OEM = Original Equipment Manufacturer, egentligen är alla hårdvaruleverantörer OEM, oavsett om den tillverkats i Kina eller i USA.
Vilken OpenATV image passar min DM800SE klon?
Utskriftsvy
OEM = Original Equipment Manufacturer, egentligen är alla hårdvaruleverantörer OEM, oavsett om den tillverkats i Kina eller i USA.
Vilken OpenATV image passar min DM800SE klon?
Som redan nämnt hittar du klonmjukvara på dreamoem.com. Exakt vilken beror på SIM.
Vi kan nog släppa OEM-diskussionen, då det inte råder några frågetecken där, varken för mig eller nyburgare. Jag tycker bara kombinationen dream+oem är komisk. Kineser gillar att strössla med ordet för att få saker låta legitima. Vem som helst kan självklart vara OEM, men inte till Dream Multimedia.
Kan bara säga att OpenATV 4.2 gör ej så att ljudproblemet försvinner varken på dm800se eller dm800se v2. Har provat med olika typer av inställningar dessutom. Så skulle nog vänta med & flasha om boxen om man inte vill ha den imagen.
Jag bytte från en DM500HD till en VU+ solo2. Alla ljudproblem försvann. Vilken skillnad på ljud.
Är det någon som hört om liknande problem på andra forum, eller det är bara vi i Sverige?
@ArneW
Om det finns någon som verkligen vill gå till botten med problemet är det ju DMM man ska kontakta. OpenPLi har ju officiellt släppt sitt stöd, och kan heller inte påverka drivrutiner (om man vill kan man ju försöka i von_skuncks tråd -här-). I fallet DMM är det originalmjukvara som gäller. Och ska utvecklarna ha något att gå på gäller det att arbeta systematiskt, testa olika revisioner och rapportera vad man gjort/gör. Och inte 12 sidor svammel som här. 3 av 4 som upplever sig problemfria säger inte ens vilken box/image de kör. Och enbart 3 personer har ens testat en annan image. Mycket gnäll och lite action.
-Här- är en tråd hos DMM som verkar innehålla samma problem, så tidigt som 2010.
Ingen som har en lösning på problemet? :(
Jag löste det genom att som andra tidigare skrivit stängt av ac3 nedmixning
OK men är det verkligen en lösning som fungerar ? När jag stänger av AC3 så blir det tyst på vissa kanaler...
Att stänga av AC3 nedmixning kräver ju att AC3-strömmen kan avkodas (Dolby Digital 5.1-dekoder) av det som sitter i andra ändan av din digitala ljudöverföring (HDMI-kabel eller optiska ljudutgång). Exempelvis en hemmabioförstärkare. En TV brukar ju i regel inte ha det stödet (iaf. inte förr, nu kanske det finns inbyggt i var och varannan TV?).
Så det blir kanske tyst för dig när vissa kanaler sänder i surroundljud/AC3/Dolby Digital 5.1?
Typ Idol på TV4 HD :)
Sedan vet jag inte om det är till någon hjälp till andra men jag tror att när AC3-nedmixning är avstängt behandlas aldrig ljudströmmen av boxen, utan skickas som den är digitalt för att avkodas av kompatibel dekoder i andra ändan och det är därför kan man inte höja/sänka volymen med digitalboxens fjärrkontroll när det är AC3-sändning och nedmixningen är avstängd.
Så man kan ju försöka ställa ljudet då det inte är AC3-sändning på samma nivå i boxen som när det är AC3, sänka ner ljudet helt på t.ex. TV:n och bara använda förstärkarens fjärrkontroll för att höja/sänka ljudet :)