lägga in ett cronjob som startar om oscam varannan dag, jag har lagt till kommandot som fanns med i guiden, men den tycks inte göra en omstart av oscam ändå, fungerar det inte att köra dom som ett cronjob?
Det jag (som root) har lagt in är:
01 13 * * */2 /etc/init.d/oscam restart
Vet inte om det går att använda /2 i dow fältet som du har gjort.
De exempel jag hittar på nätet använder dom fältet istället typ:
01 13 */2 * * /etc/init.d/oscam restart
Har du provat så? Jag har inte provat detta själv så jag har inget 100% säkert svar på vad som fungerar. När du editerar crontab är du då inloggad som root och använder kommandot crontab -e ?
Läste en guide ang det här och då användes /2 på dow, men jag ska testa att sätta det enligt ditt exempel, det låter ju faktiskt vettigare. Annars provar jag att sätta 0,2,4,6 istället.
Jag är inloggad som root med kommandot crontab -e.
Återkommer om ett par dagar :)
Ja, efter att ha läst vidare så tror jag också att det borde gå att använda dow även om jag inte hittat något exempel på det.
Ska se om jag får tid att testa detta. Jag har ju själv inte haft något behov av att starta om oscam så det är inget jag provat som sagt.
Annars är det ofta så när man har problem med cron job som inte utförs att det handlar om rättigheter som saknas eller sökvägar som inte finns. Cron kör i en mer begränsad miljö och saknar kanske något man tar för givet.
Du kan ju lusläsa /var/log/syslog och se om du hittar nånting om att det blir problem när cron job:et körs.
Har nu labbat lite mer med detta att starta om oscam via cron-job och det är helt klarlagt att det inte fungerar med mitt script /etc/init.d/oscam. Jag gjorde ett test där jag la in i crontab att oscam skulle startas om var 10:e minut och det händer inte.
Jag pipe:ade outputen till en fil med följande resultat:
Scriptet fungerar alltså inte att köra från cron! Varför är lite svårt att reda ut. Jag ser inga direkta problem med de delar av scriptet jag har skrivit. Men det är så att själva grundscriptet är en del av Debian och anropar funktioner som finns i en fil som heter /lib/lsb/init-functions. Troligen är det anropet av de funktionerna som inte vill sig av någon anledning.Kod:root@lucid:~# cat /tmp/csrst.log
Stopping OScam: failed!
Starting OScam: failed!
Om jag orkar ska jag titta vidare på det här och se om det går att få fram en bra lösning för omstart av oscam via cron. ;)
Ja, eftersom jag har svårt att släppa grejor och dessutom har lite för mycket tid så grävde jag ner mig i detta... ;)
Problemet är som jag sa tidigare att cron kör sina job i en mycket mer begränsad miljö än den vanliga. Framför allt brukar det skilja i PATH. När jag körde ett testscript som printade ut cron:s miljö så fick jag detta:
Lite sparsamt alltså. Jag misstänkte att det var skillnaden i PATH som var problemet. Den normala PATH är PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin.Kod:root@lucid:~# cat /tmp/env.log
HOME=/root
LOGNAME=root
PATH=/usr/bin:/bin
LANG=en_GB.UTF-8
SHELL=/bin/sh
PWD=/root
Jag testade genom att starta ett enkelt sh och variera PATH:en och det var det som gjorde skillnaden ifall det fungerade eller inte. Så utan att gräva ner sig mer i Debians lib-rutiner så verkar det smidigaste sättet att lösa problemet vara att tillverka ett litet script som kompletterar PATH när cron-job:et körs.
Jag tillverkade ett script som jag lade i /usr/local/bin. Scriptet döpte jag till oscam_cron_restart.sh och det ser ut så här:
Genom att anropa detta script från cron i stället för att anropa /etc/init.d scriptet direkt så får du med dig PATH:en som behövs. Du kan skapa scriptet med nano-editorn som vanligt, lägg det i /usr/local/bin och glöm inte att göra scriptet körbart med:Kod:#!/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin
export PATH
/etc/init.d/oscam restart
chmod +x /usr/local/bin/oscam_cron_restart.sh
I crontab lägger du sedan in en rad typ:
01 13 * * */2 /usr/local/bin/oscam_cron_restart.sh
så borde det funka! :)
Du har verkligen för mycket fritid ;)
Kanon för dom som behöver ett starta om script, bra jobbat. :)
Det där fungerade ju väldigt bra, tack.
