Det låter rätt lite. Hur långt har du till telestationen?
Utskriftsvy
Det låter rätt lite. Hur långt har du till telestationen?
hmmm...tror det e 5,5 km...
Problemet är kanske inte bandbredden utan antalet samtidiga tcp kopplingar.
Har för mig att en router tex. dlink inte klarar speciellt många .
Hmmm.
Klarar D-Link någonting överhuvudtaget ?
Hahaha...nu ska ni inte vara så där...min D-link har faktiskt funkat bra under 2 år :lol:
Jag börjar också bli lite trött på matkoh:s ständiga hackande på D-link...
Det finns bevisligen D-link produkter som fungerat till belåtenhet i många år.
Att sedan D-link _LIKSOM_ andra tillverkare från tid till annan har problem med vissa modeller är sant. Men det gäller även t.ex. Netgear.
Sanningen är sällan enkel, och att ensidigt peka ut ett visst märke som boven i dramat är att göra det väl enkelt för sig.
F.ö. finns det vissa firmware-versioner av matkoh:s favoritmärke Linksys som också haft stora problem...
Som vanligt gäller:
1. Läs på. Kolla i olika forum vad folk skriver om produkten.
2. Prova olika firmware-versioner.
3. Om möjligt låna en motsvarande router av annat fabrikat från en kompis och se om det gör skillnad.
Hmmm.
OK lite fakta då.
1. D-Link låter kunderna vara betatestare av sina nya produkter.
2. Deras nätdelar är av erkänt usel kvalitet. Min lokala leverantör gav upp efter 100 (!) returer på nätdelar. De säljer numera bara Linksys.
3. Testa throughput och jämför olika märken. Vid belasting så tappar D-Link märkbart mycket. Dessutom är det mycket dropps (kolla med ex. ether-real).
Jag jobbar som internetansvarig på en kommun här i norr, och efter att tagit policybeslut att bojkotta allt som heter D-Link, så har många av våra "konstiga" nätproblem försvunnit. Så nu är det: Cisco, HP, Netgear samt Linksys som gäller, beroende på krav osv. Vi har c:a 5000 klientdatorer på kommunen & skolan. Så jag tror jag vet vad jag pratar om :-}
Dina påståenden är inga "fakta" om du inte kan underbygga dem med hänvisningar till oberoende tester eller liknande...
Vad gäller dina påståenden skulle jag vilja svara:
1. Även andra tillverkare har som jag sagt tidigare släppt dåliga firmware-versioner. Även Linksys släppte t.ex. extremt dåliga firmware-versioner till WRT54G när man gick över till den icke Linux-baserade v.5. Netgear har bl.a. släppt usel firmware till WGR614. Detta sker p.g.a. tidsbrist i projekten och p.g.a. att produkterna "måste" ut på marknaden. Inget som är unikt för D-link alltså.
För övrigt är ditt påstående generellt formulerat och svårt att veta vad som avses?
2. Många leverantörer köper in nätdelar av tredjeparts-leverantörer. Jag hade t.ex. en Nokia 112T Boxer-mottagare som nätdelen la av på. Det är möjligt att D-link drabbats av problem med leveranser av dåliga nätdelar, men de är långtifrån ensamma om det problemet.
3. Har du några oberoende tester som styrker ditt påstående? Jag har inte kunnat se någon sådan tydlig skillnad i mitt jobb.
I mitt tycke är D-link likvärdig med andra fabrikat i samma prisklass t.ex. Netgear, Belkin m.fl. Håller med om att Linksys är något bättre.
Det finns ingen anledning att så ensidigt hacka på D-link. Det beror som sagt på modell och firmware-version om man får problem eller inte.
För den som tror att Netgear är bättre kan jag berätta att jag skruvat upp sprillans nya Netgear-switchar och upptäckt att kablarna till fläktarna hängde lösa i luften inuti... Detta gällde ändå 24-portars Gigabit switchar som mest används av företag. Alltså inte de allra billigaste modellerna.
Jag jobbar som nätverksansvarig på Ericsson i Gbg och tror också att jag vet vad jag pratar om...
Det börjar gå lite överstyr. Jag föredrar också Linksys över de andra men det beror mest på DD-WRT och inte på Linksys i sig.
edit: Om man ska prata om usla Netgear produkter är det bara att nämna SC101
Hmmm.
Jepp håller med där SC101 suger, bättre med slugen från Linksys, den rockar.