ja men förklara varför om ett företag går i vinst med 50 miljarder och nästa år "bara" går i vinst med 49 miljarder ja då måste dom sparka folk... och det är helt sjukt att det är så.... nää fan skärpning alla företag som bara har $$$$ i skallen....
Utskriftsvy
ja men förklara varför om ett företag går i vinst med 50 miljarder och nästa år "bara" går i vinst med 49 miljarder ja då måste dom sparka folk... och det är helt sjukt att det är så.... nää fan skärpning alla företag som bara har $$$$ i skallen....
Sjukt förslag om sjukförsäkringen
Varför skapa längre köer vid landets vårdcentraler?
I höstas föreslog den borgerliga alliansen ytterligare en karensdag i sjukförsäkringen plus ett krav på läkarintyg från första sjukdagen. Från läkarhåll kom genast hård kritik mot förslaget.
I Svenska Dagbladet 15 november ansåg Eva Nilsson Bågenholm, ordförande i Sveriges läkarförbund, att förslaget om sjukintyg från första sjukdagen kommer att leda till en orimlig arbetssituation på landets vårdcentraler.
”Vi skulle tvingas prioritera fel och de svårt sjuka skulle komma i kläm”, sa Nilsson Bågenholm.
I samma banor resonerade Annelie Bergens, chefsläkare för de landstingsdrivna vårdcentralerna i Stockholms län.
”Det här är ett helt nytt uppdrag som kommer att drabba våra kroniker och andra som får stå tillbaka för att vi ska ge utrymme för den här typen av besök. Jag kan inte se att det här tillför någon bättre kvalitet i sjukvården eller i sjukskrivningsprocessen”, ansåg hon i Svenska Dagbladet.
Trots denna skarpa och befogade kritik håller de borgerliga partierna ändå vid förslaget om sjukintyg från första sjukdagen. Det upprepas i de borgerliga så kallade skuggbudget. Det är obegripligt.
Varför ska människor med bara en vinterförkylning, migränattack, maginfluensa eller någon annan snabbt övergående sjukdom göra anspråk på vård- och läkarresurser som behövs bättre för astmatiker, diabetiker, reumatiker och andra kroniskt sjuka människor?
Varför skapa kaos och fullkomligt onödiga köer vid landets vårdcentraler?
Den borgerliga alliansen har ännu inte givit något vettigt svar på frågorna
[b]Något av borgarnas förslag
Klasshatet spirar fritt
En människas liv är inte en siffra i en kolumn. Vem kan vara säker på vad som händer den stund man slår upp sina morgonsvullna ögon? Ena dagen i fullt arbete. Nästa dag utan jobb. En människas liv är inte samma sak som statistik. Det är därför som sjukförsäkringar och a-kassa måste vara till för alla. Ett exempel som talar sitt tydliga språk är att 90 procent av landets vuxna befolkning är med i en a-kassa. Det betyder att minst 90 procent av befolkningen förstått att vem som helst kan bli visad på porten av arbetsgivaren. En stor, stor majoritet har åtminstone snuddat vid tanken om hur livet skulle vara utan att ha ett arbete och gå till.
Den politiska debatten blir olustig, osmaklig och äcklig i samma stund som det skymtar fram att det skulle vara människor med vissa kännetecken som är och förväntas vara arbetslösa, sjukskrivna eller mindre presterande i skolan. Moderaterna men också folkpartiet beskriver det som om människor från arbetarklassen inte har med sig vad de borde hemifrån och därför behövs hårda tag, skarpa krav och tuffa utmaningar.
”Skolan ska utmana dem som inte får utmaningar hemma. Skolan ska ha höga förväntningar på dem som inte har några förväntningar på sig själva. Det är särskilt de barn som kommer från hemmiljöer utan studietradition som är betjänta av en skola med kunskapskrav. Arbetarklassens egna barn är de stora förlorarna på dagens skolpolitik.”
Deras slutsats är att det är LOs medlemmar som vinner på en borgerlig politik. Det är också LOs medlemmar som ska in i låglöneträsket och vandra och därmed tjäna de vars ambitioner varit större, drivkraft kraftfullare och armbågar vassare.
En arbetsmarknad som bygger på kunskap och kompetens slår ut människor. Då måste det finnas vägar tillbaka. Enklast skulle det vara att förpassa den som är arbetslös, sjuk, halt, lytt eller bara har en dålig dag till arbeten med så låga löner att ingen kräver någon större prestation.
I Sverige har vi valt en annan väg. Det ska vi vara glada för. På så sätt har vi gett varandra fler chanser än en. Med andra ord kallas det ”den svenska modellen”.
För övrigt…
…fick drygt 60 000 personer jobb under första kvartalet i år jämfört med samma kvartal ifjol. Det är den kraftigaste jobbökningen på fem år. Hurra!
Svårt och hålla sig utanför tråden när man ser det här.
