-
Bullshit och bullshit. Jag bor rätt så högt och nära Öresund och plockar danskar, tyskar och polacker. En del av dessa (inte polackerna) går stadigt oberoende av väder. Vid marken går bara danskarna in.
Självfallet har höjden över marken och gärna att du är nära havet stor inverkan på om du får in ett utländskt program eller inte. Åker du till Värmland kan skillnaden mellan att vara i en dal eller uppe på ett berg detsamma som att inte få in något eller få knallsignal på radio- och TV från hela Värmland, halva Västra Götaland och t.ex. Oslo.
Så sitter du rätt till tror jag att chanserna ändå är goda.
Det är ju ändå en av fördelarna ni "norrlänningar" har framför oss från gamla goa platta Skåne.
-
maximus, bullshit, knappast, om du frågar andra i blekinge kommer dom säga samma sak.
De analoga kanalern från danmark kunde man ta in vi bra väder. Jag har bott där så jag vet, de har inte du.
-
som jag sa tidigare vid kusten och fri sikt... har man nåt i vägen måste man självklart högre upp...
-
okej okej.
Då ska jag gå ut på gården och hissa upp den bärbara med usb-mottagare i flaggstången. Räknar med att få in både tyska och norska kanaler.
-
Över vatten är en sak, över land en helt annan. Om man kan formeln för avståndet till horisonten (roten ur 12,8 x höjden över havet i meter), så får man avståndet i KILOMETER. Sen är det bara att räkna, förutsatt att man vet på vilken höjd sändaren sitter. Sedan avtar fältstyrkan med kvadraten på avståndet och vi vet ju efter omläggningen till digitala sändningar att det krävs "renare" signal för att få felfri bild.
Våra svenska högmaster står med c:a 10 mils avstånd från varandra för att täcka nära nog 100% av bebyggda trakter. Örebrosändaren som står högt i Kilsbergen och har 300m mast täcker kanske en radie av 5 mil generellt, men kan ses på 10 mils avstånd av de som bor med "fri sikt".
Over and out!
-
Du behöver bara ett usb-kabel maximus så kan du ha bärbara i rummet :D
-
nu snackade vi om boxer i finland och bor man vid kusten och har fri sikt där så är chansen att det går att få in över vatten om man har en bra antenn... bara kolla in vilka sändare som finns närmast... gissar på antingen kalix eller skellefteå
-
i mellersta österbotten men en större antenn (62 element!) så går det bra att se hela boxer utbudet fast du bor någon km uppe på land, men du bör fästa den minst i höjd med korstenen....
/mami
-
Vilda spekulationer, Zille som startade den här tråden kan kanske berätta var EXAKT i Finland han ska tillbringa sommaren?
-
boxer finland
finland kör med conax marknät:|