Ursprungligen postat av
DennisOlof
Flaxx, tja, jag har inget emot om leverantörerna kräver att man måste ha CI+ model och kortet blir låst i modulen. Så länge jag kan köra med kortet i min dator eller dreambox kommer ut med varianter som har CI slot som tar CI+ modul osv. Det kanske innebär att man inte kan kortdela osv. Men faktum är ju att det dom flesta vill är att kunna titta på TV på ett sätt som dom vill. Det innebär ju inte att man delar ut sitt kort till andra utan att man har möjlighet att titta på dator, med HTPC, dreambox osv. Vad jag förstår så ska CI+ moduler ha krypterad kommunikation för att man inte ska kunna "sniffa" av informationen som är det man gör med kortdelning (har för mig det är så). Och det kräver också box som klarar CI+ men om det här inte går att hacka osv, vet jag inget om.
Men exakt hur Viasat kopplar sina kort till boxarna vet jag inte, däremot är det så med de nya CD boxarna, där kopplas kortet till boxen. Men det är inte säkert det har något med Viasat att göra. Utan det gick inte ens att titta med boxen (den nya vita) om man inte lämnade in lite information till CD om boxen. Så är det inte med de äldre svarta HD boxarna, där har det ingen betydelse.
Som sagt, det finns inte mycket information om detta med Viasat och HD, och det tycks vara så att dom som vet hur man går runt det, eller där det finns lösningar, hur det nu än funkar, inte släpper ut det till alla. Det kan också vara så att det inte är något speciellt, utan det bara är grymt svårt komma runt problemet med att kort kopplas till boxarna, för att de vill hindra kortdelning osv. Jag vet inte så mycket om det där. Letar dock vidare då jag vill veta mer såklart.