Själv fick jag oxo lite kött på benen. Kuligt att man lär sig något! :D
Utskriftsvy
Själv fick jag oxo lite kött på benen. Kuligt att man lär sig något! :D
jag kör allt med min sammy via ci 9500. EMU, M-II, basiccard, titanium. upplever inte att det är speciellt farligt att patcha om sammyn. när man kör emu behöver man ett dummy kort. de funkar med goldcard, funcard, m-II ja.. vilket kort som helst som är conax baserat. funkar med orginalkort med. beror på att sammyn står i viaaccess läge, därför sätter man i ett (helst tomt för att inte förvirra EMUn) conax kort för att få sammyn att köra conax. just nu kör jag emu och M-II kort med conax koder på kortet. funkar men de går bättre att ha conax koderna i emun. så med andra ord. så kan du genom att spendera en max 100 spänn på en rak seriell kebel att koppla mellan en dator och sammyn å få bild på rätt mycket. EMU å titanium kodar väl av ungefär samma system. den som vet skillnaderna kan väl skriva om det isåfall.
touchman: ser att du har laddare 500 den går oxå att patcha direkt. men de kanske du visste redan.
tror de är 503 å 504 som låser rs232 porten och de löser man med Jtag. nergraderingen blir då 501.
sen kan jag väl ändå ta det igen. ut i fall att fler läser om denna emu.
alla ni med 700 loader kan inte köra emu ni sitter isåfall med AY eller A via ci och så vidare... men de har förklarats flera flera gånger så jag går inte in i detalj.
så för enkelhetens skull så är det lättast att kolla loadern.
loader som börjar på 50x är patchbara till EMU å andra div. mjukvaror
loader med 70x är endast möjliga att patcha till AY och endast via Jtag.
A via ci = viaaccess
patchad A via ci = AY
AY = Viaccess/conax
Tackar, tackar
Så det är möjligt att köra EMU med mitt org.kort där jag har minsta möjliga ab.?
Jag upprepar några frågor sedan tidigare, är det svårt att köra in EMU om man inte är så datateknisk och kan man "förstöra" mottagaren eller org.kortet?
Ursäkta att jag upprepar mig!
MVH / Johan
låter man kabeln sitta i datorn å sammyn medans man patchar ska de inte va några probelm. jag har patchat många många gånger. de finns ett enkelt program för det. där man med några få knapptryckningar får över patchen. minns inte nu vad de va för program jag körde. men testa något du. har du kabel så kan du juh först å främst kolla om de går att redigera kanaler m.m med program kan du det kan du patcha utan problem.. du kan köra EMU med orginal kortet. för säkerhets skull kan jag checka det hemma. har ett sådant med som ligger på hyllan.
Gump : Tack för infon. Jag vet att min är patchbar via den seriella ingången, vilket jag ju inte tackar nej till. Visste även att man kunde kopiera in CD img-filen i EMU:n men vet inte exakt hur. Har nog hämtat hem en guide från Myhran som jag nog ska kolla på så fort det finns tillfälle till detta. Just nu kör jag MII, vilket räcker ganska så väl.
Kanske lite off-topic här, men......Johan47 : På http://samsung.blastnet.org/ har du ett forum för just Samsung. Om det är bra eller inte är upp till dig att avgöra.
Titta in på http://www.zappafree.com/ , där finns det du behöver veta om att patcha eller ändra just CD IMG-fil för sammyn. Gå bara in på GUIDER OCH INFO..OBS!! DETTA GÖRS PÅ EGEN RISK!!! OBS!!
Lycka till....
Gör man fel kan ju mottagaren "dödas", men det finns även ett program som ska sätta liv igen i Sammyn.
CD-Img :D e de nytt i senaste EMU lr ? aye, jag kan inte patcha längre för jag sålde min mp3.5 seriella. de va den kabeln jag brukade till sammyn.. ska skaffa mig en ny sådann sen.fast en längre denna gång.. hade nog bara en 2 lr 3 meters sisst. vill nog ha en 5 meter.
Vet ju inte om EMU och IMG är på samma plats. Så teknisk är jag inte att förstå sammanhanget, men snart så är jag mer lärd. :D
Hmmmmm har själv en MP3.5 seriall....att jag int tänkte på den kontakten! Men men är nog som du gump : Jag vill nog ha en 5 m lång sådan. :)
Hej igen,
Jag har inte haft möjlighet att besöka sidan på några dagar men nu har jag läst svaren på mina frågor + sökt vidare på forumet.
Är dock fortfarande lite osäker men om jag tolkat det hela rätt så kan jag alltså patcha om min Sammy och få in CD:s utbud? (Har org.kort)Allt jag behöver är en seriell kabel mellan datorn och Sammyn?
Om det nu är så att det går så skulle jag vara tacksam och få svar på några "raka" frågor:
Är guiden på http://www.zappafree.com/SamsungEMUoEditor.htm det enda jag behöver följa? Eller finns det någon annan bra sida? Tycker den verkar lite krånglig.
"Gump" du skrev något om ett bra och lätt program som du kanske hade hemma, du skulle testa. Jag undrar om du testat detta?
MVH / Johan
Ska du verkligen kunna det egentligen? Vad jag läst när jag sökt, är att alla 9500 modeller med ett "A" i beteckningen kan inte patchas. Vet däremot inte om det menas med DSR9500A VIA CI. Kanske det är en för lång beteckning? Men som T-Bird nu skriver och även jag undrar över om den inte redan är patchad? Eller du har uppdaterat mottagaren via satellit? Då får du lägga in pgm.varan igen med patchningen.
Den guide ska va den enda du behöver använda i detta avseende, om den går att patcha ja. Alla är vi barn i början och själv har jag inte behövt testa programmet än, men det kanske kommer. När du sedan patchar mottagaren, har denna ha svårt med andra språk än engelska. Så svenska och andra tecken KAN visa sig som rena "hieroglyferna. Någonstans måste ju programmet vara, eller hur?