Men menar ni då att svenska företag som säljer d500s...är piratkopior...av dm 500s.....Men jag hittar väl inte någon original d500 Var hittar jag original dreambox...som är motsvarande d500s....och hur vet jag att den är original....
Utskriftsvy
Men menar ni då att svenska företag som säljer d500s...är piratkopior...av dm 500s.....Men jag hittar väl inte någon original d500 Var hittar jag original dreambox...som är motsvarande d500s....och hur vet jag att den är original....
Men det verkar som att varannan har haft problem med sina dm500s...eller om inte fler...fan ska man välja för box????????????????
Nej du är fortfarande helt ute och seglar, TPB länkade direkt till var verken kunde tas ner, comhit länkar till en affär där du kan köpa billiga dreambox om de så är lagliga eller piratkopierade, comhit bryter inte mot någon lag genom länkning till tredjepart.
Du har fel, trots all propaganda du spyr ur dig så har du fel i detta fall.
DESSUTOM har domen i TPB ej vunnit laga kraft, således finns det ingen sådan lagstiftning att luta sig mot om nu dessa länkar skulle falla inom samma ram, vilket de inte gör.
satpro.se säljer DM500S+ som är orginal, men tro inte att de är problemfria bara för att du köper orginal.....lååångt ifrån
pleeeese.
så gott som samtliga boxar som säljs idag ser inte ens ut som ursprungsboxen kretskortsmässigt (dm500) om du lyfter på skalet på "klonerna".
kineserna är inne på 8-9 generationen enigmakompatibla boxar.
fullt tillåtet att tillverka och sälja dessa boxar!!
finns inget "hardware copyright" !
det enda dmm har licensierat är namnet dreambox vilket innebär att så länge det inte står dreambox på frontpanalen så är allt frid o fröjd!
möjligen en gråzon att lägga in pli, enigma eller någon annan img som baseras dmm drivar som du så ofta framhäver.
Ja men dom använder Dream Multimedia och Dreambox som namn och är därför illegala oavsett hur den ser ut inuti.
Images för Dreambox är ingen gråzon då det gäller drivers åtminstone då du får använda driverna sålänge det är för Dreambox som är såld eller lincenserat av DMM.
Se här för mer information.
http://www.comhit.net/showthread.php?t=26244&page=6
Däremot bryter som flesta images mot GPL iaf då dom inte gör patchar för bla enigma2 tillgängligt för alla.
Egna grejer som inte är baserat på GPL som plugins bla behöver dom däremot inte ge ut sourcen till.
openPLi är ju helt öppen med egen git så den bryter inte mot GPL.
jag lovar härmed att i fortsättningen inte komentera Leatherface inlägg, men min puls går upp i 180 & det bara svartnar för ögonen när jag ser vad grabben skriver, kan inte hjälpa det !! :)
Varför köpa en klon när tuners är skräp i dessa? i slutändan bedrar snålheten er plånbok och ni har mer stress och betalat mer än vad original kostar.
Satan vad folk är giriga, dessutom förstör det andrahands marknaden med alla sketna klonboxar.
Enda sättet är att DM sänker priserna så tar det död på klonmarknaden ganska omgående.
Problemet är att verksamheten skulle gå med förlust då om dom ska sänka sig till den prisnivån.
Kostnader för personal, lokaler, licenser och utveckling osv måste ju räknas in och dessutom kommer det ju till skatter med.
Inte DMM's fel att t.ex DM8000 kostar 11-12000:- i Sverige då den t.ex i Tyskland kostar 9000:- på vissa ställen.
Det pga svensk moms och skatter är högre än i t.ex Tyskland.
Och med en normal euro kurs skulle den legat på runt 8000:- från Tyskland men lär nog dröja innan kronan är tillbaka på normala nivåer.
2 saker som inte DMM kan påverka.