Försöker få igång en B+ med 2 Omnikey 3121 utan att det lyckas. Testar att köra läsarna var och en för sig och det fungerar så båda läsarna verkar vara ok.
Men när jag ansluter båda så fungerar bara den ena.
Använder /dev/ttyUSB0 och /dev/ttyUSB1 med PCSC protokollet i configen. Använder 1A nätadapter. Kan det vara problemet?
Jag kör en B+ fast med 3021 läsarna och en 1,5A mobilladdare. Enklast är att testa annan laddare innan du pysslar med nått annat.
Som Volvo3 skriver. PC/SC-läsare som Omnikey använder INTE /dev/ttyUSB0 eller liknande.
Utan endast device = 0 för den första och device = 1 för den andra.
Kolla med pcsc_scan kommandot om du hittar dina läsare.
Ska undersöka under morgondagen, hittar läsarna med pcsc_scan. Konstigt att läsarna fungerar när man kör en och en. Tack alla för snabba svar!
Min iställning:
[reader]
label = omnikey_via
protocol = pcsc
device = 0
caid = 093E
boxid = "dubbelkolla detta"
detect = cd
mhz = 534
cardmhz = 369
autospeed = 0
group = 1
emmcache = 1,3,15
blockemm-unknown = 1
blockemm-g = 1
saveemm-u = 1
lb_weight = 300
auprovid = 00093E
[reader]
label = conax
protocol = pcsc
device = 1
caid = 0B00
detect = cd
group = 2
emmcache = 1,3,15
blockemm-unknown = 1
blockemm-g = 1
saveemm-u = 1
lb_weight = 300
auprovid = 000B00
Funkat klockrent länge..
Har inte alla inställningar som MyB5 men det funkar nu :D
[reader]
label = cd
protocol = pcsc
device = 0
caid = 0B00
ident = 0B00:000000
detect = cd
group = 1
emmcache = 1,3,2
[reader]
label = via
protocol = pcsc
device = 1
caid = 093E
boxid = xxxxxx
detect = cd
ident = 093E:000000
group = 2
emmcache = 1,3,2
blockemm-unknown = 1
Tack alla
Det ser bra ut!
Det behövs egentligen inte mer än så här för en PC/SC-läsare:
[reader]
label = CD
enable = 1
protocol = pcsc
device = 0
group = 2
emmcache = 1,3,2
caid = 0B00
(Taget från min egen konfig)
Hej på er lite frågor
1. undrar hur stor chansen/risken att sd korten blir korrupta/förstörda vid ett strömavbrott?
2. finns det smidiga verktyg att göra backup på kortet så man har allt klart eller är det bara börja från "skratch" om/när strömavbrottet kommer?
3. om ja på #2 finns någon fin guide a´la atomized för detta ;)
Funderingarna startade igår då ett äldre våffeljärn sköt jordfelsbrytaren, hade dock tur att den bara sköt 1/2 och raspen klarade sig, tanken gick till att köpa en komplett och göra klar som reservare....
Jag skulle vilja påstå att korrupt lagringsmedia till följd av strömavbrott är ganska ovanligt. Sällan jag stänger av mina Raspberrys, utan rycker helt enkelt ur kontakten. Samma sak gäller för hårddiskar, har aldrig haft några problem med datorerna vid strömavbrott. Så min EGNA tanke är att det är ganska lungt.
Angående backup så kan du tex läsa lite här. (tog 2 sek o googla ;) )
http://www.raspberrypi.org/forums/vi...c.php?p=136912
Offtopic.
