-
Jag var lite sen med att lägga in edit på punkt 2, så jag kör den såhär:
edit: I hans fall är det till visshet gränsande sannolikhet att det är friska människor som är sjukanmälda.
I övrigt har jag personligen inget emot att ta bort karensdagen om det införs krav på intyg från första dagen.
Ett stort fel dock är att arbetsgivaren ska behöva betala sjuklön såvida det inte är jobbet som gjort dom sjuka. (monotona arbetsställningar, obefintlig skyddsutrustning).
Får någon influensa eller byter benet hemma så ska det vara försäkingskassans roll att ersätta.
-
de kan man ju kanske diskutera vem som ska betala det men den som blir sjuk ska inte drabbas iaf... jag själv är en av dom som drabbades av jag blev utbränd på arbetet efter 5 år som svetsare och det ledde till sist att jag blev av med jobbet... ett problem är ju att många arbetsgivare skiter i anställdas bästa utan beter sig hur dom vill och det leder ju till sjukskrivningar och därför borde det ändå vara kvar.. möjligen lättnad för dom företag som kan visa att dom gjort satsningar för anställdas bästa då isf... men sjukintyg för minsta lilla grej funkar inte... dom kommer inte få göra annat hela dagarna än skriva ut såna då och inte ha tid med dom verkligen behöver vård... ring själv till dom som skriver ut sjukintyg och fråga vad dom tycker om det...
-
leaterface hur många statliga företag går bra förutom systembolaget?
-
Tror att det är dax för vissa att inse detta:
Utan arbetsgivare finns INGA lediga jobb !
Utan arbetare får INGEN arbetsgivare något utfört av annan än sig själv.
Det finns då två vägar antingen får alla bli arbetsgivare (läs enmansföretag) eller så får vi acceptera att alla som inte utför nått jobb lär bli bidragstagare.
Kanske finns det en 3:e väg om man räknar att företaget flyttar utomlands...(det ger hur som helst INTE fler jobb här)
Vilket väljer ni ?
Eftersom vissa här tycker att det är fullt riktigt att man ska betala sjuklön till folk som ex.vis har gjort illa sig i hemmet (dvs inte arbetsrelaterat) så tycker jag att kommande regering ska kräva att alla arbetstagare ska betala när en arbetsgivare är sjuk. Det är inte mer än normal rättvisa, som det är idag så får en egenföretagare betala sin sjuklön ur egen ficka! Vilken rättvisa! En del tycker då att det är ok, men är det ok även för en ensamföretagare? ingen jobbar in in pengar till företaget när denne är sjuk, alltså finns inga pengar att betala sjuklönen med...
-
leatherface du tror att alla som driver en firma sitter i kostym och drar inn en stor lön du vet inte ett skit om att driva en firma,snackar om att vara utbränd! det fenomenet finns bara i det här landet konstigt! man arbetar som en idiot om dagarna och sitter med papper på kvällar och helger. men att man håller på är för att man har skapat något eget. men du då vad gör du? du har väl samma förutsättning som vi andra,startar med två tomma händer och huset som säkerhet till banken,dra igång en svetsfirma och prova!
-
vilket hus jag bor i lägenhet och jag får inte låna ett öre eller ta nåt överhuvudtaget på avbetalning... och skulle jag starta nåt eget skulle det vara nåt inom dator för det är väl det enda ja egentligen kan... och vem har snackat nåt om sjuklön för att ha gjort sig illa i hemmet? kan ju finnas många olika orsaker till man är sjukskriven... och varför ska pensionärer drabbas då? dom ska ju ha mindre med dessutom höjda medicinkostnader som många sjuka och pensionärer har och varför ska det bli dyrare för barnfamiljer och ta bort 4 månader barnledighet? sen vill moderaterna skära ner bistånd till länder som behöver det och istället skicka soldater att hjälpa den skjutglada texasgubben med... oxo idiotiskt men alla ska ju slicka bush feta röv så...
-
Göran Persson är död och kommer till paradiset där han möts av S:t Per.
S:t Per är lite förlägen men hälsar honom försiktigt välkommen...
- Tack! sade Göran. Jo, jag tänkte nog att jag skulle hamna här!
- Mjah, sade S:t Per. Du har ju på det stora hela uppfört Dig mycket anständigt och i betraktandet av Din barndom och så vidare så bestämde vi oss för att vi gärna ville ha Din själ här.
Men förstår Du, vi har nte så mycket erfarenhet av framträdande vänstermän..
- Jaja, det blir bra. sade Göran. Släpp in mig bara!
- Jamen, ser Du, sade S:t Per, det var lite konkurrens om att få tag i Dig. Faktiskt blev vi tvungna att göra ett litet avtal med djävulen...
- AVTAL MED DJÄVULEN ! utbrast Göran förskräckt.
- Det är inte så farligt, sade S:t Per, men h an menade att de flesta av Dina vänner ändå bor hos honom.