Men såssar och komunister tycker väl inte att det är något fel, man måste ju hjälpa sina grannländer ?
http://www.expressen.se/index.jsp?a=588466
Dom företag du syftade på är det väl statligt ägande i förstår jag.....Citat:
Ursprungligen postat av Leatherface
Dvs. samma princip som på sjukhusen... sparka dom som har hand om patienterna och ha kvar byråkraterna.
.................................................. ............
"bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig."
det förekommer på alla nivåer så kom inte och skyll på statliga företag... som svar på artikeln där det är just vad moderaterna och resten av idioterna vill göra... att dra ner lönerna så ingen låginkomsttagare kommer ha råd att överleva utan att ha 2 jobb
Nej jag kommer inte med att det bara är så i statliga företag det var bara ett exempel.Citat:
Sen kan vi glömma allt snack om företag med miljardvinster för dom företagen är ändå bara någon ynka procent av arbetsmarknaden. Det viktiga i sammahanget är ändå små och medelstora företag för det är där jobben kan skapas.
Jag vänder på ditt konstaterande.
Höj skatterna och pålagorna för företagen så slipper folk att fundera på om dom ska behöva ha 2 jobb för att klara sig.
Dom är ändå chanslösa när det inte finns några jobb att få !
Det är det som är vänsterns väg.... att se till att alla blir sysslolösa eller lever enbart på bidrag som kommer in genom nya skatter.
Sen en fråga. Kan du tänka dej att gå till banken och låna pengar för att sedan ge bort dom ? Nej jag tänkte väl det. Då kanske du kan fatta att ingen vill satsa sina egna pengar i ett företag som måste betala mer än det får in.
Du kör stenhårt med fel som vanligt ser jag! :smile:Citat:
Vad jag vet så har inget Svenskt företag någonsin gjort en vinst på 50 miljarder varken för eller efter skatt.
Men du kanske menar det här företagen?
50 miljarder i vinst.
..då kan vi invänta standardsvaret från Leatherface...något i stil med:
Det är klart att allt kan förbättras, Vänstern är ju inte perfekta heller.
Som är standardsvaret när överbevisningen är total.
Sedan reverteras det tillbaka till, allt är borgarnas fel och det blir skit så fort de får makten...
Jösses, fiins det ingen standard längre?
50 miljarder var bara ett exempel... trodde ni fattade vad jag menade... jag behöver inte säga att allt blir skit osv det är bara kolla historien och att den håller på upprepa sig igen... om ni var lika insatt som jag i politiken så skulle ni fatta va borgarna vill åstadkomma... ta och börja följ med i tidningar och tv lite så får ni se va dom vill göra... och jag vet hur mycket ddom grupperna jag nämt kommer och drabbas på deras förslag och dom kan inte göra nåt åt det.... och nu handlar det inte om jobb utan om dom sjuka,barnfamiljer och pensionärer... har fortfarande inte fått svar på varför dom ska drabbas...
Så du tycker att det är bättre med vad som hänt de senaste 15 åren ? Med färre å färre jobb ?Citat:
Vad gäller sjuka så förstår jag inte varför svensken har 3 ggr fler sjukskrivningsdagar än Finnarna och dubbelt så många sjukdagar som Normännen....
Vad gäller utlandsskulden, så tycker du att det har blivit bättre med den (trotts att det enligt regeringen går OTROLIGT bra för Sverige) nuvarande regeringen ?
Vänsterblocket passerar de borgerliga
Publicerad 19 maj 2006 - 01:31
Uppdaterad 19 maj 2006 - 11:37
Vänsterblocket har passerat den borgerliga alliansen, enligt Synovate Temos majmätning som publiceras i Dagens Nyheter. 48,6 procent stöder vänstern, 47,8 procent de borgerliga.
Rösta i mataffären möjligt i höstSedan april har s gått fram med 1,8 procentenheter medan m backat med 1,0. 2.212 personer svarade på frågan hur de skulle rösta om det vore val i dag.
Temo-siffror i maj jämfört med april:
m 26,9 (-1,0) s 38,3 (+1,8) fp 8,7 (1,2) v 5,4 (+0,3) kd 5,9 (0,4) mp 4,9 (0,4) c 6,3 (+0,3) övr 3,7 (+0,7)
Kraftig svängning i år
Omsvängningen beror främst på en successiv nedgång i opinionen under våren för moderaterna, skriver DN. M fick 26,9 procent i maj jämfört med 30,9 i januari. Under samma tid har stödet för s ökat från 34,3 procent till 38,3.
Bland småpartierna utanför riksdagen är förändringarna små, enligt Synovate Temo. Sverigedemokraterna ligger kring en procent. Junilistan och Feministiskt initiativ på omkring en halv procent.
Nästan var femte av de drygt 2.200 tillfrågade i undersökningen ville inte ange vilket parti de skulle rösta på om det vore val i dag