Dennis Olof, jag tror inte att Viasat stänger ner sd på ett bra tag iomed omläggningen som inte kommit så långt än. Jag känner att det som jippe skriver i inlägget som jag citerar stämmer väldigt bra
Utskriftsvy
Finns ingen anledning att fortsätta sända SD som har HD versioner efter omläggningen.
Det kostar mer att fortsätta sända dom på satellit än det dom får in på speciellt HD paket + att dom behöver platsen.
Anledningen att dom är kvar är för att hela Norden ska gå över först och det börjar dom ha gjort snart och dom har inte speciellt HD paket i övriga nordiska länder.
Norska Viasat har skickat ut nya kort för att ersätta dom gamla korten. så nåt är i görningen
Leatherface, jo antagligen med omläggningen blir det nog kalla handen. Skaffa HD, nya kort, boxer eller bli utan kanaler. Antar att Viasat
vill göra denna stora förändring av någon anledning. Jag tror dock inte det primära är att stoppa kortdelning utan det är nog
andra ekonomiska skäl samt att marknaden vill ha mer HDTV.
Men vi får väl se vad som händer, tur jag inte har Viasat utan CD, anledningen till det var att dom har andra kanaler som
jag föredrar framför Viasats egna kanaler som dom själva paketera.
Körde själv med 090F kort parat till en HD mottagare & boxid angivet, då funkade de kanalerna som skulle vara släckta efter 30:e September.
Dock hade Viasat skickat ut ett nytt kort: Men valde att inte byta till det då jag hade entitlements fram till slutet av November i Oscam, kortet skulle redan ha slutat fungera enl Viasat...
Men tänkte inte på att blockera EMM i servern, så nu försvann alla Entitlements, hade 92 st & det sjönk ner till 12 om jag minns rätt, så bara TV3 & nått mer fungerade.
Så nu bytte jag till det nya 0940 kortet, och parade detta med en SD box eftersom det är det enda som fungerar vad jag förstått när jag läst här på forumet. (Testade ej med HD boxen).
Men fick då bara 75 entitlements efter att ha skickat signal till kortet, och de kanalerna som funkade med 090F gör ej det med 0940. (Alltså de kanalerna som skall vara släckta efter 30:e September).
Så min teori är att parar du ditt 090F kort med en HD box kommer det fungera, dock med reservation för vad jag skrev här:
Undra om omläggningen innebär slutet på kortdelning på Viasats plattform ?
Skulle vara bra om någon vänlig själ kunde sammanfatta denna tråd nu vad som gäller ifall man får
a) Ett nytt kort av viasat som man vill koppla till en befintlig box. HD eller SD
b) Ett nytt kort och en ny HD box från Viasat
och fortfarande vill se SD kanaler i två olika rum.
Tror nog man får vara inställd på att väldigt fåtal kanaler kommer fungera i April 2018 då omläggningen är klar.
Det funkar ju i vissa boxar med deras CA modul däremot långt ifrån alla.