Så vi avtalade att Du får lov att tillbringa ett dygn i helvetet och ett i himlen. Sedan får Du välja var Du vill vara resten av evigheten.
Göran protesterade en del men avtalet var på plats.
Så S:t Per visade honom en hiss, de sade farväl och på återseende om ett dygn och Göran tryckte på "Helvete".
Han körde nedåt mycket länge och hissen stannade vid en stor svart port.
Han ringde på och ögonblickligen öppnade djävulen själv för att ta emot honom.
- Göran! Gamle vän, kom in! hälsade Satan och Göran steg på. Här stod han då, på en gigantisk övertäckt golfbana.
En massa av hans gamla regeringskamrater gick runt och spelade golf.
Banan var perfekt.
Det var mycket varmt men små lättklädda djävulspigor serverade kalla drinkar. Göran spelade hela dagen och på kvällen hade Erik Lallerstedt (som också hade dött
tidigare) lagat en gigantisk buffé med massor av feta läckerheter.
Innan Göran visste ordet av så var dygnet över och det var dags att åter åka till himmelen.
då han kom in i himlen var han mycket eftertänksam men också här var Han varmt välkommen.
Han fick änglavingar och en harpa. Resten av dagen spatserade han från moln till moln och hörde fåglarna sjunga och åt friska frukter från träden.
Senare åt han en lätt, god och kalorisnål middag. Han kände att det fortfarande kurrade lite i magen när han
gick och lade sig.
Det hade varit rätt tröttsamt att lyssna på harpspelet och han saknade sina gamla kamrater från partiet.
Nästa morgon berättade han om sitt beslut för S:t Per, han skulle välja helvetet.
S:t Per försökte övertala honom att stanna men han var bestämd. Han ville tillbringa resten av evigheten med sina vänner.
S:t Per gav Upp och ledde honom till hissen. Då han åter ringde på den stora svarta porten var Satan lika snabb att öppna men nu var dock golfbanan borta och det enda som syntes var miljoner av människor som vred sig av plågor i den eviga skärselden .
- Men! sade Göran. Var är golfbanan, var är drinkarna, brudarna och maten?
- När Du var här var det valtider, sade Satan. Nu har Du röstat på oss...
-
Apropå karensdagar.... en dag extra eller mindre... varken eller. Som det är idag är man så illa tvungen att sitta sjuk på jobbet (och smitta alla) 3/4 av den första dagen för att slippa så mycket som möjligt av karensdagen. Då får man bara 1/4 karens. Så fick jag i alla fall göra som inte har det så värst bra ekonomiskt... jäkligt bra system eller hur? Så hyckla inte om att dagens system är bra eller att det de borgeliga föreslår kommer att innebära att man sitter sjuk på jobbet. Det får man redan idag om man har ont om slantar.
Och några 6 timmars arbetsdag vill jag inte ha. Det säger sig självt att då blir lönen sämre. Vore jag arbetsgivare skulle jag inte vilja betala lika mycket för någon som bara arbetar 6 timmar som om det vore för 8 timmar. Precis som vanligt plockar vänstern fram förslag som bara kommer att leda till att vi vanliga arbetare får mindre i plånboken. Så varför bara hacka på de borgeliga när vänstern hycklar minst lika bra. Öppna ögonen vet jag.
När det gäller sjukintyg första dagen, var ligger problemet? Hittills har alla arbetsgivare jag arbetat för betalat läkarbesöket och en del av medicinen. Så vad är problemet? Att man inte ska kunna fuska lika mycket som tidigare. Jag tycker i vart fall att förslaget är bra. Mår du dåligt vill du väl få hjälp eller? Annars är du inte så sjuk att du behöver stanna hemma...
När det gäller företagande... Jovisst har jag varit företagare. Visst vet jag hur det fungerar. Och visst vet jag att det inte går att höja priset i all evinnerlighet för att det ska gå ihop. Så när det inte går det är det inte mer rätt att avgifterna sänks så att jag kan anställa mig själv och t o m någon annan? Då är det i alla fall två själar som inte behöver hamna i SCB-siffrorna, som f ö bara visar att sossarna inte fått bukt med den arbetslöshet herr Läderskalle hävdar skapats av de borgeliga. Om det skulle vara så att de är orsakande, varför kan inte vänstern, som är så rysligt duktiga få bukt med den? Vad jag minns så var arbetslösheten stor när den borgeliga styrde, men det var en direkt följd av en lågkonjunktur. Nu hade vi en "högkonjunktur" men det vart lika jäkligt som under lågkonjunkturen och det är ju vänstern som styr.... undrar hur det då skulle bli när det blir lågkonjunktur snart. Kan bara tänka mig. Antagligen ska man väl försöka mörka siffrorna genom att sätta så många som möjligt i skitåtgärder. Jag har f ö blivit föremål för en sån där åtgärd; en praktik på Förnedringskassan. Chefen har redan talat om för mig att det inte blir fråga om fortsatt anställning, då de räknar med anställningsstopp och saknar anslag. Arbetsförnedringen tvingar mig dock ta den annars förlorar jag pengarna. Och vilka pengar förresten? Dryga 10000 för att försörja en familj. Då har eran vänster ordnat det väldigt förspänt för oss. Starta eget har man f ö också sagt att jag inte får hjälp med och A-kassan stretar förresten emot detta, trots att jag vet att jag hade tjänat mer på det och de hade sluppit mig. Så resultatet är att jag får låtsas spela med i deras regler och sen jobba häcken av mig svart för att vi ska klara oss. Där har ni vänsterns fantastiska plyte i naken form! Är det någon som borde stängas in i bur är det de.