Hur skjuter man en halv jordfelsbrytare? :)
Hahaha tack tack
menar att jag sköt 1 av 2 :)
vill för övrigt rekommendera www.m.nu för inköp av raspberry i startpaket eller bara raspen, billiga å snabba, finns det mesta
1. Om man har bra kort (Samsung, Transcend) så är risken att korten blir korrupta ganska liten. Jag har ännu inte lyckats få ett korrupt sådant kort efter två års lekande med Raspberry Pi. Jag har lyckats få några andra kort korrupta, det har varit billiga noname-kort (kineskopior) och ett Kingston och ett Sandisk. Jag sticker ut hakan och säger att Samsung och Transcend är de bästa korten att välja! Säkert kommer någon att ha en annan åsikt. ;)
2. Du kan göra en backup av kortet med win32diskimager programmet som du använde när du installerar. Det är bara att sätta i ett färdigt kort och välja Read istället för Write och så välja ett filnamn som det ska skrivas till. Haken är att olika kort varierar lite i storlek och du kan bara lägga tillbaka en sådan backup på ett kort som är minst lika stort som originalet. T.ex. ett 8GB kort är inte alltid lika stort utan olika fabrikat kan ha lite olika storlek, så det är inte säkert att du kan lägga tillbaka en backup från ett 8GB kort på ett annat 8GB kort om det råkar vara aningen mindre. Men du kan alltid lägga tillbaka en 8GB backup på ett 16GB kort t.ex. Det finns olika verktyg för att krympa en backup så att den alltid går att lägga tillbaka men det blir rätt så mycket krångligare.
3. Finns tyvärr ingen färdig guide från min sida för detta. Men om du t.ex. installerar på ett 8GB kort, sedan gör en backupfil av det enl. ovan och har ett 16GB kort redo för att lägga tillbaka backupen på så klarar du dig i alla väder. :) Chansen är också rätt stor att två 8GB kort av samma fabrikat och typ köpta vid samma tillfälle ska vara lika stora så det bör funka att installera på ett av dem, göra en image-fil av det och lägga tillbaka på det andra. Jag använder själv en sådan image-fil som backup.
Tack för bra info som vanligt
en annan grej
Upplever det som att AU fungerar lite klent ibland på OSCam? är den sämre här gentemot NewCS eller beror det på något annat?
Har fått gå in och tvinga fram entitlements en par gånger för att det skall lira och nu senast uppgradera jag utbudet med en kanal utan att den vill komma igång, när jag gjorde det på newcs tiden skedde det direkt, kan absolut vara handhavande problem också... :)
Själv har jag aldrig haft några problem med au på oscam. Jag har kört oscam c:a 3 år nu och hela tiden har au fungerat som en klocka.
Så jag har tyvärr ingen idé om vad dina problem beror på.
ok tack ändå för svaret, får kika om jag missat något annat
läser om oscam via en wiki, och hittar sektionen om auprovid:
kollar min server och detta fält (via webinterfacet) är tomt, skall det vara tomt eller skall jag speca upp vilka användare som har au on?
Edit: hittar även denna rad,(via streamboard.tv)
Warning: When using the NewCamd protocol, always set AU directed at a reader. Setting "au = 1" will not work properly!
nåja, kan ju hoppa igång också, nog för idag nu....
Jag vet inte riktigt vilket fält du syftar på i webinterfacet?
Vad kör du för klient? Om du kör CCcam som klient med newcamdprotokollet så är det känt att au inte fungerar så bra. Kör du mgcamd eller CCcam med cccamprotokoll så ska det fungera.
edit: delvist löst
Ändrade till texten viasat,canaldigital på användaren och AU fungerar bättre så för mig i alla fall
Ett helt nytt problem...
min raspberry pi server vägrar boota upp efter omstart, stängde av den med shutdown -h now men sedan vill den inte boota upp igen och jag kommer inte åt den, provade formatera om minneskortet för att köra från början men får felmeddelande att det inte går att formatera kortet, vad göra?
vid något tillfälle har jag trott den bootat men den syns ändå inte i nätverket...
Som tur var hade jag en reservare på hyllan så det är ingen panik, vill dock rädda denna för att åter ha en i reserv om olyckan är framme igen