Hmmmm.
Absolut inga problem att flytta "stora filer" samtidigt som man spelar upp saker, se bara till att:
- Du har BRA nätverkskablage
- Använder Giga-switchar genomgående
- Har ett NAS som klarar mycket trafik
- Alla enheter trådade
Hmmmm.
Absolut inga problem att flytta "stora filer" samtidigt som man spelar upp saker, se bara till att:
- Du har BRA nätverkskablage
- Använder Giga-switchar genomgående
- Har ett NAS som klarar mycket trafik
- Alla enheter trådade
Allt det du nämner är där och fungerar som det ska. Testade nu och spela upp inspelat matrial ifrån en HD kanal och det gick inte och spela upp så nånstans vill det inte fungera. Får testa och mounta synology nasen med och se om det blir någon skillnad.
Förlåt om jag var otydlig. Mena att jag har trådat bredband 100/100. Streamar 1080p film från nasarna till en nuc utan problem. Mounta synology nasen nu med tyvärr samma resultat så får leta vidare var problemet kan sitta.
Edit: Löst. Använde mig av Enhanced movie center för att spela upp mina inspelningar. Funkar bra när inspelningarna ligger på HDD men inte på nasarna. Använde mig av LT media center istället då flöt det på bra.
Hmmmm.
Vad du har för internetpipa är helt egalt, det är ditt INTERNA näts hastighet du bör fixa.
Enhanced Movie Center? Jag antar att det är nåt du kör till din Nuc.
Jag har slutat att spela in till NAS-en, jag spelar numera in till intern disk och det funkar utan problem, även HD. Men det är surt att det inte funkar (längre) för det gjorde det i början.
Laddar jag upp filmer till NAS-en så kan jag se dem direkt på boxen, men här går det sämre om jag har HD, då kan det lagga ibland.
Vanligt icke-HD materiel är dock inga problem att se.
Konsensus: det verkar vara uppladdningen från DB -> NAS som inte fungerar, men jag kan inte se några inställningar eller annat som kan vara felaktiga. Och: det ska gå alldeles utmärkt att se HD-materiel genom ett 100/100 nät, en HD-ström drar ca 30-40Mbit.
Hmmmm.
Vad har en internet pipa om 100/100 med saken att göra ?? Det är ju den EXTERNA hastigheten, INTERNT kör man naturligtvis 1000/1000 på alla enheter.
Jag har bytt image till senaste PLI och då fungerar allt utan problem. Mitt problem var att mountingen inte blev korrekt. Jag spelade in på flashminnet inte nasen. Så min tidigare slutsats var fel. EMC är ett plugin för att spela media filer.
Aha. Jag har så gammal box att man har slutat att utveckla image till den modellen. Kör OpenPli 3.0 och det går inte in någon nyare (jag har testat). Men min mountning ska nog vara rätt och att det hamnat på NAS'en är det ingen tvekan om. Ska se om jag hittar EMC.