Seriöst lädret, jag tror vi alla vet vad du tycker men nu är du som en upphakad CD skiva, du har ju fått en egen tråd om detta med etiken så varför inte hålla dig i den?
Jag respekterar dock din åsikt, men på samma sätt som att Cloner är mer eller mindre off-limit på på dreamboxx.nu så borde du väl kunna hålla viss netikett även här?
Psst, kolla tabellen förresten :thumbup:
Vi har inte spelat 55 omgångar än :)
Men om det skulle vara olagligt att sälja dm 500s klon, då borde ju inte finnas på svenska återförsäljares sajter...de skulle nog inte ta in de om de krånglade så mycket...1års garanti medföjer......
dm500+ är slut står det på saltelitproffsen...och de hävdar att deras boxar är originala kan man lita på det??? Dreambox DM 600 S PVR (SVART) finns för 2495 kr...är den äkta då???
DM500S+ är äkta boxar och det är den som ersatte DM500.
Är egentligen en nerbantad DM600 utan HDD och Plug N Play tuners i ett DM500 skal men i övrigt lika.
DM600 för 2495:- låter som orginal iaf men du kan få den för under 2000:- i Tyskland.
Men visst det förekommer butiker (även vissa officiella återförsäljare) som säljer kloner även dom tyvärr.
Du kan ju tänka dig själv om jag byggde ihop en dator under HP namnet t.ex och sen la in piratkopierad Windows i den.
Hur länge tror du jag skulle få sälja den?
Det är däremot fullt lagligt att sälja med annat namn än under Dreambox och Dream Multimedia och utan sånt som inte går under GPL.
Med andra ord dom måste skriva egna drivers.
Inget snack om saken att DMMs boxar är överpriser och att priserna gör skäl för sig, DMM gör enorma marginaler säkerligen på deras boxar.
Dom kommer i längden hugga sin egen arm med tiden om de inte sänker priserna, bara kolla Blocket.se så ser du vilka enorma mängder klonboxar det finns ute just nu, detta är en rejäl intäktsförlust för DMM dom säkerligen inte är glada över.
Garantin kan man bara glömma, om man läser andra forum så har dom som fått boxar som gått sönder kalla handen från säljaren, antingen inte svara eller säger glöm det.
Lite svårt claima en box som är köpt från Kina om man har problem, då sitter man nog i sjön.
Just DM800 verkar alla ha problem med tunern, så de köper en ny tuner och så håller det på tills nästa problem dyker upp och till slut har den kostat mer än originalet.
Det är som köpa en klonad Rolex när man är på marknad i Italien på semestern, den funkar typ i 1 månad efteråt och när man går till uraffären säger dom att det går inte laga för de har konstruerat den så att den inte ska gå att laga eller byta batteri.
Det som säljer är enbart hårdvaran som är satt ihop av arbetskraft som inte kostar nåt i princip.
Det går inte jämföra priserna med vad klonerna kostar.
Sen har vi ju alla dom sakerna jag nämnt tidigare och det är nåt som inte går göra nåt åt.
Sen så lägger ju självklart DMM på lite grann och jag ser inget fel i det.
Alla företag vill ju tjäna pengar på sin verksamhet så inget konstigt med det och det gör ju alla.
Sen så har jag aldrig hört talas om en orginalbox som börjat brinna som en del råkat ut för med kloner så kvaliten varierar ju ganska kraftigt.
Så länge köparen är medveten om att det är en klon så ser jag inte detta med försäljning som så farligt, däremot så är det ju väldigt dåligt om de säljs som original för du kan ju faktiskt glömma garantier då det gäller klonerna.
Men om jag köper 3 st DM800 så koste ju den lika mycket som EN orginalbox och jag tror personligen inte att det är så många boxar med problem som du vill förespegla.
Om jag skall köpa en DM800 så kommer jag definitivt att köpa en klon, men det är ju mitt val och jag är medveten om riskerna.:D
Ja det är många problem med kloner.
