har inte bild kvaliteten på analoga comhem blivit sämre?, eller är det bara min tve som blivit bättre?
Utskriftsvy
har inte bild kvaliteten på analoga comhem blivit sämre?, eller är det bara min tve som blivit bättre?
Jag är helt nöjd med comhem, jag bor i Poseidon och blir väldig ledsen om de säger up avtal. Det positiva med comhem är kanalerna från min hemland. Tar de bort comhem måste de tillåta mig och andra att skaffa parabol. Och då blir det parboler lite överalt. Det blir inte snygt.
Snälla, låt bli Comhem. Tänk på oss med utlandsbakgrund!
Måste och måste, det tror jag knappast. Som du säger så är det fult med alla dessa paraboler, så ni får nog klara er med de svenska kanalerna.Citat:
Ursprungligen postat av habul
Det blir ingen bra altrnativ. Specielt för barnen som kommer att förlora sin identitet.TV är jätte viktig för oss, det handlar inte bara om underhåll och hollywood filmer som svensk tv, med undantang som SVT och TV4Citat:
Ursprungligen postat av jazzhobbit
Jag tror att det kommer att bli en stor problem. År 2003 på nytt. Det här gången blir riktig fajt. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=701&a=118308
Fast de kanske hittar en kabel operator som fixar de kanalerna som krävs.
Har du redan bestämmt att ni inte kommer att få ett bra utbud genom den nya kabeloperatören som det kommer att avtalas med? (gissningsvis genom bredbandsnät).Citat:
Finns INGET som inte säger att det blir betydligt bättre utbud.
(ang senare post)
Får dina barn sin identitet genom ditt hemlands TV?
Inte undra på att det är svårt att integrera invandrare i Sverige.
Så är det ju ofta, avtal sägs upp då och då för omförhandling men mest är det bara för att konkurrenter ska kunna erbjuda andra tjänster osv. Man måste upphandla, de är ju lagar som styr detta osv.
Comhem är ganska bra, förstår inte varför alla klagar.
Däremot tycker jag såhär. De är dåligt att de flesta bostadsrätts föreningar inte själva har dragit egna kablar (man betalar firma) och därefter satt en eller flera paraboler på taket. Då kan man köra det som kallas för "MF-nät". Då får man ALLA kanaler man önskar, enda hindret är hur många satelliter man kan ta in. Då kan alla välja valfritt mellan viasat, canal digital, boxer, gratis kanaler, turkiska kanaler för invandrare t.ex. osv.
Den analoga och digitala delen finns ju kvar, dvs man kan fortfarande ta utbudet från comhem (både de digitala och analoga signalerna) plus även data tjänsten om man vill.
Enda nackdelen är att varje uttag måste ha sin egen kabel till MF-switchen så det blir mycket kabel men vadå, så är det ju med LAN (datanät) också. Och sedan kostar det att bygga nätet.
De vore ju ganska fint att ha tillgång till 500 kanaler eller något, de är mycket mer än vad comhem kan skicka ut i nätet. Då koaxialkablarna inte kan skicka ut mer än runt 40 analoga kanaler och 40 digitala. Sedan är det stopp.
Enkelt sagt, innebär ett MF-nät att många lägenheter delar på en enda parabol på taket och alla kan titta på vilka kanaler dom vill oberoende av vad andra ser på :D
Helt klar bäst.
elvir, tycker du inte att det är dålig när man ser en Hollywood skådspelare med svensk bakgrund som inte kan svenska. Det är inte fel att kunna bägge delar.
DennisOlof jag gillar din lösning.. varför inte!
I så fall jag skulle tänka mig betala för att få en parabol vrid åt det hållet jag vill.
Jag har faktist också funderat på samma sak.
Varför är den lösning ovanlig?
Vad har det med saken att göra (notera att jag svarar trots att de du skriver aldrig hänt).Citat:
Det var ju dina barns identitet som skulle byggas upp med "hemlandstv".
Betydligt bättre idé att deras identitet byggs upp med hjälp av Svenska värderingar och att spegla sig i människor runt omkring sig.
Tror inte att någon Svensk vill att deras barn ska bygga upp sin identitet genom TV över huvud taget.
habul jo det stämmer.
MF-nät är ovanliga (mest för att tekniken egentligen blivit modern de senaste 5-6 åren). Problemet är dock att man får dyra kabelkostnader men å andra sidan lönar det sig om kabeln läggs i rör osv.
Då bör man kunna klara sig i 50-70år på samma kabel. Det har ju hänt mycket på TV fronten sedan kabel tv kom (början på 70talet eller något) men kabel mässigt har inte mycket ändrats. Från början var det 60 Ohms kablar, numera är 75 Ohm standard och kvaliten har över lag blivit mycket bättre på kabeln.
Men inget mer har hänt där. De är snarare det digitala, dekodrarna, antalet kanaler, LNBer, satelliter osv som har förändrats. Men dessa prylar är ganska enkla att byta. De är kabeln som är dyr. Precis som bredband. Kablar kostar pengar :/
Så MF-nät är nog mest intressant för mindre kabel nät, som finns i en del bostadsrättsföreningar osv. Det är nog pengar som styr, när nya TV nät byggs nöjer man sig med att använda den äldre tekniken att dra å koppla in användare.
Dom som vill ha andra kanaler får skaffa sig parabol. Visst de är ju ok MEN tänk på alla "invandrare" som bor i storstäder där man inte får sätta upp parabol osv. Då är det ju perfekt i en hyres-skrapa att sätta flertalet parabolet på taket och se till så att alla i huset kan titta den kanalen de önskar oavsett om det kommer från turkiet, spanien osv.
Det är dock upp till varje hushåll att skaffa dekoder och respektive kort för avkoda kanaler, men nuförtiden när Internet finns kan man lätt köpa sig sådant utan problem :D
Denna förening har t.ex. löst problemet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=506190
De låter som dom inte byggt om själva nätet utan fixat så att dom som vill ha andra kanaler kan betala en slant och sedan få det fixat.
MF-nät är dock bättre, självklart dyrare men mycket framtidssäkert.
Det enda som begränsar är själva MF-switchen och hur många paraboler du har på taket.
Teoretiskt sett skulle man kunna ta emot 500 kanaler och uppåt. Däremot kan man ju inte titta på de flesta då dom är krypterade.
I området här kommer vi inte att bygga ett MF-nät dock ska vi planera upp ett, så allt är klart att fixas den dagen det äldre nätet går sönder. Här finns det också plats att sätta upp flera paraboler då det är ett radhus / villaområde.
Citat:
"Kabelbolaget Com Hem kan förlora sin dominerande ställning som triple play-leverantör i Göteborg. Den största konkurrenten när kommunen upphandlar är den tidigare ägaren Telia, enligt vad CS erfar."
"Tidigare, före den 1 juli i år, hade Telia inte rätt att konkurrera med Com Hem på kabel-tv-marknaden. Det var en av klausulerna vid försäljningen av Com Hem som tidigare ägdes av Telia. Klausulen är nu borttagen. Telia får konkurrera med Com Hem inom kabel-tv, bekräftar Iréne Krohn."
Källa och mer information:
http://www.idg.se/2.1085/1.79800