Ursprungligen postat av
Bingolotto
Jag har forskat en hel del med detta för jag har samma problem med både MB 6, 8 och 9. Jag använder enbart mgcamd.
Har min MB 6 på samma nät som kortservern och pekar på direkt på kortserverns ipadress. Då fungerar detta perfekt, inga krypterade kanaler.
Ändrar mgcamd konfigen att gå på min utside adress, dvs gå ut och vända och in igen, dvs igenom min router, och använder en dyndns adress. Då får jag mycket krypterad kanal.
Ska nu som sista test ändra till min utside ipadress för att se om det har med dns uppslag eller inte mot dyndns tjänsten.
Oavsett resultat, så kan jag konstatera att en DreamBox oavsett modell ALDRIG har problem med en dns adress, men MB har detta problem hela tiden. Har testat med att byta router till en nyare variant och då fått bättre resultat.
Läste på ett annat forum att MB tappar tcp sessionen med routern och på så sätt även kontakt med kort servern. Jag är ingen nätkille men det kanske finns någon här på forumet som har tips om hur jag kan scanna nättrafiken och på så sätt se när sessionen dör.