Finns många snikna eller blivit lurad här i stan med som inte haft annat än problem.
Medans ingen jag känner haft problem med sina orginal.
Men oavsett om dom skriver att det är klon eller inte så kommer man inte ifrån att det är illegala boxar.
Men det är ju alltid "problem" med dreambox, det är ingen gullig lösning du köper på hyllan och sedan har den i 5 år...
Problemet är ju att den är fullt anpassningsbar och det vill ju gärna folk prova, och hips vips så har de lyckats "sabba" boxen.
Tror säkert att Dreambox alla delar både köps och tillverkas i europa, dessutom så är det enbart europeer som sätter ihop dem för skäliga löner...
Eller vad tror du :rolleyes:
Som sagt, jag är kraftigt emot de som säljer kloner som äkta vara, däremot så har jag inget emot klonerna i sig.
Att börja snacka stöld och copyright i de kretsar som både du och jag befinner oss i på nätet är faktiskt aningens patetiskt, men det är ju vad JAG tycker.
:headbang:
Det finns en Dream Multimedia DreamBox DM-100S på prisjakt för bara 1300 kr...är den äkta då??? Läste någonstans att det ska vara äkta....men priset känns ju skumt då...går det att göra alla saker på den som d500s....den verkar ha USB.........
Den är äkta och den är inte baserad på opensource som dom andra modellerna.
tror nog att det flesta felen på boxarna vare sig det är orginal eller kopior är användarfel kanske 80% t.o.m :rolleyes:
Jovisst finns ju en hel del som är vårdslös med grejerna.
Rycker i kablarna medans dom är på osv och bara såna saker kan ha sönder boxarna.
Sen kan man ha otur att ett vanligt strömbortfall eller strömavbrott kan paja boxarna också.
Inte bara boxar utan all elektronik.
dum fråga kanske.....Vad är opensource....
Hmmm.
Opensource är motsatsen till Bills "locked-binaries", kort sagt.
d500+.... Kan man göra samma saker med den som d500S? och ha använda samma programvara?????
Det är inte samma mjukvara, 500+ är en vidareutvecklad (typ) 500s, lite bättre propp och mer minne. I övrigt är den identisk funktionsmässigt.
dm500+ = dm600 utan hdd och plug n play tuners i princip.
Någon som vet var man kan köpa den billigt d500+ med pålitlig garanti???
vilken borde jag köpa en dm500s för 700 kr från crownsat eller betala 2000kr för d500+ från almsat i sverige och vara felfri?
Glömde att tilläga att jag inte kommer att trixa eller så, installera en gång och funkar allt så får den rulla på utan att ändra mjukvara...ska kolla på hotbird och astra 2a... tack för alla bra svar jag får....
Orginalbox betyder inte felfri eller ens mindre problem.
Garantin är lättare på orginalboxen eftersom försäljaren är närmare men priset är i princip 3ggr mer, så bara att välja.
Sett till potentiella problem och arbete du behöver lägga ner för att få saker att funka så är det ingen skillnad alls på orginal och klon.
Nää dra mig baklänges, har suttit och läst grymt intressanta inlägg i många år på detta forum.. Finns fortfarande många kvar, men efter att ha läst diskussionen i denna tråd. Undrar jag om det inte är så att vissa (Kanske jag:errf:) Missat hela poängen med detta forum...
Ok,
1. I begynnelsen fanns det gratisTV-Via egensmidda smartcards
(Detta sket ju sig när krypteringen ändrades) vet väl alla!!
2. Comhit var då en plats där alla träffades i samförstånd och visade varandra respekt och hjälpsamhet i gratisTVn´s Tecken...
3. Då den möjligheten inte längre är en Option, så borde väl det ligga i allas intresse, att komma så billigt undan(Inte gratis),som möjligt eller??
