na96gen, beror på.
Om du har t.ex. Comhem är det inte säkert du kan "mixa" ihop båda källorna i en kabel eftersom Comhem säkerligen sänder ut något digitalt på de frekvenser som de marksända kanalerna ligger på, då stör nog Comhem den marksända kanalen och alla vet ju att Comhems nät är packat med kanaler så mycket som det går.
Det som Freelock föreslår ser ut som en bra lösning, frågan är om det fungerar på just din TV. Och det är dåligt att man inte har två antenn-ingångar just för att kunna mata dem med rätt signal på dessa TV-apparater som standard. Antar det från TV-tillverkarens sida är tänkt att man kör in 5-6 vanliga analoga kanaler som ligger långt ner (under 450Mhz) och sedan får man det digitala från det högre bandet, då går det bra eftersom det inte krockar eller kanske inte ?
Det är iofs möjligt att DVB-C inte stör ut DVB-T eller att mottagaren i din TV struntar i om det ligger en annan typ av signal på just den frekvensen du tar emot det digitala marksända på. Det borde stå i manualen till TVn hur dom har tänkt sig att man ska göra.
För övrigt så tycks TAR-5 grejen vara en utmärkt lösning på problemet och tror den fungerar på detta viset, kan vara fel så ni får rätta mig. Det står att man ska använda en "aktiv" DVB-T antenn och om jag inte minns fel så kan man på de digital-boxar jag har sett aktivera 5v matning i digital-boxen om man har just en aktiv antenn, eller om det nu är strömmatning till antennen. Kolla om du har en sådan funktion i din TV när du valt DVB-T sidan, och se om det går att aktivera den permanent. Då tror jag TAR-5 lösningen kommer fungera om du skaffar en aktiv antenn.
Då slipper du switcha, utan digital-boxen sköter switchen åt dig så att säga, mycket bekvämt.
Lycka till :)