Japp, fast dt är fortfarande ingen linuxlåda som man kan ha "kul" med, så det är inget jag skulle vilja rekommendera såvida man inte har ett antal lappar man vill sätta sprätt på. För egen del anser jag att det är att kasta slantarna i sjön.
Japp, fast dt är fortfarande ingen linuxlåda som man kan ha "kul" med, så det är inget jag skulle vilja rekommendera såvida man inte har ett antal lappar man vill sätta sprätt på. För egen del anser jag att det är att kasta slantarna i sjön.
Vad skall man i så fall ha för HD-box med hårddisk om denna inte duger? DB 8000 eller Relook 510s verkar inte komma inom en alltför snar framtid och de som ev CD eller Viasat tänker ta fram har jag inte ens sett någon spec på.Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Allt hänger ju på vad den skall användas till, det finns trots allt många som betalar för sitt abb och vill ha en bra box att se med :roll:Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Om den sen lever upp till det återstår att se.
Tyvärr så kommer det ju inte att vara opensource, så det lär ju bli begränsat med möjligheter.. Det blir till att lita på tillverkaren när det gäller uppdateringar.
Jag kommer att få en test modell i januari/februari att leka med... :) Ska ge er info om allt så fort jag vet...
Jag skulle inte lovprisa den här lådanens om jag hade fått en testbox och inte ta i den ens med gaffeltruck. Förklaring: den kommer att vara råbunden till Lyngsat och för den som har missat det tidigare utelämnar Lyngsat en massa för operatörerna "opassande" information. Dessutom släpar de efter med informationen och åker de på "semester" blir det ingen uppdatering. Det räcker dock inte där. Det är ingen open source, snarare skulle jag våga mig på en gissning att den kommer att vara svårknäckt.
Men visst är det kul att ha en HD-mottagare för satellit-TV, om man nu har så pass med slantar att man, trots ett skralt utbud, vågar sig på att slänga ett antal papp i sjön på en förstagenerations HD-box. Själv kommer jag att vänta på en open source låda. Priset kommer då att ha sjunkit, det finns fler kanaler, kvaliteten kommer att vara densamma OCH man kan göra så mycket mer utan att vara beroende av Lyngsat. Och designen, tja även om den här är snygg (det måste jag hålla med om), är den ju detsamma. Det viktiga är väl att det funkar, eller?
Fast i.o.f.s., den kan ju duga som kapsylöppnare eller isskrapa.
Tycker nog att Lyngboxen fyller sitt behov. Är mer intresserad av att se bra sport och film i HD-kvalitet och kunna spela in det jag inte se pga arbete etc än att ha en DB att skruva på. Att det inte är open sourse låda bryr mig föga, då jag ändå inte klarar av, eller är intresserad av att programmera. Priset verkar inte vara så avskräckande i mitt fall, om priset blir 7.000:- inkl en hårddisk på 160 gig så är det inte mer än c:a 1.000:- mer än vad man får betala för en DM 7025s med lika stor hårddisk eller till och med ett par kronor billigare än vad den ännu ej levererade DM 8000 skulle gå på med lika stor hårddisk.
Den duger nog till lite mer än att användas som kapsylöppnare eller isskrapa, det är ju i alla fall en satellitbox som på pappret slår de flesta befintliga PVR-boxar med hårddisk då den kan användas till att se på både vanliga SD- och HD-sändningar.
Finns det någon som har någon erfarenhet av Lyngsats boxar och kan ge allmän information om hur de fungerar och gärna en recension om hur uppdateringar fungerar och om den är buggig samt vilken "opassande" information Lyngsat utelämnat och vilka problem det har lett till, själv hittar jag inte någonting annat än diverse material om den nya boxen samt att Rymdstyrelsen givit stöd till Lyngsat i deras utveckling av boxen.
Lyngsat har väl inte gjort några boxar tidigare vad jag vet. Det är ett oprövat kort. Vi får se vad det blir av det hela.
Jag mailade och fick följande svar igår:
Beräknas släppas Q2 2007. Beräknat pris: 600-700 €.
OK,
Tidplanerna glider (som vanligt). Först talade man om att den skulle finnas till försäljning i februari. Nu snackar man om Q2 (brukar innebära juni i bästa fall). Minsta försening ytterligare så blir det väl till hösten...