Detta j****a tjafset om äkta hit eller dit är helt ointressant, Köper man en kopia. Ja då antar jag att man kanske inte får top of the line grejor, men det är skit samma så länge man får en fungerande produkt till billigast möjliga pris.. DET torde vara den ledande stjärnan på denna site..
Hemside tips till whinande analklåde offer i Pro APB klass:
http://www.antipiratbyran.com/
Resten kan stanna kvar och tillföra massa gott, till den breda majoriteten som använder detta forum som en oas i SåBilligtSomMöjligt-TV Världen!!
Tack och hej
//Req.
Det är tyvärr mycket prestige i dreambox ägare, dom tror de äger den bästa boxen av alla vilket inte är sant.
Efter vad jag läst på ett ukrainskt forum så verkar även original DM800 vara en riktig skitbox i kvalite, OLED displayen verkar lägga av efter 18 månader, tunerkorten har haft tre olika revisioner, första revision så blev den för varm så hela modulen dog efter ett tag, tydligen har dom försökt förbättre modulen hela tiden men problem kvarstår.
Att då betala 4500:- för en DM800 är rena rånet och klonpriset på max 2000:- är mer realistiskt.......
Personligen tycker jag det är kriminellt att ens ta ut så mycket pengar som DMM gör för sina skitboxar så jag har ändrat ståndpunkt i denna fråga efter tagit reda på mer fakta.
Det vore en sak om DMM faktiskt sålde kvalitetsboxar, men verkligheten är en annan, DMM har tydligen en agenda att tillverka så billiga boxar som möjligt åt sig själva och sen lägga på rejäl marginal när man säljer till konsument.
Detta lurendrejeri gillar jag inte, om man betalar 4500:- för en original DM800 så ska det vara hög kvalite.
Olika revsioner är inget som är unikt för Dreambox utan fnins i all möjlig hårdvara så det är inget konstigt med det.
Sen så kan självklart fel förekomma på orginal också men helt klart vanligare på kloner.
Och då det gäller priset så är det som sagt inte deras fel att Sverige har svag krona och dyrare skatter och moms på grejerna än t.ex Tyskland där boxarna är billigare.
Trots att kronan är svag och euron är kring 1:- dyrare än normalt så kan man få en dm8000 för 9000:- i Tyskland medans man får betala 11-12000:- i Sverige.
DM800 går att få tag på runt 4000:- så där är inte skillnaden så stor men det beror nog på att den är mer prispressad för hade den följt kronkursen så hade den kostat över 5000:- idag.
Försäljarna gör nog inte speciellt stora vinster på den modellen och därför fuskar en del och säljer kloner som orginal och lurar folk.
Det är ju ett stort problem att man inte vet om man får en orginalbox fast man beställer från en vanlig svensk sida.
Sen så finns det INGET som försvarar att man säljer boxar under andras namn eller piratkopierar deras drivers oavsett vilken kvalite dom håller.
Säj boxarna med annat namn och med rätt namn på tillverkaren och med egenskrivna drivers så är boxen helt ok.
Om ni vill ha andra boxar så finns det redan gått om dom som är både orginal och billigare.
Azbox, Vu+Duo, IPBox, Kathrein, Octagon, QBox osv. bara välja och vraka.
Är det någon av er som har några erfarenheter av www.dreambox500c.com ?
OK, har läst nu lite grand i trådet. Men har fortfarande inte fått svar på en fråga. Kan ngn förklara vad man bör göra med tunerfel i DM800(klon). Ska man byta ut tunern, eller går det att fixa utan att behöva byta ut hårdvaran. Fick boxarna för ett par dagar sedan så de borde vara "uppdaterade" men man vet aldrig med kineserna. Det står DVBS2 ALPS i infot om tunern, ska man lite på det eller behöver man öppna boxen och titta? Kan någon skriva någon slags guide? 1. 2. 3. där man kan testa olika saker. Är det någon som har fått fungerande Dm800 klon? Eller lyckats få en fungerande box isåfall hur?