Och apropå andra sådana trevliga åtgärder, som skitkurser, som folk sätts på i all evinnerlighet. Har en kompis, akademiker, mycket duktig som nyligen sattes på en kurs för långtidsarbetslösa. Där fick han sitta med analfabeter som fått asyl och lära sig alfabetet och siffror. Läderskalle, var får han ett jobb efter att ha gått den åtgärden? Han är så illa tvungen att gå den och den tid som skulle gått åt till att söka jobb får han sitta och inte göra något. Annars förlorar han ersättningen. Är det så du vill ha befolkningen? Apatisk, förbannad och bidragsberoende? Tycker man det har man nog kvalificerat sig för en lobotomi.
-
visst även idag går många till jobbet sjuka men deras förslag gör det ju ännu värre....
i kiruna hade dom 6 timmars dag med samma betalning så sätter man bara undan pengar för det så nog funkar de... kommer inte leda till att folk har mindre pengar.. tyvärr vart det massa annat strul där så dom hade inte pengar till det längre eller hur det nu var... man kan säkert skapa många jobb med då eftersom vissa ställen kanske skulle gå över till 2 skift då... tyvärr vill ju inte sossarna heller ha 6 timmars dag
problemet med sjukintyg första dagen är att dom kommer inte få göra nåt annat än skriva ut sjukintyg hela dagarna istället för att ägna tid åt dom som egentligen behöver hjälp... ring och fråga dom som skriver ut vad dom tycker om förslaget...
visst 10000 är inte mycket i a-kassa men med moderaterna kommer du tvingas ta jobb till lägre lön än dom där 10000 dom du har nu så du kommer tvingas ha 2 jobb då... om det nu finns så mycket mer jobb jag tvivlar att dom kan fixa det så mycket bättre.... lägg sen till allt som kommer höjas och du kommer förlora mycket pengar på deras politik...
Jag tar hellre en åtgärd som ger mig mer pengar än har 2 låglönejobb för att klara mig.... man behöver ju inte gå deras skitkurser heller man kan ju ta nån egen kurs men då hamnar man ju tyvärr på studielån... och jag är inte rasist heller som folkpartister och liknande... och lilla du man kan söka jobb även om man går skola.... jag skickar iväg många ansökningar på e-mail t.ex så skyll inte på det... sen kan du säkert ringa på skolan på nån lunch eller rast med... problemet är att det hjälper inte för ingen vill ha en utan erfarenhet och körkort osv i mitt fall... jag har iofs jobbat 5 år som svetsare men får inga såna jobb då jag inte har nån licens...
och varför ska pensionärer,barnfamiljer och sjuka (med sjukintyg och allt) ha mindre pengar? nää vill ha kvar nuvarande system... man ska inte gå under ifall man förlorar jobbet,blir sjuk, får barn,blir pensionär osv... nuvarande system ska vara kvar men kan självklart förbättras det har jag inte sagt nåt om... vill ni ha moderaternas politik så flytta till usa och kyss bush äckliga röv... då får ni se hur det är utan nån trygghet och behöva ha sjukförsäkringar osv... ni kommer vara en fattig stackare och kommer inse hur bra ni har det idag...
-
För i helvete, Leatherface! Nu har du gnällt i minst 20 inlägg om hur bedrövligt allt kommer att bli vid ett eventuellt regeringsskifte. Har du det bra som det är nu, tycker du? Man kan gott och väl utläsa mellan raderna att du förmodligen är en av de största parasiterna som samhället kan uppbåda! Hata allt och alla förutom de du just nu för tillfället sympatiserar med! Om du skulle vinna ett par miljoner på lotto skulle du omgående bli bestört över vinstskatten, klaga över skatten du får betala för den eventuella avkastning du får på dina fonder och generellt börja vackla i din politiska övertygelse!
Du är PINSAM! Skaffa ett jobb oavsett om det är lågavlönat (du kommer inte att vara ensam i situationen), se över dina utgifter och slutligen SLUTA GNÄLLA! Du kommer att må bättre sen... :wink: